Donderdag 19/09/2019

Michel Comte brengt sterren in pure eenvoud voor zijn lens

Het naakte bestaan

Googel Carla Bruni en de allereerste foto die opduikt is haar naaktfoto. Auteur is de Zwitserse fotograaf Michel Comte. Carla Bruni was niet de enige die uit de kleren ging voor Comte. 'Ik wil dat ze niet merken dat ik er ben', zegt Comte die behalve mode- ook oorlogs- reportages maakt. Eind mei opent in de Brusselse Young Gallery een tentoonstelling die terugblikt op een fotografiecarrière van 30 jaar.

Door Kristof Eerdekens

Karl Lagerfeld biedt in 1979 Michel Comte, op dat moment een kunstrestaurateur met amper fotografische ervaring, een opdracht als modefotograaf aan. De shoot is een succes en sindsdien kreeg Comte vele wereldberoemde modellen en artiesten voor zijn lens. Midden jaren tachtig begon hij naast modebeelden ook portretfoto's te maken en zocht hij landen zoals Bosnië en Iran op voor minder glamoureuze reportages. Hoewel de naam Michel Comte niet meteen bij iedereen een belletje zal doen rinkelen spreekt zijn oeuvre boekdelen. Neem nu de beroemde naaktfoto van Carla Bruni, ongetwijfeld het meest iconische beeld dat Comte schoot (én de allereerste foto die opduikt als je 'Carla Bruni' ingeeft in Google Afbeeldingen). Comte maakte de zwart-witfoto in 1993 als onderdeel van een anti-aidscampagne, waarvoor verschillende celebrity's uit de kleren gingen. Bijna vijftien jaar later, toen Bruni de Franse first lady werd, lokte het beeld een kleine rel uit en werd het bij Christie's geveild voor 57.000 euro. Tweeëntwintig keer meer dan de geschatte waarde.

Wat vindt u zelf van de beruchte foto die u van Carla Bruni maakte?

"Die foto herinnert mij aan een sterke, zeer oprechte en zelfverzekerde vrouw. Volgens mij is Carla weinig veranderd sinds ze Madame Sarkozy werd. Toen al was ze een krachtige persoon die altijd wist wat ze wou doen of laten zien."

Ook Helena Christensen sprong spiernaakt voor uw camera. Hoe krijgt u modellen zover om zich helemaal bloot te geven?

"Ik denk dat mijn modellen begrijpen dat ik hen zie zoals ze echt zijn, diep vanbinnen. Ik hou niet van fake mensen, daarom gebruik ik ook niet graag te veel make-up. Op een manier ben ik een paparazzo die iemand in een erg intiem privémoment vat. Zo wil ik hen tonen en niet iedereen houdt daarvan. Misschien is het net daarom dat ik sommige celebrity's, zoals Sophia Loren, Geraldine Chaplin, Jeremy Irons en Jeff Koons, jarenlang volg, terwijl het bij anderen bij een of twee shoots blijft. Wat naaktmodellen betreft, ik bekijk hen zeker niet als man. Tijdens een fotosessie wil ik dat ze zich alleen met mijn camera voelen en dat ze niet merken dat ik er ben. Eén model - iemand die eerst radicaal tegen naaktfotografie was - vertelde me na zo'n shoot dat ze helemaal vergat dat ze naakt was."

Hoe kunt u modellen die al ontelbare keren gefotografeerd werden nog op een nieuwe manier tonen?

"Veel modellen hebben verschillende gezichten die ze zelf willen tonen. Ik ga samen met het model op zoek naar zo'n nieuw gezicht. Carla Bruni en Helena Christensen horen bij de besten op dat vlak, bij hen krijgt elk gezicht meteen iets artistieks. Carla vond het zelfs leuk om een blonde pruik op te zetten."

In dat beeld draagt Carla Bruni niet enkel die opzichtige pruik, maar ook felrode en -blauwe make-up. Een andere foto toont actrice Daryl Hannah die schrijlings op een olifant zit. Hoe komen zulke beelden tot stand?

"Sommige van die foto's zijn een samenwerking tussen mij en mijn modellen. Ik hou ervan om interessante vrouwen in interessante fotoprojecten te betrekken. Ik zou nooit naar een shoot komen met een blonde pruik in mijn hand en een model bevelen hem op te zetten. Enkel als ze zelf het idee van zo'n vermomming leuk vindt zal het resultaat een sterke foto zijn."

