Maandag 20/01/2020

Michaël Vandebril

Michaël Vandebril (1972) studeerde rechten, en is sinds 2002 directeur van Antwerpen Boekenstad. Sinds 2011 maakt hij ook deel uit van de redactie van het literaire tijdschrift Deus ex Machina.

In januari 2012 verscheen bij De Bezige Bij Antwerpen zijn eerste bundel Het vertrek van Maeterlinck / L'exil de Maeterlinck, waarvoor hij dinsdag de Herman de Coninck Debuutprijs ontving.

Vandebril: "Een gelegenheidsgedicht is vaak niet goed genoeg, omdat je te weinig tijd krijgt. Maar karamellenverzen produceren gaan we niet doen voor de 'Achterafgedichten' in De Morgen. Bedoeling is net dat we heel goed geschreven gedichten gaan maken die een link hebben met de actualiteit, zodat ze ook op zichzelf staan als je ze een paar jaar later leest.

"Het verschil met een 'gewoon' gedicht is eigenlijk niet zo groot. Elk gedicht heeft namelijk een aanleiding of een startpunt. Met andere woorden: elk gedicht is een gelegenheidsgedicht, maar elk goed gedicht overstijgt de gelegenheid.

"Gelukkig is er nog aandacht voor poëzie op de radio en in de kranten. Misschien is er niet veel ruimte meer voor recensies, maar toch nog voor allerlei initiatieven. Poëzie werkt anders dan een column of een artikel, het doet iets met een mens wat andere genres niet kunnen."

Ruth Lasters

Ruth Lasters (1979) is dichteres en schrijfster. Daarnaast werkt ze als docente Frans. Voor haar debuutroman Poolijs kreeg ze de Vlaamse Debuutprijs. In 2007 verscheen haar eerste dichtbundel Vouwplannen. Die werd bekroond met de Debuutprijs Het Liegend Konijn. Haar tweede roman Feestelijk zweet verscheen in oktober 2010.

Lasters: "Ondertussen ben ik een nieuwe roman aan het afwerken, en ook een tweede dichtbundel. Economisch is het misschien niet erg rendabel voor de dichter, maar poëzie is wel een erg interessant medium om met een beperkt aantal woorden te kunnen communiceren.

"Ik heb er geen probleem mee dat ik nu over de actualiteit ga moéten schrijven in een gedicht. Als schrijver moet je niet vanuit je ivoren toren schrijven, vind ik, maar vanuit heel je mens zijn. Ik zal op een andere manier naar de actualiteit kijken, en mijn associatievermogen helemaal openzetten. Wat niet wil zeggen dat die actualiteit er vingerdik moet op liggen in het 'Achterafgedicht'. Het mag allemaal best wat impliciet. Na de kernramp in Japan in 2011 schreef ik bijvoorbeeld een gedicht over opinies: als die massaal vrijkomen, kunnen die ook heel schadelijk zijn."

Max Temmerman

Max Temmerman (1975) debuteerde in 2011 bij Uitgeverij Vrijdag met de bundel Vaderland. Die werd genomineerd voor de C. Buddingh'-prijs 2012. Ondertussen werkt hij verder aan een nieuwe bundel. Temmerman is sinds 2003 betrokken bij Antwerpen Boekenstad, en werd ook directeur van cultuurcentrum De Kern in Wilrijk.

Temmerman: "Om de zoveel weken een gedicht moeten klaar hebben voor de krant, dat is iets wat een dichter niet gewend is. Al is het maar omdat je elke week zoveel lezers hebt. Een grote luxe. Moeilijk gaat het niet worden. Ik luisterde deze week naar de speech van de Nederlandse koningin Beatrix. Wat een ongelooflijk mooie tekst was dat, vol met poëzie. Daar zou ik direct een gedicht uit kunnen halen. We gaan ook meer dan een dag tijd krijgen. De onderwerpen kunnen dus nog een tijdje sudderen en trillen.

Misschien zijn ze bij het verschijnen al afgehandeld in de kranten en journaals, maar op die manier kunnen ze de waan van de dag dan weer een beetje overstijgen.

"Echte waarheid en schoonheid zit vaak in het schijnbaar achteloze. Niet in de grote verhalen, wel in de kleine tussenzinnetjes. Heel fijn dat we daarin mogen duiken voor de krant.

"Ik schrijf enkel poëzie, en dat is een bewuste keuze. De grote adem, zoals bij een roman, kan ik niet aan. Ik heb die kleine sprint nodig, waar geen enkel woord, geen enkele komma fout mag zijn."

Delphine Lecompte

Delphine Lecompte (1978) debuteerde in 2004 in het Engels met de roman Kittens in The Boiler. Daarna schakelde ze over naar gedichten in haar moedertaal. Haar debuutbundel, De dieren in mij, won de C. Buddingh'-prijs 2010 en de Prijs voor Letterkunde van de Provincie West-Vlaanderen 2011.

Lecompte: "Ik ben heel enthousiast over dit project, maar een gelegenheidsgedicht schrijven wordt niet simpel voor mij. Ik ben helemaal geen politieke dichter, of iets van die strekking. Ik ben een romantische escapist, en ik wil trouw blijven aan mezelf.

"Anderzijds ben ik er zeker van dat het geen huis-, tuin- en keukenliteratuur zal opleveren, aangezien we alle vijf intelligente, radicale en getalenteerde dichters zijn.

"Poëzie en actualiteit combineren zal een grote uitdaging worden. En de lezer zal mij moeten verdragen als de groteske verteller die het niet zo nauw neemt met de regels van het gelegenheidsgedicht (lacht). Anderzijds is het goed dat ik nu ook wat begrensd word, want anders blijf ik maar associëren.

"Ik ben vooral aangetrokken tot de ecologische problematiek: dieren en dierenwelzijn, de natuur en het milieu. Wellicht zal ik dus van zulke onderwerpen in de krant vertrekken voor mijn inspiratie."

Maarten Inghels

Maarten Inghels (1988) bracht in 2008 zijn eerste bundel uit, Tumult. In 2011 volgde Waakzaam en het jaar daarop debuteerde Inghels als romanschrijver met De handel in emotionele goederen. Samen met Michaël Vandebril en Andy Fierens richtte Inghels ook de vzw VONK & Zonen op, 'aannemers in de letteren'. Bedoeling is literatuur en poëzie op een andere manier de wereld in te sturen, via literaire salons bijvoorbeeld, waar schrijvers en muzikanten hun werk komen uitproberen. Daarnaast is er ook 'De eenzame uitvaart', een initiatief waarbij dichters voor eenzaam gestorvenen een persoonlijk gedicht schrijven en dit op de uitvaart komen voordragen.

Inghels: "Het is niet de eerste keer dat ik gelegenheidsgedichten schrijf. Ik deed dat bijvoorbeeld al eens voor De Morgen bij de rellen in Londen in 2011. Sowieso haal ik veel inspiratie uit de realiteit voor mijn werk. "Een gelegenheidsgedicht is de perfecte manier om een ander licht te werpen op de actualiteit zonder dat in een zoveelste opiniestuk te moeten doen. Net in een tijd waarin de kunst in een hoekje wordt geduwd en steeds meer kritiek krijgt, is dit misschien een goede gelegenheid voor ons om het tegendeel te bewijzen. (fijntjes) Misschien kunnen we zo toch nog het nut van poëzie aantonen, nu het in de krant staat."

Achterom, de literaire eindejaarsvoorstelling met de vijf 'Achteraf'-dichters, gaat medio november in première in de Arenbergschouwburg, Antwerpen. www.vonkenzonen.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234