Zaterdag 16/11/2019

Microsofts Xbox One komt eindelijk officieel in België uit

Een gamer speelt 'Call of Duty: Advanced Warfare' op een Xbox One. Beeld REUTERS

Met een vertraging van bijna een jaar lanceert Microsoft vandaag zijn Xbox One-gameconsole ook in ons land. Het wordt wellicht een lancering in mineur, want heel wat Belgische gamers hebben ondertussen al eentje in huis: zelf geïmporteerd uit onze buurlanden, waar hij wel al te koop was, of gekocht bij grote winkelketens die eveneens importmodellen in hun rekken hebben staan.

Toen Microsoft vorig najaar zijn Xbox One-gameconsole lanceerde, de opvolger voor de relatief succesvolle Xbox 360, nam het bedrijf het besluit om spelers in 29 landen, waaronder België, nog eventjes te laten wachten. De consolefabrikant riskeerde liever geen productietekorten, en concentreerde zich voor de lancering op zijn kernmarkten: in de Angelsaksische wereld en het noorden van Europa is Xbox marktleider, vandaar. Dat in tegenstelling tot het Europese vasteland, waar Sony's concurrerende PlayStationmerk de plak zwaait, of Azië, waar de verkoop van Xbox-consoles en -games zelfs quasi onbestaande is.

Maar op de Belgische markt gebeurde er toen iets merkwaardigs. Heel wat Belgische gamers zijn fan van het Xbox-merk, en sloegen consoles in onze buurlanden Frankrijk of Duitsland in, waar ze gewoon vrij te koop waren. Iets later begonnen ook bepaalde vestigingen van winkelketens Fnac, Media Markt en Game Mania Xbox Ones in hun rekken te plaatsen, aangekocht bij Duitse, Franse of Spaanse groothandels.

In het voorjaar van dit jaar was er zelfs een ietwat vreemde situatie, toen de concurrerende PlayStation 4 - die wèl officieel in ons land uit was - met een productieachterstand zat, en de geïmporteerde Xbox Ones de enige nieuwe consoles waren die men in de winkel vond. "Ik kan je geen concrete cijfers geven, maar er zijn het afgelopen jaar véél Xbox Ones via die weg verkocht", zegt Geert Vanderborght, directeur videogames bij Media Markt België.

Te laat
Conclusie: Belgische spelers die écht een Xbox One wilden, hebben er ondertussen een. Dus wat heeft Microsoft Xbox vandaag eigenlijk nog te lanceren? "Verkoopscijfers zijn niet belangrijk", zegt Jim McMullin, Microsofts Europese productmanager voor het Xbox-merk. "Deze lanceringscampagne is er vooral om de hand uit te reiken naar 'core'-gamers, het publiek waarop onze console mikt. Laten zien dat we er zijn. Heel wat eigenaars van een Xbox 360, ook in België, zijn vandaag nog aan het beslissen of ze de overstap naar de nieuwe console willen maken. We willen hen laten zien dat we een sterke line-up klaar hebben staan, zodat ze meteen iets te spelen hebben."

Internationaal doet de Xbox One het inderdaad onverwacht goed aan de winkelkassa. Sinds de lancering van de console eind vorig jaar zijn er inmiddels al 5 miljoen toestellen verkocht. Dat is de helft van het aantal tot nu toe gesleten PlayStation 4's, maar het is een betere score dan wat algemeen werd verwacht: aanvankelijk was de console bijvoorbeeld 100 euro duurder dan de PlayStation 4, en een winkelprijs van 500 euro vormt een belangrijke psychologische drempel.

Microsoft loste dat echter op door een variant te lanceren zonder de Kinect-lichaamssensor, die nu net als de PlayStation 4 een winkelprijs van 400 euro draagt. Sinds dat moment is de verkoop een stuk gestegen. De consolefabrikant lanceert ook, samen met grote winkelketens, speciale acties: bij Media Markt krijgt de speler bij een 'nieuwe' Xbox One bijvoorbeeld drie extra games gratis.

Een Xbox One-console. Beeld REUTERS

Fanatieke spelers
Xbox is ook, veel meer dan het iets breder sporende PlayStation, een consolemerk dat een harde kern van fanatieke gebruikers rond zich heeft geschaard. Dat komt in de eerste plaats door de exclusieve games die voor het toestel op de markt komen. Microsoft stelde bijvoorbeeld twee nieuwe Halo-schietgames in het vooruitzicht. 'Halo: The Master Chief Collection', dat dit najaar op de markt komt, is een hd-herlancering van de vier eerste games, en 'Halo 5: Guardians' wordt ergens in 2015 verwacht. 'Forza Motorsport 5', een andere exclusieve Xboxgame, geldt als de referentietitel wat racegames betreft. En tijdens een recente aankondiging op de videogamebeurs Gamescom in Keulen kwam Microsoft met het nieuws dat 'Rise of the Tomb Raider', een nieuwe aflevering uit de befaamde avonturenspellenreeks rond avonturierster Lara Croft, minstens enkele maanden uitsluitend voor de Xbox One zal worden verkocht.

"Er bestaat een grote consumentenpolemiek tussen Xbox- en PlayStationspelers, net zoals er een tweedeling bestaat tussen vinylplaten of digitale muziek, of tussen Windows- of Mac-computers", zegt Vanderborght. "PlayStation-fans claimen dat de PlayStation 4 krachtigere interne hardware heeft dan de XBox One, terwijl Xbox-fanaten dan weer zeggen dat het netwerk waarop ze online spelen bij hen veel robuuster is. Wie gelijk heeft weet ik ook niet, maar je kunt niet ontkennen dat de discussie er is: de Xbox One heeft nog niet afgedaan. Sony komt momenteel ook met speciale aanbiedingen voor de PlayStation 4, dus absoluut zeker van hun stuk lijken ze ook niet."

Dankbaar
Belgische spelers die al een geïmporteerde Xbox One-console hebben gekocht, hoeven overigens geen schrik te hebben dat hun toestel zal worden achtergesteld ten opzichte van die van spelers die nu een 'Belgische' versie kopen, zegt McMullin. "Er komen gewoon maandelijkse updates, voor de hele wereld, en die gelden voor iedere console die uit is. De landinstellingen voor België komen dus gewoon mee met de volgende update. We zijn dankbaar voor de spelers die al een Xbox One hebben geïmporteerd: onze eerste lancering was een onverhoopt succes, en dat hebben we voor een stuk ook aan hen te danken."

Deze fan stopt zijn liefde voor zijn speelgoed niet onder stoelen of banken. Beeld AP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234