Donderdag 17/10/2019

Michel Vaillant gaat vreemd

Grote veranderingen voor de F1-stripreeks Michel Vaillant. Met een nieuwe tekenaar, nieuwe scenarist en nieuwe bolideontwerper gaat de stoere Formule 1-piloot eindelijk met zijn tijd mee. Inclusief ingewikkelde privérelatie.

Nieuwe bolides en technologieën, vrouwen met een sterkere persoonlijkheid, familiedrama's, een minder saaie hoofdrolspeler en nieuwe wereldkampioenschappen: de drie nieuwe auteurs van de stripklassieker Michel Vaillant willen de F1-piloot na 55 jaar een nieuwe koers doen varen. Mét steun van zowat de hele internationale F1-wereld, want ook daar is de reeks immens populair.

Michel Vaillant is zonder meer een van de bekendste sportstrips ter wereld. De reeks, die in 1957 van start ging in het weekblad Tintin/Kuifje, was vanaf het eerste verhaal, 'De grote match', ongemeen populair en deed ontelbare stoere jongensharten op hol slaan. Geestelijke vader Jean Graton omschreef zijn onverschrokken Formule 1-piloot als een held, maar ook als een "oprechte, sterke en dappere vriend". In 1967 verscheen een Franse tv-serie over Vaillant, in 2003 een bioscoopfilm. Zo'n 25 miljoen albums gingen wereldwijd over de toonbank.

David en Goliath

De reeks drong ook door in het autocircuit zelf. Graton raakte niet alleen bevriend met F1-piloten zoals Jacky Ickx, Michael Schumacher of Clay Regazonni, maar liet ze ook opduiken in zijn reeks. Het waren zij die de auteur op de hoogte brachten van de (amoureuze) perikelen in en om de pitstop, de heldenverhalen en de nieuwste technologieën. Fabrikanten zoals Goodyear, Ford en Renault nodigden de auteur zelfs vaak uit voor werkbezoeken en/of stelden hem hun nieuwste projecten en ontwerpen voor. Volgens Graton kreeg hij die informatie om twee redenen: het vertrouwen was enorm, en hij kon onmogelijk bedrijfsgeheimen openbaren vanwege de tijd die nodig was om een nieuw album te tekenen en te publiceren.

In 1994, bij het 57ste deel, liet Graton de scenario's over aan zijn zoon Philippe. Achttien jaar later meenden zowel de auteurs als de uitgever dat het tijd was voor een make-over. Philippe Graton: "Ik was simpelweg niet meer gelukkig over de verhalen en was bang dat de lezer daar onder zou lijden. Halverwege de jaren vijftig werd de reeks voorgesteld als een verhaal over een vader en zijn twee zonen - een ingenieur en een piloot. Met zijn drieën wonnen ze zowat alle internationale kampioenschappen. Het was David tegen Goliath. Een strip met epische dimensies, zeg maar. Maar die rode draad verdween snel. Vaillant bleef maar winnen, terwijl de Vaillant-fabriek steeds groter werd. De spanningsboog verdween, de lezer was niet langer verrast, enthousiast of opgewonden. Er moest van binnenuit dus iets gebeuren."

Vandaar dat het nieuwe album nu als album nummer één van een nieuw seizoen wordt voorgesteld. Graton: "En daar hadden we geen studio meer voor nodig die mijn vaders stijl probeerde na te bootsen (de Graton-Studio werd opgedoekt, GDW), maar een scenarist en tekenaar die de reeks een eigen smoel gaven en Vaillant en zijn familie realistischer maakten gezien de noden van deze tijd. Moet Vaillant bijvoorbeeld als klein bedrijf in de F1 blijven racen? Tuurlijk niet. Dat is te duur. Dus moet die clan andere wegen bewandelen. Ze gaan zoeken naar een sponsor die hen helpt opnieuw in de motorsport terecht te komen."

Ex-racepiloot

De keuze om samen te werken met de Belgische scenarist Denis Lapière was snel gemaakt. Op twintigjarige leeftijd was die immers racepiloot. Lapière: "Ik debuteerde toen op het circuit met een Volkswagen. Later moest ik kiezen tussen racen en de universiteit. Ik koos het laatste. Na mijn studie begon ik strips te schrijven, waarvan een van de eerste Mauro Caldi was, over een racepiloot in het Italië van de jaren vijftig. Het is dankzij dat verleden dat Dupuis contact met me opnam."

Veel is er de afgelopen decennia niet veranderd in de autosport, meent Lapière. "Er zijn meer knopjes en elektronica, maar als puntje bij paaltje komt is alles zoals vroeger. In de muziek is het net zo: vroeger speelde men op een akoestische piano, daarna op een elektronische, maar het bleef natuurlijk wel muziek."

Lapière staat ook bekend voor de psychologische karakterontwikkeling van zijn personages, iets waar Vaillant lange tijd onder leed. Ook opvallend: er duiken meer vrouwen op in het verhaal én ze kregen een sterkere persoonlijkheid mee. "Naast Vaillants moeder en vrouw introduceer ik een nieuwe dame: Carola. Zij is een, euhm, vriendin van Vaillant." Dat is een understatement. In het eerste album van het nieuwe seizoen wordt Vaillant subtiel verleid door haar. "Een buitenechtelijke relatie? Hm, misschien wel. Kijk, deze reeks is altijd deels een familiesaga en deels een sportstrip geweest. Voor dit nieuwe seizoen besloten we om beide blijvend te combineren."

Ook Lapière kan ondertussen een beroep doen op de belangrijkste mensen uit het F1-circuit. "Ik sprak op het circuit in Milaan met piloten, mecaniciens en teamdirecteurs. Werkelijk iedereen kent Michel Vaillant. Het maakt het makkelijker voor mij om op zoek te gaan naar verhalen."

Het Franstalige album verschijnt vandaag, op de Nederlandse editie is het nog wachten tot 5 december.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234