Zondag 20/06/2021

Mijn fritueel

"Het Vandemoortele terug-van-weggeweest-fritueel van Frank. 'Eindelijk terug thuis. Wat een vlucht. Valies kwijt? Oei, vrouw kwijt? Ah, daar staat ze, naast de valies. Oef. Iedereen een beetje verbrand. Iedereen veel honger. Naar huis. O, frigo leeg. Maar aha, altijd frietjes in de diepvries. Heerlijk toch, zo'n goudgeel knapperig welkomstcomité. Oh, wat heb ik dit zo gemist.' Vandemoortele, da's samen genieten. Iedereen heeft zijn fritueel."

Opdrachtgever van de radiocampagne is Vandemoortele. Vorig jaar ging de frituurolieproducent op zoek naar Belgische dorpen zonder frietkot. Dit jaar brengt Vandemoortele tijdens zijn eindejaarscampagne de Belgische frietrituelen in kaart. "Frieten behoren tot het Belgisch culinair erfgoed", zegt Luc Shic, creatief bij Famous. "Belgen eten niet alleen graag op geregelde basis een lekker pak friet, doorheen de jaren hebben ze ook echte frietrituelen of 'frituelen' ontwikkeld. Denk maar aan de frietjes op woensdagnamiddag na school, op zondag bij de ouders thuis, 's ochtends vroeg na een nachtje feesten of frietjes bij appelmoes en kip." Famous wilde net zoals vorig jaar het sociale en emotionele aspect benadrukken. "Vaak zijn campagnes over frituurolie rationeel en functioneel. Ze hebben het dan over het snel verwarmen of het geurloze karakter. Dat wilden wij net niet."

Vandemoortele houdt het iets kleinschaliger dan vorig jaar. "Frieten eten is iets persoonlijks, wat je doet met vrienden en familie. Daarom gaan we op zoek naar verhalen. Het blijft wel dezelfde boodschap: Vandemoortele als ambassadeur van het lekker en gezellig genieten."

De campagne wordt ondersteund door radiospots, bannering en e-mailing. In de radiospots beschrijven acteurs Mathias Sercu en Thierry De Coster herkenbare frituelen in telegramstijl. "Het moeilijkste was om zo'n fritueel te vatten in een radiospot van 30 seconden", zegt Luc Shih. "Frituelen gaan niet alleen over het eten zelf. Daarom is het terug-van-weggeweest-fritueel zo herkenbaar. Iedereen kent het verlangen om na een week vakantiekost een goede Belgische friet te eten."

Via www.mijnfritueel.be kunnen frituelen worden ingestuurd. De tien inzenders met het populairste fritueel winnen een gratis Vandemoortele-frietmobiel voor de deur. Zij kunnen hun favoriete fritueel delen met 100 vrienden, buren en kennissen. De campagne wordt ook online ondersteund.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234