Donderdag 15/04/2021

Midlake stelt in Parijs nieuwe cd voor zonder showbizztrucs

null Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee

Het is er een tijdje stil rond geweest, maar nu is Midlake (***1/2) terug. Met een nieuwe plaat, een andere frontman en een tournee die morgenavond ook halt houdt in de Brusselse Botanique. Maandagavond stond het Texaanse gezelschap al in Parijs, waar La Fleche D'Or helemaal was uitverkocht.

Midlake was in de Franse lichtstad als hoofdact van de Pias-Nites, een maandelijks evenement waar het gelijknamige platenlabel telkens drie van haar eigen acts de gelegenheid geeft om nieuw werk voor te stellen. Dit keer kleurde de affiche - met hartverwarmende sets van zowel Daan als Melanie De Biasio- opvallend Belgisch, maar uiteindelijk bleek het publiek toch vooral gekomen om het Amerikaanse zestal songs uit het nieuwe Antiphon te horen spelen.

Cultclassics
Midlake -Texanen met een weelderige baardgroei- grossierden in het verleden vooral in melancholische Americana waarbij vooral de meerstemmige samenzang van de groepsleden de aandacht trok. Met 'Roscoe' en 'Head Home' - twee songs uit doorbraakplaat 'The Trials Of Van Occupanther'- konden ze inmiddels terugvallen op twee cultclassics, en ook in Parijs kregen die songs een hartelijk onthaal.

In vergelijking daarmee klonk het verse materiaal aanzienijk robuuster. Een stuk organischer, bovendien. Het feit dat gitarist Eric Pulido na het vertrek van zanger Tim Smith diens rol als frontman heeft overgenomen was daar vast niet vreemd aan. Zeggen dat Pulido over een natuurlijk charisma beschikte is een tikje overdreven, maar je merkte wel dat hij een stuk minder getormenteerd achter de microfoon stond dan zijn onzekere voorganger.

'Provider'-een nummer dat zo op een best of kon, overigens- gaf ondubbelzinnig aan dat het gezelschap intussen een hele evolutie had afgelegd. Nog steeds herkenbaar, natuurlijk. Maar tegelijkertijd toch zelfzekerder dan vroeger. Complexlozer, ook. Voor een groep die vroeger folkbands als Pentangle en zelfs Jethro Tull tot zijn grote invloeden rekende, merkte je meteen dat de klemtoon nu elders lag.

Showbizztrucs
Soms hoorde je een meer uitgepuurde (je zou ook kunnen zeggen: bravere) versie van Grandaddy, of loerde de herinnering aan Bon Iver om de hoek. Al zorgde het gebruik van dwarsfluit -bespeeld door nieuweling Jesse Chandler, die bovendien dubbelde als pianist - er zelfs tijdens die passages voor dat Midlake haar eigen identiteit behield.

Middels het meeslepende 'The Courage Of Others' werd even gas terug genomen, en met de twee al eerder aangehaalde classics bereikte de set in schoonheid de finish. Een bisronde kwam er niet. Pulido liet verstaan dat het niet de plek was voor dat soort showbizztrucs, en speelde toegift 'Head Home' bijgevolg netjes in de set. Slim, ook al omdat Midlake er op die manier in slaagde om de spannningsboog tot de allerlaatste noot strak te houden. Een mooie nieuwe start voor een band die bijna op sterven na dood is geweest.

null Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
null Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
null Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234