Vrijdag 19/04/2019

Russische inmenging

Microsoft onderzoekt Russische advertenties tijdens presidentsverkiezingen

Beeld EPA

Microsoft onderzoekt of de Russen diensten van het bedrijf hebben gebruikt om te adverteren tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Het softwarebedrijf maakte dat bekend nadat eerder Facebook en Google ontdekten dat de Russen in de aanloop naar de verkiezingen reclames hadden geplaatst om zo kiezers te beïnvloeden.

Microsoft wil weten of de zoekmachine Bing is gebruikt door de Russen, maar ook andere diensten worden onder de loep genomen.

De Washington Post bracht gisteren het nieuws rond het onderzoek van Google naar de advertenties. Volgens de krant zijn de reclames bij Google geplaatst door een andere groep dan degenen die advertenties inkochten en publiceerden op Facebook. De twee verschillende groepen zijn vermoedelijk wel door het Kremlin aangestuurd en gefinancierd.

Facebook deelde onlangs drieduizend advertenties van het schimmige Internet Research Agency. Dat is een zogeheten 'troll farm', die voor de Russische autoriteiten nepaccounts en nepverhalen plaatst op sociale media. Facebook onderzoekt ook 2.200 verdachte advertenties die mogelijk van een andere Russische groep kwamen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.