Zondag 20/10/2019

Mieja Hollevoet en Bronks winnen de 1000 Wattprijs 2002

jeugdtheater

eervolle lichtpunt voor jongerenproductiehuis fabuleus

Antwerpen

Van onze medewerkster

Annelies De Waele

Met Assepoester van Mieja Hollevoet won Bronks voor de tweede keer op rij de 1000 Wattprijs, dé prijs voor kinder- en jeugdtheater in de Nederlanden. fABULEUS, dat in Leuven al acht jaar jongeren rond zich verzamelt voor het creëren van dans en theater, mag zich met de eervolle vermelding Lichtpunt verder een weg door het landschap banen. Beide winnaars werden bekendgemaakt op de slotdag van het gefacelifte Tweetakt-festival in Antwerpen, dat bij sector en publiek bijzonder goed in de smaak viel.

Nog vier andere producties van 2002 waren in de running voor de 1000 Wattprijs, goed voor 25.000 euro productiegeld: Jan, mijn vriend van Raven Ruëll en Bronks en Gezegend zij van Pascale Platel en Kopergietery aan Vlaamse zijde; Koeterwaal van Annekee van Blokland en LOOT/Bonheur en Het jaar van de haas van Hans van den Boom en Stella Den Haag in het Nederlandse kamp. Stuk voor stuk sterke voorstellingen, kunnen ook uw recensenten getuigen.

"Je kunt het toch maar over een ding hebben, en dat is de liefde", zei Mieja Hollevoet nog in een interview met De Morgen naar aanleiding van de première van haar Blauwbaard op het Bronksfestival. De jury viel uiteindelijk voor Hollevoets veelzijdige occupatie met het thema. "Hechting en de confronterende angst voor verlies. Het zoeken naar geborgenheid en veiligheid. De onzegbare verwachting van geluk. Die universele behoeften van de mens zo briljant te componeren en ten tonele te kunnen voeren, leidt naar één winnaar", aldus juryvoorzitter Ingrid Melman zaterdagavond op de uitreiking. "We hebben een geschenk willen geven, nu krijgen we er eentje terug", reageerde Hollevoet gebald. In Assepoester, met onder meer Antje De Boeck en Brick De Bois, smeedde ze allerlei tekstfragmentjes om tot een feeëriek en gedurfd geheel.

Na de bekroning van Platels Ola pola potloodgat ging voor het tweede opeenvolgende jaar een Vlaams kinderstuk met de grootste onderscheiding in dit theaterdomein lopen. Voor de tweede opeenvolgende keer ook gaat het om een Bronksproductie. Wat bewijst dat de jury voorstellingen beoordeelt en geen gezelschappen of huizen of landen, én onderstreept waar vele kenners in de Nederlanden het over eens zijn: het Vlaamse jeugdtheater maar vooral Bronks en Oda van Neygen zijn uitstekend bezig.

"Elke som is welkom", zegt Van Neygen. "Zo kan ik weer investeren in andere, nieuwe mensen en producties. Daar gaat het me om." Meteen kunnen de overheden die geld stoppen in een nieuw gebouw voor Bronks aan de Brusselse Varkensmarkt op beide oren slapen: Bronks staat er in het landschap, meer dan ooit. Voor Lichtpunt, een eervolle vermelding voor een beginnend gezelschap of maker, nomineerde de jury voor het eerst twee namen. De Nederlandse figurentheaterkunstenaar Leo Petersen, "wiens eenmanstheatergezelschapje in één koffer past" haalde het niet van fABULEUS, waarvan dansproductie Eros Flux van Randi De Vlieghe op Tweetakt in première ging. "Wegens de uitgesproken artistieke keuze, het roeien tegen de stroom in, het niet aflatende enthousiasme en het geloof in het kunnen van jonge mensen", motiveerde de jury. Voor de jonge directeur Dirk De Lathauwer, sinds jaar en dag bezieler van fABULEUS en bijhorende kunstenorganisatie Artforum een opsteker. Door Lichtpunt krijgt hij de kans om producties te maken op Tweetakt 2004 in Utrecht, het Boulevard Festival in 's Hertogenbosch en op Theater aan Zee in Oostende. Die expliciete erkenning kan voor fABULEUS, dat huis en werking totnogtoe runt met projecttoelagen, ook eindelijk de weg effenen naar een structurele subsidie.

Ondertussen sloot Tweetakt 2003 de luiken en mag kersverse organisator Roel Verniers terugblikken op een geslaagde editie. Was er vorig jaar geknor in de wandelgangen wegens de flauwe en chaotische editie 2002 in Utrecht, Verniers wist de chaos tot waarmerk te verheffen en drukte zijn persoonlijke stempel op Tweetakt. "Dat moet ook", lacht hij. "Het is een engagement." Geen georganiseerde debatten, "die komen zo wel tot stand". Liever investeerde Verniers in een verrassende theatertour als Tweetakt.uit. Dat het festival na de paasvakantie viel en zo misschien vooral de sector aantrok, wuift hij wat weg. "Waar we op families mikten, hebben we die ook gehad."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234