Donderdag 21/11/2019

Miel van Hoogenbemt

'Dankzij mijn regiewerk voor 'Wittekerke' heb ik geleerd trefzeker met acteurs om te gaan. En als je met je ploeg kunt communiceren, kun je dat ook met de toeschouwer'

Breughel in Wallonië

Meer dan twintig jaar heeft de Vlaamse documentairefilmer en Wittekerke-regisseur Miel van Hoogenbemt er op moeten wachten, maar met Miss Montigny wordt zijn geduld beloond. Zijn volledig in het Frans gedraaide langspeelfilmdebuut is een verrassend rijp sociaal drama, opgetrokken uit een missverkiezing, een moeder-dochterrelatie en twee songs van Axelle Red. 'Ik ben zeer trots dat ik nu pas, op mijn 47ste, kan zeggen dat ik een jonge cineast ben.'

Brussel

Van onze medewerker

Luc Joris

Na Verlengd weekend van Hans Herbots is Miss Montigny de tweede film in enkele weken tijd van een regisseur die aan de populaire soap Wittekerke heeft meegewerkt. "Daar heb ik veel ervaring opgedaan, maar ik wou ook daadwerkelijk breken met 'Vlaamse filmkes'", aldus Van Hoogenbemt. "Ik had schrik dat ik te veel Wittekerke ging doen. In de eerste draaidagen van Miss Montigny was mijn grootste vrees dat ik te tv-matig zou snijden en beoordelen. Ik wilde ook een eerste film maken waaraan je niet ziet dat het een debuut is, want anders hebben al die jaren Wittekerke niets betekend."

Van Hoogenbemt, die ook doceert aan de Brusselse Hogeschool Sint-Lukas, heeft niet alleen 122 afleveringen van Wittekerke, maar ook 700 Cijfers en letters geregisseerd. Dat heeft hem vooral geholpen om minder angst te hebben om met zijn ploeg te communiceren. "Tegen mijn studenten zeg ik altijd: 'Als je met je ploeg kunt communiceren, kun je dat ook met de toeschouwer.' Als je je ideeën niet aan je medewerkers kunt uitleggen, kun je ze moeilijk aan een toeschouwer gaan vertellen. Dankzij Wittekerke heb ik geleerd om trefzekerder met acteurs om te gaan, ook omdat je weinig tijd hebt. Je leert dat ze graag het laken naar zich toetrekken, je leert hoe je daarop moet reageren, hoe je ze moet domineren en hoe je ze soms moet laten gaan. Maar ook wat de beeldtaal betreft, heb ik veel geleerd. In Miss Montigny zit in bijna elk beeld een beweging. Niemand ziet het, omdat het binnen het kader past en de techniek niet opvalt."

Miss Montigny, gesitueerd in een door werkloosheid getroffen voorstad van Charleroi, is het verhaal van een twintigjarige vrouw die ervan droomt om haar eigen schoonheidssalon te beginnen. Om dat doel te bereiken schrijft ze zich in, gepusht door haar moeder, voor een missverkiezing. Ze denkt dat een prijs bij een missverkiezing haar kan helpen bij het verwerven van klanten voor haar schoonheidsinstituut. Voor het verhaal, waarin scenariste Gabrielle Borile ook haar persoonlijke ervaringen verwerkte, liet Van Hoogenbemt zich inspireren door twee documentaires die hij er draaide: Un jour ou l'autre en Demain est un autre jour. Ook Miss in Dreams werkte inspirerend, een documentaire over missverkiezingen in Schaarbeek, georganiseerd door schepen Jean-Pierre Van Gorp.

"Tijdens Miss in Dreams was Gabrielle regelmatig bij de opnamen aanwezig. Sommige dingen komen bijna letterlijk uit de documentaire. Waarom Charleroi? Het is een interessante stad omdat ze een rijk industrieel verleden heeft, iets wat je in Vlaanderen minder hebt. In Limburg misschien, maar daar is alles clean. Bovendien hebben de arbeiders en de Carolo's nog een fierheid dat ze hun hele leven in de metaalarbeid of in de mijnen gewerkt hebben. In Limburg heb je dat waarschijnlijk ook, maar ik heb er nog nooit films gemaakt.

"Kijk, ik ben een Vlaamse Brusselaar. Toen ik vijfentwintig jaar geleden in de cinema begon, was er om de een of andere reden alleen Vlaams geld voor kunstdocumentaires. Ik ben per toeval in Franstalige milieus terechtgekomen die ik wou filmen en ik heb carrière gemaakt in Franstalige documentaires. Mijn brood heb ik met mijn werk voor de televisie verdiend. De twee documentaires die ik in Charleroi gedraaid heb, gingen over mensen die uit de financiële stront proberen te geraken. Charleroi is ook een heel doorleefde stad, juist omdat de conversie er veel later op gang gekomen is."

Naar Vlaamse normen is Miss Montigny, gebudgetteerd op 2 miljoen euro, een film met veel centen. In vergelijking met Frankrijk en Engeland gaat het om een relatief kleine film. Toch wist Van Hoogenbemt enkele belangrijke buitenlandse talenten aan te trekken. Naast Johan Leysen zijn er hoofdrollen voor Ariane Ascaride, bekend van de films van Robert Guéguedian (Marius et Jeanette), en Sophie Quinton, de revelatie van Qui a tué Bambi?. Voor de fotografie wist hij Nigel Willoughby te strikken, de directeur fotografie van The Magdalena Sisters en de camera-operator van enkele films van Ken Loach. "Ik hou van Engelse films waarin komedie en drama mooi in elkaar verweven zitten. In Canada was er een journalist die me zei dat Miss Montigny een perfecte mengeling was van Ken Loach en The Full Monty. Zo stond het ook in mijn financieringsdossier: het drama van Loach, het komische van The Full Monty. Ik had een lijstje opgesteld van tien directeurs fotografie met wie ik wou samenwerken. De Britse coproducent heeft hen het scenario doorgestuurd. Vier hebben er positief gereageerd, onder wie Nigel. Met hem klikte het meteen. Ik wou een Engels beeld voor de film. Het type beeld dat je in Miss Montigny ziet, heb je volgens mij nog nooit in een Belgische film gezien. Ik heb Nigel gevraagd om warme kleuren die koud overkomen. Dat is heel moeilijk, omdat het twee dingen zijn die elkaar opheffen. Ik wilde Breughel-kleuren, de Engelse Breughel."

Ook de soundtrack is sterk Brits gekleurd, met een score van Harry Escott en Molly Nyman (dochter van Michael Nyman). Oorspronkelijk zou Axelle Red de muziek schrijven, maar ze haakte af vanwege een te drukke agenda. Uiteindelijk schreef ze twee originele liedjes. Vooral de song Je pense à toi speelt een belangrijke rol in de film, al is hij niet ondertiteld. "De distributeur heeft dat gedaan zonder het mij te vragen", zegt Van Hoogenbemt. "Ik vind het jammer. Niet iedereen begrijpt Frans. We hebben er een strofe uit moeten knippen, maar het is een heel pakkend moment, omdat het een uitkomst is van alles wat er voordien gebeurd is en het vat de hele film in drie minuten samen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234