Zondag 05/04/2020

Mijn kind, schoon kind

Belgische kinderkleding hoort bij de wereldtop

De markt van de kindermode is de laatste jaren stevig gegroeid. Moeders kijken niet op een euro meer of minder en hullen hun kids in dure designerkleren. Maar evengoed is de vintage en rockabillylook helemaal in deze winter. Zolang er maar kleur in zit.

door jana wuyts

Shiloh Nouvel Jolie-Pitt is dan nog maar enkele maanden oud, haar eerste modestatement is niet onopgemerkt voorbijgegaan. Ze verscheen samen met haar ouders op de cover van People Magazine terwijl ze een truitje draagt van ontwerper Kingsley Aarons. Op het shirtje staat in grote letters de tekst 'The Pots&Pans Band', een idee dat Aarons opdeed toen hij zijn eigen zoontje zag drummen op keukengerei. Ook Johnny Depp, Seal, Gwen Stefani en Heidi Klum hullen hun kids in ontwerpen van Aarons. "De nieuwe generatie jonge, hippe ouders zoekt naar outfits die ze zelf zou dragen", vertelt de ontwerper. Het grijze vintage rockabillyshirtje van Shiloh Nouvel was alvast meteen populair. Winkels als Bloomingdale's en Barneys werden overspoeld door vastberaden ouders en zaten binnen de kortste keren door hun voorraad heen.

Dit voorbeeld maakt duidelijk dat kinderkleding big business is geworden. Afdankertjes doorgeven is uit den boze en er wordt hoe langer hoe meer geld uitgegeven aan kleren voor de kleine oogappels. Kindermodebeurzen zoals de Kids Fashion Fair in Antwerpen, Brussel en Parijs kennen een groot succes en het verkoopcijfer van kinderkleding stijgt elk jaar. Terwijl kinderen vroeger alleen dure kleren aantrokken op hun eigen communiefeest, gaan moeders vandaag tot het uiterste om hun kroost te laten opvallen. Daarbij imiteren ze celebrity's of beter, kopen ze kinderkleding van bekende sterren zoals Gwen Stefani (Harajuku Lovers) of Malcolm McLaren, ex-manager van de Sex Pistols. Punkicoon McLaren tekende samen met zijn vrouw een kindercollectie met prints van Pac-Man.

"Het is opvallend dat mensen vaker mooiere en duurdere kleren voor hun kinderen kopen dan voor henzelf", vertelt de Belgische modeontwerpster Anne Kurris. "In Frankrijk behangen vrouwen zich met Gucci, terwijl ze voor hun kinderen goedkopere kleren kopen. In België is het net omgekeerd. Hier kijken we niet op een euro meer of minder voor de kids." Kurris is een van de leading lady's van de kindermode in ons land. Ze werkte voor Dries Van Noten en Walter Van Beirendonck alvorens ze in 1998 haar eigen kledinglijn voor kinderen opstartte. Diezelfde Van Beirendonck is inmiddels toe aan zijn tweede kindercollectie van ZulupaPUWA voor JBC. Ook internationaal begeven bekende ontwerpers zich op het terrein van de kinderkleding. Tot grote vreugde van de mama's en papa's die de kleren van de kleine beschouwen als een statussymbool en pronken met hun baby in designerkleren. Ze hullen hun kids in de merken van exclusieve couturiers nog voor de ukjes kunnen lopen of praten. Al in 1967 opende de eerste Baby Dior zijn deuren in Parijs, maar vooral sinds de oprichting van Gucci Baby in 2000 gingen toonaangevende ontwerpers zich richten op de kindermarkt. Grote modehuizen zoals Prada, Armani, Roberto Cavalli en Christian Lacroix lanceren hun eigen kinderlijn en merken zoals Tommy Hilfiger, Ralph Lauren, Burberry en Guess halen aangepaste collecties in huis. Geen enkele grote internationale modeketen - denk aan H&M of Zara - stelt het vandaag zonder kindercollectie.

