Zondag 28/11/2021

Mickey krijgt make-over

BURBANK

Tot op de hoogste niveaus van het bedrijf in Burbank wordt er nagedacht over een make-over, die Mickey weer aantrekkelijk moet maken voor de generatie die is opgegroeid met Pixarfilms en videospelletjes.

Toen Mickey Mouse in 1928 zijn debuut maakte in de tekenfilm Steamboat Willie, was hij een vrolijke deugniet die graag een robbertje vocht, zich agressief gedroeg tegen zijn vriendin Minnie, en de draak stak met vrienden als Clarabella Koe. Maar die tijden zijn lang voorbij. Mickey mag dan nog steeds de bekendste figuur zijn uit de Disneystal, zijn imago is oubollig en vreselijk braaf. Daar gaat Disney nu wat aan doen.

Videospel

Disney belooft dat we de eerste glimpen van de nieuwe Mickey zullen opvangen in het nieuwe videospel Epic Mickey, dat in de herfst van volgend jaar verschijnt. In de game kan Mickey een branieachtig, sluw en zelfs heroïsch karakter krijgen. Tegelijkertijd zou Disney achter de schermen bezig zijn aan een groter project om de persoonlijkheid van Mickey aan te passen, van de manier waarop hij loopt en spreekt tot de manier waarop hij verschijnt op Disney Channel en hoe kinderen met hem communiceren op internet. Zelfs zijn huis in Disneyworld zou een verbouwing moeten ondergaan.Warren Spector, creative director van het bedrijf dat Epic Mickey ontwikkelt, toonde zich alvast opgetogen over deze buitenkans: “Holy cow, we krijgen de gelegenheid om te gaan rotzooien met een van de meest herkenbare iconen op de planeet.” Sceptici waarschuwden echter meteen voor de gevaren van Disneys stap. Per slot van rekening is Mickey nog altijd hét uithangbord van Disney, en brengt hij 5 miljard dollar per jaar in het laatje aan verkochte merchandiseartikelen. Een mislukte make-over zou rampzalig zijn voor het bedrijf, waarschuwen de twijfelaars. Zeker nu Disney na twintig jaar onderhandelen eindelijk toestemming heeft gekregen om een themapark te gaan openen in Sjanghai.Maar bij Disney lijkt het besef te overheersen dat niets doen geen optie is. Mickey is nog altijd een superster, erkent men, maar vooral buiten Amerika. In de Verenigde Staten zelf slaat hij nauwelijks meer aan bij de kinderen die zijn opgegroeid met Pixar, The Simpsons en computers. Dit jaar werd nog geen 20 procent van de Mickeymerchandising in de VS verkocht. Uiteraard zijn er grenzen aan de vrijheden die de makers van Epic Mickey zich kunnen veroorloven. In het spel, dat ooit bedacht werd door een groep stagiairs, behoudt Mickey veel van zijn oude eigenschappen. Zo is hij is avontuurlijk, enthousiast en nieuwsgierig. “Mickey zal nooit kwaadaardig worden of mensen gaan vermoorden”, verzekerde Spector.Maar Mickey krijgt wel een aantal nieuwe trekjes die doen denken aan zijn vroegere zelf. “Ik wilde dat hij ondeugend zou zijn”, zei Spector. “Als je Mickey speelt, moet je je kunnen misdragen en zelfs een beetje egoïstisch zijn.”

Cartoonwoestenij

Epic Mickey, dat is bedoeld voor Nintendo’s Wii, speelt zich af in een ‘cartoonwoestenij’ waar Disneys vergeten en gepensioneerde karakters wonen. De belangrijkste bewoner is Oswald the Lucky Rabbit, een karakter dat Walt Disney in 1927 bedacht als voorloper van Mickey. Oswald is jaloers op Mickeys succes, en creëert daarom de duivelse schurk The Blot, die bestaat uit een grote inktvlek. Hem moet Mickey zien te verslaan.Dat Disney zoveel energie steekt in Epic Mickey heeft nog een tweede reden, want het bedrijf heeft grootse plannen met zijn videospellendivisie. Alleen dit jaar al besteedt Disney 180 miljoen dollar aan ontwikkelingskosten. Daar stonden tot op heden 86 miljoen aan opbrengsten tegenover. Niet veel vergeleken met de 1 miljard dollar van marktleider Nintendo, maar dat moet met behulp van de nieuwe Mickey gaan veranderen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234