Vrijdag 15/11/2019

Mick Hucknall blaast blues en soul nieuw leven in

Na als aanvoerder van Simply Red in 25 jaar meer dan 50 miljoen platen te hebben verkocht, leeft Mick Hucknall zijn passie voor Amerikaanse soul uit.

Enkele maanden geleden bracht Hucknall American Soul uit, waarop hij songs van onder meer Ray Charles, Bettye LaVette, Etta James en The Animals naar zijn hand zet. Die plaat vormde de hoofdmoot van een opmerkelijke set waar het spelplezier primeerde. Hucknall greep - met het knappe 'Mirror' bijvoorbeeld - een paar keer terug naar, zoals hij het zelf noemde "dat bandje waar ik ooit nog deel van heb uitgemaakt". Het waren uiteraard de passages die het meeste applaus kregen, en ook de wereldhit 'If You Don't Know Me By Now'werd vertolkt alsof het voor de eerste keer gebracht werd. Maar écht noodzakelijk waren die herkenningspunten niet. Hucknall, naast een charismatische frontman ook een bui-ten-ge-woon zanger, kreeg het voor elkaar om platgecoverde classics als 'Lonely Avenue', 'Don't Let Me Be Misunderstood' en 'I'd Rather Go Blind' létterlijk nieuw leven in te blazen.

Hucknall zong ontspannen, en zelfs wanneer hij de microfoon een meter van z'n mond hield werd je haast omver geblazen door zijn imposante soulstem. Maar ook de rest van de band schitterde. Gitarist Kenji Suzuki kreeg regelmatig een plekje in het spotlicht en profileerde zich als een volleerde bluesman. Daarnaast hoorde je zoemende Hammondorgels, zag je hoe Hucknall zich met succes aan de mondharmonica waagde, en liet de ritmesectie niet één keer een steek vallen. 'On the Beach' - een cover van Neil Young- zorgde ervoor dat de set bleef verrassen en ook het gloednieuwe 'Long Black Hair' ("niet autobiografisch", grapte de bekendste rosse in de popmuziek) gaf aan dat de liefde voor de blues ook in een hogere versnelling beleden kon worden.

De bisronde werd kort en bondig gehouden, maar met 'Money's Too Tight (to Mention)' - een cover van The Valentine Brothers, en in '85 de eerste single van Simply Red - eindigde de set niettemin in majeur. Conclusie? Hucknalls liefde voor blues en soul bleek oprecht, en op de koop toe had hij zelf genoeg eigenheid, stem en charisma zodat hij niet hoefde onder te doen voor de legendarische artiesten wier werk hij onder de aandacht bracht. En dat, leert de praktijk, is een stuk zeldzamer dan je zou denken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234