Veel van uw portretten zijn erg basic en puur. Wilt u nooit helemaal over the top gaan en surrealistische of extravagante beelden schieten?

"Ik kan niet vertellen wat ik over een jaar of twee jaar wil fotograferen. Zoals bijna iedere fotograaf ben ik door verschillende fases gegaan en er zullen er vast en zeker nog meer volgen. Maar ik heb geen plan bij de hand, de ideeën komen en gaan. Met sommige doe ik iets, met andere niet. Iedere dag in mijn leven, iedere reis die ik maak, ieder boek dat ik lees, alles wat er gebeurt in de wereld... Het beïnvloedt me allemaal op een of andere manier."

Waarom vindt u het nodig om mode- en portretfotografie af te wisselen met reportages in oorlogsgebieden zoals Bosnië en Irak?

"Ik zou onmogelijk twaalf maanden per jaar in de glossy wereld van Parijs of Hollywood kunnen wonen. Ik heb deze reportagefases nodig. In de zomer van vorig jaar trouwde ik en gelukkig denkt mijn vrouw Ayako hier hetzelfde over. We reizen veel samen."

De laatste jaren begon u films te maken. Is fotografie verschoven naar het achterplan?

"Nee, dat zijn twee parallel lopende werelden. Ik werk graag aan grote gehelen, complete projecten. Naast een fotografische reclamecampagne schiet ik bijvoorbeeld ook graag een bijbehorende televisiecampagne. Daarnaast interesseert het me om documentaires te filmen, vooral in Cambodja."

Naast uw reportages engageert u zich ook via de Michel Comte Water Foundation, een stichting die zuiver drinkwater wil voorzien voor iedereen.

"Als je zo vaak naar de derde wereld hebt gereisd als ik, kan je niet gewoon foto's maken en weer naar huis vertrekken. Je bent min of meer verplicht om iets te doen, en ik probeerde in eerste instantie te helpen via mijn reportagefotografie voor het Rode Kruis. Het idee voor de Water Foundation kreeg ik een tiental jaar geleden, toen ik in die landen merkte dat zuiver water niet eerlijk verdeeld wordt tussen de eerste en de derde wereld."

'I always live on the edge', zei u ooit in een interview. U gaat steeds op zoek naar nieuwe fotografische genres, thema's en projecten. Verandert die mentaliteit nu u ouder wordt?

"Niet echt. Ik reis nog steeds evenveel als ik altijd al deed en ik hou ervan om in nieuwe projecten terecht te komen. Mijn levensstijl is niet zozeer veranderd, maar sinds ik een getrouwde man ben, ben ik wat rustiger geworden. Ayako is nog jong en ze geeft me de kalmte die ik nodig heb. Ze is een haven waarnaar ik kan terugkeren. En hopelijk kan ik haar op mijn beurt een wereld tonen die ze nog niet kent."

Hoe blikt u terug op alles wat u de afgelopen dertig jaar meemaakte?

"Tot nog toe was mijn leven wonderful, crazy and great en ik hoop dat het zo verdergaat." n

INFO Michel Comte, tentoonstelling van 29 mei tot 1 augustus 2009, Young Gallery, Louizalaan 75 b, 1050 Brussel, www.younggalleryphoto.com

Ik kan onmogelijk 12 maanden per jaar in de glossy wereld van Hollywood wonen. Daarom heb ik ook reportagefases nodig

OLIFANT

In een vreemdere setting ligt een halfnaakte Daryl Hannah op de rug van een olifant. 'Een interessante vrouw in een interessant fotoproject', vindt Comte.

Zoals een paparazzo vat ik iemand in een intiem privé-moment. Zo wil ik mijn modellen tonen

NIEUW GEZICHT

Comte zoekt steeds naar nieuwe gezichten van modellen die al ontelbare keren voor de camera's stonden. Bij zowel Helena Christensen als Carla Bruni krijgt elk 'gezicht' meteen iets artistieks.

n Charlotte Rampling

n Jeremy Irons

n Catherine Deneuve

n Carla Bruni

VANBINNEN

'Ik zie mijn modellen zoals ze echt zijn, diep vanbinnen', aldus Comte. Helena Christensen is één van de modellen die zich helemaal blootgaf voor de fotograaf.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234