Maandag 20/01/2020

'Mijn muziek bevriest de tijd '

Zijn grootvader was Italiaans president, maar politieke macht interesseert Ludovico Einaudi geen lor. De ambientcomponist heeft maar één doel voor ogen in zijn leven: 'Ik wil tijd voor één moment bevriezen.'

De 'André Rieu van de piano', zo noemdende Volkskrant en Het Parool de 57-jarige componist. Een bijnaam die kort door de bocht gaat en respectloos klinkt, maar op een paar vlakken hout snijdt. Zo loodste ook Einaudi (neo)klassieke muziek mee de mainstream in. En in beide gevallen verkopen hun platen sinds de jaren negentig als zoete broodjes, hoewel puristen geen brood lusten van hun aanpak en zelfs de radio hun muziek meestal links laat liggen.

De minimalistische ambient van Einaudi's nieuwste werkstuk In a Time Lapse voert trouwens opnieuw de klassieke hitparades aan in een aantal Europese landen. Zoete wraak voor alle sceptische koppensnellers? De geridderde Italiaan haalt de schouders op, wanneer we hem in Londen feliciteren. "Ach, ik denk niet in cijfers of rangordes. Wat wel van tel is? Muziek maken voor een publiek dat zijn warmte en aandacht niet wil verbergen. Wat zou een componist meer mogen verlangen?"

Dozijn soloplaten

Einaudi debuteerde pas op zijn 42ste, maar toont sinds zich een veelschrijver sinds 1988. In een kwart eeuw tijd verscheen zijn naam op een dozijn soloplaten en in de credits bij dansvoorstellingen, samenwerkingsprojecten met artiesten van diverse pluimage en soundtracks van gelauwerde films als Black Swan van Darren Aronofsky, het Franse comedrama Intouchables ofI'm Still Here van Casey Affleck.

De Italiaanse componist nam zijn twaalfde studioplaat op in een klooster vlakbij Verona. "Eigenlijk wou ik deze plaat eerst inblikken in Londen, maar dat moest in afzonderlijke, korte periodes. Een slecht idee: ik heb een lange aanloop nodig om me te concentreren. Voor deze plaat was 'tijd' trouwens van het grootste belang. In a Time Lapse gaat over hoe mensen tijd beleven en hoe muziek het besef van tijd en ruimte doet stoppen."

Het boek Walden van de Amerikaanse filosoof Henry David Thoreau gold daarbij als inspiratiebron: een verslag over zijn kluizenaarschap in een boshutje. "Na een poosje in isolement verdwijnt alle besef van tijd. De tijd bevriest als het ware en je krijgt een beter besef van wat zich rondom je afspeelt en wat belangrijk is. Simpel genot. Met mijn muziek wil ik dat punt bereiken. Ik wil de vluchtigheid overstijgen. Mijn hele werk is een ode aan die gedachte: alle macht aan de eenvoud. Ik wil vooral een optimistische visie uitdragen en met mijn kunst een andere dimensie laten zien waarin de tijd bevroren is."

Vat krijgen op de tijd lijkt de componist al sinds dag één te boeien. Einaudi's eerste solowerk heette Time Out (1988) en andere platen kregen titels als I giorni (de dagen), Una mattina (voormiddag) of Nightbook mee. Wat verbindt de platen? "Mysterie. Muziek komt mij al jaren toevallig aanwaaien. Goed, enige technische bagage zorgt ervoor dat die inspiratie niet verdampt in ijle lucht. Maar ik probeer het enigma van muziek intact te houden. Net als mijn grote voorbeelden: Chopin, Philip Glass, Wim Mertens of Radiohead en de Beatles. Zij vormen de wortels van mijn muzikale stamboom."

Muzikale stamboom

De échte stamboom van Einaudi is anders ook niet mis. Zijn grootvader was Luigi Einaudi, de tweede naoorlogse president na het bewind van Mussolini. Zijn vader richtte een van de drie grote literaire uitgeverijen op in Italië. Aan moederskant leefde de muzikale traditie vooral: zijn moeder was pianiste en zijn grootvader was dirigent en bevriend met Puccini. "In huis weerklonk voortdurend piano", mijmert Einaudi. "Toch zag vader liever dat ik zijn naam voortzette in de boekenwereld. Maar die wereld boeide me minder. Hij heeft gelukkig nog tot eind vorige eeuw kunnen zien dat ik een goede keuze maakte."

In a Time Lapse is verschenen bij Universal. Ludovico Einaudi speelt 12/3 in PSK, Brussel en 13/3 in de Roma, Antwerpen. Dat laatste concert is uitverkocht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234