Vrijdag 21/01/2022

Middeleeuwse sculpturen uit Jubelpark naar Spanje

Sinds begin van vorige maand zijn de afdelingen Middeleeuwen tot en met barok in het Museum voor Kunst en Geschiedenis in het Jubelpark gesloten, omdat ze dringend moeten worden heringericht. De renovatie zou afgerond moeten zijn in het jaar 2000. Maar van de nood werd een deugd gemaakt: een groot aantal van de gotische en renaissancesculpturen maakt tijdens de sluiting een rondreis door Spanje, waarbij onder meer Barcelona, Palma, Malaga en Bilbao zullen worden aangedaan. De hoofdconservator van het Jubelparkmuseum, Francis van Noten, toont zich intussen wel ontgoocheld over de bezoekersaantallen voor de groots opgezette tijdelijke tentoonstelling over de aartshertogen Albrecht en Isabella, die enkele weken geleden de deuren opende.

Het zijn de Spanjaarden zelf die bij het Jubelpark kwamen aankloppen met de vraag om op basis van de Brusselse collectie een tentoonstelling te mogen organiseren over de gotische en renaissancesculptuur in onze contreien. In Barcelona zal de expositie, die wordt opgebouwd rond de productie van de meesterbeeldsnijders in Brussel, Mechelen en Antwerpen, te zien zijn in de prachtige tentoonstellingsruimte van La Caixa, vanaf april 1999. De bedoeling van de samenstellers, die 150 werken selecteerden, is Spanje te laten kennismaken met de beeldhouwproductie in de Zuidelijke Nederlanden. Terwijl onze schilderkunst, met de Vlaamse Primitieven en daarbinnen grote namen als Jan van Eyck of Hans Memling, een grote uitstraling heeft, is dat minder het geval met de beeldhouwkunst. Dat komt onder meer omdat deze productie destijds in de meeste gevallen anoniem bleef. Het gebeurt zelden dat de naam van een kunstenaar kan worden verbonden aan een sculptuur. Nochtans werd dit beeldhouwwerk ook voor de buitenlandse markt vervaardigd, en uitgevoerd naar heel Europa.

Een ander deel van de collectie uit de inmiddels gesloten afdeling komt via de Koning Boudewijnstichting tijdelijk terecht in Atlanta (VS). "Voor ons is dit een zeer goede samenloop van omstandigheden," zegt hoofdconservator Francis Van Noten. "Waar zouden we anders de collecties hebben moeten opslaan? Het gaat om liefst twintig zalen die momenteel worden gerenoveerd." Na de herinrichting komt het accent in de vernieuwde zalen helemaal op de objecten te liggen. Nu bestonden de zalen uit een mix van objecten en period rooms, waarin een sfeerbeeld van een bepaalde periode werd gegeven. "Vanaf 2000 gaat het in het Jubelpark zelf om de voorwerpen. In de Hallepoort daarentegen willen we de klemtoon leggen op de manier waarop de mensen in diezelfde periode leefden, en willen we meer de sfeer van die tijd creëren." Zo zal er in de oude stadspoort een gotisch, renaissance- en barokensemble worden samengesteld.

Het Jubelparkmuseum heeft nog meer grote plannen voor het jaar 2000, zoals de inhuldiging van een nieuwe ingang aan de kant van de Jubelpark-esplanade, de inrichting van zalen over de Belgische decoratieve kunsten uit de 20ste eeuw, de herwaardering van de collectie Islam (de enige van die aard in ons land), de inrichting van een Museum voor Japanse Kunst in een derde gebouwtje in het complex van Laken (Japanse Toren en Chinees Paviljoen). In de appartementen van Karel van Lotharingen, in het gebouwencomplex van de Koninklijke Bibliotheek, zullen 18de-eeuwse kunstwerken worden geëxposeerd. Ten slotte opent daar in de buurt, in Old England, vlak bij het Koningsplein, in 2000 het nieuwe instrumentenmuseum de deuren. Voor het Jubelpark is het nog even afwachten in hoeverre Brussel 2000 bereid zal zijn om voor een en ander financiële middelen uit te trekken. Vrijdag maken Robert Palmer en zijn équipe bekend welke projecten al werden goedgekeurd.

Over de publieksopkomst voor de prestigieuze tentoonstelling Albrecht en Isabella, die half september de deuren opende en loopt tot half januari, is Van Noten teleurgesteld. Er kwamen tot nu toe 8000 bezoekers. "Het is in ieder geval een trage start, ja," zegt Van Noten. "We hadden gehoopt om over de hele periode 100.000 bezoekers te kunnen verwelkomen. Het is frustrerend. Er werd veel promotie gemaakt, overal verschenen goede kritieken en wie komt kijken is tevreden. Waaraan die trage start te wijten is, weten we niet. In ieder geval lijkt het me nog veel te vroeg om conclusies te trekken." (AB)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234