Donderdag 24/10/2019

'Mijn gebrek aan stijl is een stijl geworden'

Marc Legendre kreeg gisteren in Turnhout de Bronzen Adhemar/Vlaamse Gemeenschapsprijs voor strips. Een gesprek met een, op zijn zachtst gezegd, all-round (strip)auteur over zijn belangrijkste hoogtepunten.

Over Biebel

"Ik kom uit de tijd dat als men aan tafel zei te zwijgen, we zwegen. Als je vroeg waarom, was het antwoord botweg 'daarom'. Dat is niet meer zo. Nadien, bij het ouder worden, kreeg ik spijt dat ik zus of zo niet had kunnen of mogen antwoorden, en begon ik dat in de Biebel-strips uit te leven. Centraal stond: wat als een kind slim genoeg zou zijn om ad rem te antwoorden? Nu ja, je mag dat ook niet overdrijven: Biebel was nog heel braaf en het was ook niet zo dat ik de grote anarchist in Vlaanderen was.

"Biebel was in Robbedoes enorm populair, maar de Franstalige tegenhanger van dat stripblad, Spirou, weigerde het te publiceren. Charles Dupuis himself antwoordde dat Biebel een 'teelbal op pootjes' was en het in geen geval in Spirou zou verschijnen. (lacht) Hij weigerde ook de Franstalige albums uit te geven. Op die manier ben ik bij Standaard Uitgeverij terechtgekomen."

Over zijn vertrek uit België

"Mijn vrouw Kati en ik zijn altijd al fervente zeilers geweest. Wij besloten als jonge mensen aan een wereldreis te beginnen. Onze boot was prachtig, maar we zijn bijna letterlijk gestrand op Gran Canaria. Daar zijn we gestart aan de reparatie, maar omdat dat veel geld kostte moest ik blijven tekenen. Uiteindelijk hebben we een geitenstal omgebouwd tot een huisje en hebben we er jaren gewoond."

Over het einde van Biebel

"Ik wist: als het een sleur of opdracht werd, het Biebel niet meer zou zijn. Dat kereltje is heel speciaal, leidde een eigen leven. Het klinkt raar, maar ik schreef die verhalen niet. Ik begon 's morgens aan een wit blad en onderging wat kwam. Totdat het op zeker moment niet langer zo aanvoelde en ik echt moest rondkijken om een grap te bedenken.

"Op een vergadering in België wist een nieuwe directie dat leesonderzoek hen had geleerd dat ik enkel nog strookgags mocht leveren in plaats van langere verhalen. Liefst over sport, wat dat hadden de kinderen graag. Ik dacht dat het om te lachen was. Niet dus. Ik heb toen gezegd dat ik er mee ophield. Ik krijg nog wekelijks mails van mensen die zeggen dat het dom was om met Biebel te stoppen, maar ik zie het als een van mijn slimste beslissingen."

Over zijn carrièrewending

"Op Gran Canaria bleek dat ik in de loop der jaren dozen vol ernstigere verhalen bijeen had geschreven. Net toen ik stopte met strips, vroeg uitgeverij House of Books of ik geen jeugdromans wilde schrijven, omdat mijn scenario's zich blijkbaar lieten lezen als een jeugdboek. Ik heb als eerste Screamteam geschreven, een reeks over een club die denkt dat er spoken en heksen bestaan. Later kreeg ik de vraag om de vaak hilarische anekdotes die we op Gran Canaria beleefden te boek te stellen. Dat boek, Coño, leek een carrièrezet, maar was het niet.

"Idem voor mijn graphic novels. Ik had geenszins het idee om weer eens iets anders te doen, laat staan dat ik een graphic novel wilde maken. In mijn ogen was Finisterre uit 2005 een gewoon boek. Eigenlijk kwam het er dankzij mijn broer Willy, een journalist. Hij had een reportage gemaakt aan het begin van de Balkanoorlog. Ik ben die verhalen beginnen uitschrijven. Eerst een monoloog, dan een theaterstuk, een kort verhaal, een langer verhaal. Pas in Gran Canaria ben ik er een soort strip van beginnen maken. Maar elke keer als ik 's morgens zag wat ik de dag ervoor had gedaan, zag ik dat het niet werkte; het bleek gewoon een stripje met wat tekeningen en tekstballonnen erbij. Dat mocht het niet zijn. De verhalen hadden me bij de keel gegrepen, en zo wilde ik ze laten overkomen. Toen het eenmaal verscheen, schreef de pers over 'de eerste Vlaamse graphic novel'. Ik ben gaan opzoeken wat dat was, een graphic novel."

Over de Librisnominatie

"In 2007 werd ik voor Verder genomineerd voor de Libris Literatuurprijs. Het was niet dat ik plots dacht dat mijn strips literatuur waren, hoor. Ik was wel verbaasd omdat ik vermoedde dat de literaire wereld boos zou zijn. Dat was niet zo. Schrijvers en literaire uitgeverijen feliciteerden me."

Over zijn rol als scenarist en tekenaar

"Ik doe beiden even graag, maar ik heb een beperkt talent als tekenaar. In de eerste Biebels kon ik geen perspectief, voetjes of beentjes tekenen. Daarom heeft hij zo'n lange broek aan. (lacht) Mijn gebrek aan stijl is niettemin een stijl geworden. Voor Sam en Waterland had ik echter tekenaars nodig. Dat kon ik echt niet tekenen. Blij dat iemand dat wilde doen."

Over zijn nieuwste project

"Het wordt geen graphic novel. Geen boek. Geen strip. Bij uitgeverij Atlas worden ze daar zelfs een beetje zenuwachtig van, want wat is het wel? Neen, ik kan het zelf niet echt omschrijven. Ik ben begonnen met een tekst te schrijven en daar beelden bij te verzinnen. Toen het klaar was, dacht ik dat het een boek was. Atlas wil het echter niet als boek op de markt brengen. Ze zoeken nu naar andere manieren om het op de markt te brengen. Digitaal bijvoorbeeld. Ik vind dat heel plezierig, want ik hoef me niet aan regeltjes te houden, zoals veel van mijn collega's."

Over zijn dertigjarige carrière

"Ik denk niet dat ik iets van de afgelopen dertig jaar van mijn carrière anders had willen aanpakken. Ik heb het geluk gehad altijd te kunnen doen wat ik wilde. Of dat er voorstellen passeerden zonder dat ik er naar vroeg. Zoals Amoras en De rode ridder. Of ik nu op mijn bek ga of niet: dat interesseert me niet."

Marc Legendre

Werd geboren in 1956

Debuteerde in 1983 in Robbedoes met Biebel

Schreef scenario's voor Sam, Waterland, Asem, Amoras, De rode ridder

Schreef jeugdromans als Screamteam, Vroeger is voorbij en De rode ridder

Publiceerde graphic novels als Van den vos Reynaerde, Verder, Wachten op een eiland en Finisterre

Werd in 2007 als eerste Nederlandstalige stripauteur genomineerd voor de Librisprijs met Verder

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234