Woensdag 01/04/2020

Onderwijs

Middelbare scholieren scoren ondermaats op wiskundetests

Beeld PHOTO_NEWS

Middelbare scholieren met veel uren wiskunde scoren niet goed genoeg, terwijl hun leeftijdsgenoten met een minimumpakket het er slecht van afbrengen. Dat blijkt uit een peiling in het vijfde en zesde jaar van het secundair onderwijs.

Meer dan 5.600 leerlingen uit de derde graad van het algemeen secundair onderwijs en het kunst- en technisch onderwijs namen deel aan de peiling van de KU Leuven. Daaruit komen twee grote pijnpunten voort. Zo presteren de leerlingen met weinig uren wiskunde niet goed, terwijl hun schoolgenoten met zes tot acht uur per week niet goed genoeg scoren.

Om een idee te geven: in het aso bereikt maar de helft van de leerlingen de vereiste minimumdoelen, ook wel eindtermen genoemd, bij vijf van de zes onderdelen. In het kso en tso springt tussen de 25 en 40 procent van de leerlingen over de lat. Jongens scoren daarbij doorgaans beter dan meisjes.

Het onderzoek toont verder dat geen kwart van de meer dan 5.300 leraren wiskunde in de tweede en derde graad beschikt over een masterdiploma in de wiskunde. Die kleine groep geeft doorgaans les in aso-richtingen met veel uren wiskunde. In de andere richtingen is dat beduidend minder, terwijl juist deze leerlingen nood hebben aan zulke leraren.

Dramatische evolutie?

Wiskundige Philippe Cara (VUB) spreekt dan ook van "dramatische" resultaten. Hij wijst vooral naar de achtergrond van de wiskundeleraren en stelt dat minder dan twintig afgestudeerde wiskundigen vorig jaar voor het onderwijs koos. "Langzaam maar zeker geven we het wiskunde-onderwijs in handen van economisten, informatici, biologen en ingenieurs. Ik wil niet zeggen dat zij incompetent zijn, maar het onderwijzen van wiskunde vergt ook een zekere achtergrondkennis."

Zijn boodschap wordt ondersteund door verschillende wiskundeprofessoren van alle universiteiten.

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) pleit net als coalitiepartner N-VA voor een zogeheten educatieve master, waarbij wiskundestudenten na vijf jaar kunnen afstuderen en tegelijkertijd een volledige lerarenopleiding kunnen volgen. Nu moeten zij die na hun master volgen en doen ze er dus zes jaar over, wat ontmoedigend zou werken. "Daardoor zal die master hoogstwaarschijnlijk ook iets aantrekkelijker worden voor studenten."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234