Niet zelden halen deze internationale merken de mosterd in België. "Belgische ontwerpers drukken al jaren hun eigen stempel op het wereldje. Elk jaar krijgen we bij de aanvang van het seizoen verschillende kopieurs over de vloer", vertelt Kurris. Met kopieurs bedoelt Kurris de inkopers van grote modehuizen die bij het begin van het nieuwe seizoen naar de trendy kinderboetieks in ons land trekken. Ze kopen en masse stukken van de nieuwe collectie en kopiëren prints en patronen voor de eigen collecties. Dat België een vooraanstaande rol speelt op het gebied van kinderkleding, weet ook Melanie Ireland van Simple Kids. Deze Britse ontwerpster vestigde zich in België en startte in 1997 haar eigen kindercollectie. Ze houdt van het open klimaat in ons land: "De voorbije tien jaar hebben we een echte boom gekend. Internationaal gooien we hoge ogen en ik zou durven zeggen dat de Belgische kinderkleding bij de top van de wereld behoort. In het buitenland zweert men bij roze voor meisjes en blauw voor jongens, terwijl het hier allemaal wat creatiever mag." De creativiteit uit zich deze winter vooral in hevig kleurgebruik. Alle kleuren van de regenboog, van fluopaars tot knalgeel, komen aan bod. Terwijl de mode voor volwassenen neigt naar sobere tinten waarin zwart, wit en grijs de boventoon voeren, is de mode voor kids fleuriger dan ooit. Rokjes en jurkjes blijven het goed doen, vooral minirokjes met leggings zijn favoriet. Hoewel prominent aanwezig in de vorige collecties, zien we naveltruitjes en blote buiken zelden opduiken. T-shirts mogen weer wat langer en tunieken zijn terug van weggeweest, liefst met een etnische print. n

'Belgische ontwerpers drukken al jaren hun eigen stempel op het wereldje van de kinderkleding'

De wintertrends

Dochter Pitt had het bij het rechte eind: de stoere rock-'n-rolllook voor kids is helemaal juist deze winter. In België speelt vooral het merk Finger in the Nose in op deze trend. Studs en skulls in de kleerkast van de kleine? Stoer en schattig tegelijk.

Een Diorkruippakje van 90 euro, een Burberryjurkje van 200 euro en kleuterlaarsjes van Prada voor 210 euro. Wie zoon- of dochterlief in de outfits van ontwerpers wil uitdossen, telt daar behoorlijk wat geld voor neer.

Wol en tweed zijn terug van weggeweest. Vooral in de collectie van Simple Kids merken we deze materialen op. Armani Boys pakt uit met kasjmier truien en marinejassen. Poloshirts, kabeltruien en mocassins zorgen voor een klassieke look.

Moeders kopen voor hun kinderen wat ze zelf mooi vinden of wat ze in hun kast hebben hangen. Niet zelden hinken de kindercollecties daarom een of twee seizoenen achterop op de volwassenenmode. Zo zien we deze winter dat korte shortjes en capribroeken erg populair zijn.

Vintage is een blijver. Vooral in de collectie van Max&Lola staan retroprints en felle kleurtjes centraal. Maar ook elders vinden we fiftiesbolletjesjurken (Zorra) en seventiesjasjes in velours (Quincy) in miniformaat. Internationaal zien we de skinny jeans uit de seventies opduiken, vooral voor volwassenen maar hier en daar ook in de kindercollectie.

De gekreukte bohemienlook is passé. De vormen worden strakker en gestructureerder, wat we duidelijk merken in de ontwerpen van Anne Kurris. Rechte rokken en scherpe lijnen zijn kenmerkend. Laagjes blijven populair, vooral met trompe-l'oeileffecten zoals ingenaaide kraagjes en mouwen.

Designerbaby

Shiloh, de dochter van Brad Pitt en Angelina Jolie, droeg bij haar eerste fotoshoot kleren van ontwerper Kingsley Aarons.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234