Dinsdag 07/07/2020

Kust

Middelkerke wil segways bannen

Beeld AP

Elke dag krijgen ze op de spoed van Oostende twee slachtoffers binnen na een aanrijding met een gocart. De politie van Middelkerke denkt zelfs na over een verbod op 'te snelle' toestellen als segways en hovercarts.

Een ritje op de dijk met de gocart, het is een klassieker. Maar het eindigt niet voor iedereen even aangenaam. "In de zomermaanden komen ongevallen op de zeedijk frequent voor", meldt Kevin Mollet, woordvoerder van het Damiaanziekenhuis in Oostende. "Op de spoeddienst krijgen we één of twee slachtoffers per dag. Meestal gaat het om lichte verwondingen aan de onderste ledematen, zoals kneuzingen of schaafwonden door een aanrijding door een gocart. Soms leidt het ook tot breuken. We merken dat mensen in vakantiestemming zijn en gevaren minder goed inschatten."

Maar niet alleen de gocarts zijn een probleem. "De zeedijk is een voetgangerszone", zegt Joos Duchi, korpschef van Middelkerke. "De klassieke gocart mag er volgens de wegcode niet rijden, maar wordt wel gedoogd. Problematischer zijn andere, elektrische vervoermiddelen, zoals Segways, hoverboards en hovercarts. Sommigen halen 10 tot 15 kilometer per uur.

"De wegcode werd twee jaar geleden aangepast en stelt dat ze de regels van fietsers moeten volgen. Maar een 6-jarige wil natuurlijk zo snel mogelijk over de dijk scheuren. Wij kunnen ze als politie moeilijk een pv geven. Misschien moeten we er eens over nadenken om de verhuur van bijvoorbeeld hoverboards in te perken."

Dat horen de verhuurders niet graag. "Wij hebben in al die rijwielen geïnvesteerd (een Segway kost bijvoorbeeld makkelijk 4.000 euro, red.)", zeggen die. "En wat doe je dan met elektrische fietsen, rolwagens of zelfs klassieke koersfietsen? Zo'n verbod zou je dan ook over de hele kust moeten afvaardigen."

Snelle e-bike

Daar wringt het schoentje nu al, op gebied van klassieke gocarts. De regels voor het gebruik van gocarts op de dijk verschillen dan ook sterk van gemeente tot gemeente. "In Blankenberge geldt een volledig verbod van gocarts op de zeedijk, maar ook op de rijbaan en het fietspad", zegt politiewoordvoerder Philip Denoyette.

"De regelgeving dient om de veiligheid van voetgangers te verhogen. Voor kustrijwielen gelden de verkeersregels van auto's. In Blankenberge mogen gocarts dus ook niet op het fietspad of een wandelweg rijden. Enkel voor (kinder)gocarts die minder dan een meter breed zijn, wordt een uitzondering gemaakt. De gevolgen van een ongeval met een gocart zijn meestal niet te onderschatten."

Ook in De Panne, Koksijde en Nieuwpoort, die tot één politiezone behoren, mogen gocarts niet op de dijk rijden, net zomin als speed pedelecs: e-bikes die tot 45 km/u halen. "We voeren geen gedoogbeleid", zegt korpschef Nicholas Paelinck duidelijk. "De gemeentelijke reglementen zijn conform aan de wetgeving. Als iemand valt of wordt aangereden en onze diensten worden erbij gehaald, dan doen we de nodige vaststellingen."

In Nieuwpoort zet de stad een jobstudent in die toeristen duidelijk moet maken waar ze al dan niet mogen rijden. In Koksijde is er een rijweg en een verhoogd voetpad, dus daar is geen algemene voetgangerszone. In De Haan zijn gocarts maar in sommige zones en op bepaalde tijdstippen toegelaten.

"Er staat evenwel niet permanent een agent op post om alles en iedereen te controleren", zegt burgemeester Peter Breemersch. " Je zou nog duidelijke signalisatie kunnen plaatsen, maar dan dreig je te verdrinken in een zee van verkeersborden." In Knokke-Heist is er zelfs geen reglement. "We rekenen op het gezond verstand", zegt burgemeester Leopold Lippens.

In Oostende geldt dan weer een gedoogbeleid. "De zeedijk is van iedereen, hoffelijkheid staat voorop. Daaromtrent lanceren we binnenkort wel een campagne", laat het kabinet van burgemeester Johan Vande Lanotte (sp.a) weten. "De dijk is over een grote lengte een voetgangerszone. Daar moeten gocarts en fietsers stapvoets rijden. Daar voorbij, tot aan de grens met Middelkerke, is het een wandeldijk, waar geen beperking tot stapvoets rijden geldt. Kustrijwielen zijn strikt genomen niet toegelaten op basis van de verkeerswetgeving, maar er is een gedoogbeleid. Storend rijgedrag kan dus wel gesanctioneerd worden."

Breder en smaller

Net dat gedoogbeleid kan op het meeste sympathie rekenen bij de verhuurders. "Het is moeilijk om één algemene regel voor de hele kust uit te tekenen. De dijk in De Haan is niet zo breed als in Oostende. Een gedoogbeleid is het beste systeem, omdat je in geval van erge problemen alsnog kan sanctioneren", zegt verhuurder Nicolas Boel uit Oostende.

Maar of er nu één reglement komt, is lang niet zeker. Zelfs de politiek is het er niet over eens. "Elke gemeente beslist autonoom, maar een eenduidig, algemeen reglement zou beter zijn", denkt West-Vlaams gouverneur Carl Decaluwé (CD&V). Dat spreekt Marc Vanden Bussche (Open Vld), burgemeester van Koksijde en voorzitter van het kustburgemeestersoverleg, tegen. "Elke zeedijk is anders ingericht", zegt hij. "De kwestie staat niet op onze agenda."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234