Donderdag 26/11/2020

Mickey Mouse-baan in Hongarije: geen pretje

Zondag wordt de GP van Hongarije gereden, de elfde WK-manche van het jaar. Op het bochtige circuit kan Max Verstappen zijn tweede F1-race winnen.

Bij de traditionele circuits op de formule 1-kalender wordt al snel gemijmerd over bochten met de meest zangerige namen. Op Silverstone slalommen auto's door Maggots, Becketts en Chapel. Op Spa stijgen coureurs bijna op in de Raidillon aan de Eau Rouge. De Parabolica op Monza lijkt eindeloos door te gaan. En de Hungaroring dan, waar zondag de GP van Hongarije plaatsvindt? Die moet het doen met de bekendste muis van Walt Disney. Want ook bij de 31ste opeenvolgende race staat het circuit in de eerste plaats bekend als de Mickey Mouse-baan van de kalender.

Het tracé is smal, bochtig en kent korte rechte stukken. Inhalen is er nagenoeg onmogelijk. Critici beschouwen het circuit als een soort Monaco, maar dan zonder jachten of azuurblauw water. Onzin, counteren liefhebbers van de baan. Juist die kenmerken, maken het circuit speciaal. Het blijkt: of je bent in de formule 1 fan van de Hungaroring, of niet.

Coureurs behoren meestal tot die tweede categorie. De race in Hongarije is een uitputtingsslag. Coureurs sturen hun auto's door veertien bochten in iets meer dan 4 kilometer. De remmen hebben het daardoor zwaar te verduren. De versnellingsbak draait overuren; elke ronde wordt zo'n vijftig keer geschakeld.

Max Verstappen heeft met zijn grote auto op het smalle, hobbelige circuit het gevoel dat hij in een kart zit, zegt hij. Volgens de Nederlandse coureur is het er cruciaal de bochten perfect aan te snijden, om de volgende ook goed te kunnen nemen. "Je moet geconcentreerd blijven en krijgt geen moment rust."

Vanwege het landklimaat in Hongarije en de vaste plek op de kalender, midden in de zomer, is het er vaak warm. Coureurs verliezen liters vocht tijdens de race. Ook ligt er veel stof op het asfalt. Tijdens de eerste ronden van de dag zijn de formule 1-auto's daarom eerst en vooral peperdure stofzuigers met weinig grip. Als het heeft geregend, is het helemaal glibberen op het circuit. Die omstandigheden tezamen maken van de races in Hongarije vaak een spektakel.

Crashes en safetycarsituaties gooien de boel overhoop. En juist omdat het circuit bochtig en traag is, hebben auto's met de op papier mindere motor ook uitzicht op succes. Het is geen toeval dat het oppermachtige Mercedes al twee jaar op rij niet won op de Hungaroring.

Volgens formule 1-kenner Allard Kalff is het de hoogste tijd de Hungaroring toe te voegen aan het lijstje klassieke circuits als Spa, Monza en Silverstone. Waarom het circuit in de loop der jaren nooit het imago van Mickey Mouse-baan is ontstegen? "De race heeft, vergeleken met die andere grote prijzen, niet zo'n heldhaftige historie."

De Hungaroring maakte pas in 1986 zijn debuut, als de eerste formule 1-race achter het IJzeren Gordijn. "Het begin van een nieuw tijdperk", zegt Kalff. De Hungaroring kan het decor zijn van weer een nieuw tijdperk als Max Verstappen er zondag wint.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234