Vrijdag 18/09/2020

Michael Moore op verkiezingscampagne

Nieuwe film enkel voor Amerikanen gratis op internet

Amerikaanse internetgebruikers kunnen sinds dinsdag gratis de nieuwe film van Michael Moore downloaden. Slacker Uprising is een verslag van Moores verkiezingstournee door Amerika in 2004. De Morgen-correspondent in de VS Tom Vandyck keek voor ons.

Door Tom Vandyck

BOSTON l 'Dit is het verhaal van de mislukte poging van een filmmaker om het tij te keren', zegt Moore in de beginsequenties van Slacker Uprising.

Tijdens de vijf weken voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2004 trok Moore langs 62 Amerikaanse steden. Hij hield er meetings, vaak voor duizenden toeschouwers, waarin hij slackers (lamstralen) opriep om voor één keer van de sofa te komen en te gaan stemmen. Doel was om John Kerry, de toenmalige Democratische presidentskandidaat, mee aan een verkiezingsoverwinning te helpen.

Moore filmde de hele tournee. Kerry verloor uiteindelijk nipt en de banden bleven in eerste instantie ongebruikt liggen. Vorig jaar monteerde Moore een eerste versie van Slacker Uprising voor het filmfestival van Toronto.

De versie die nu op het internet verspreid wordt, is honderd minuten lang. Dat de film gratis verspreid wordt, is volgens Moore een cadeau voor de fans. Maar vooral beschouwt hij het als een duwtje in de rug voor de Democratische presidentskandidaat Barack Obama.

Oscarwinnaar Michael Moore is hoofdzakelijk bekend van de documentaires Bowling for Columbine en Fahrenheit 9/11. Vooral met die laatste film, een striemende aanklacht tegen VS-president George W. Bush, maakte hij zich bij conservatief Amerika bijzonder onpopulair.

In Slacker Uprising krijgt Moore dan ook meermaals te maken met Republikeins protest in de zaal. In Reno, Nevada, bood een zakenman de organisatoren van de Mooremeeting op de plaatselijke universiteit 100.000 dollar om het evenement af te lassen. Op een woelige persconferentie veegt Moore vervolgens de verslaggever van het persagentschap Associated Press de mantel uit omdat hij weigert dat omkoping te noemen.

Ook Moore zelf werd tijdens zijn Slacker-tournee van oneerlijke praktijken beschuldigd. Op een aantal van zijn optredens deelde hij schoon ondergoed en instantnoedels ("De basisbehoeften voor lamstralen") uit om mensen tot stemmen aan te zetten. In de film zijn er fragmenten van nieuwsuitzendingen te zien waarin de Republikeinen in Michigan eisen dat er gerechtelijke stappen gezet worden omdat Moore de kiezers omgekocht zou hebben.

Slacker Uprising volgt het beproefde recept van Moores eerdere documentaires. De film is een collage van eigen beelden, nieuwsfragmenten en straatinterviews. Te verwachten valt dat Moore ook deze keer weer van demagogie beschuldigd zal worden.

In zijn meetings drukt Moore Republikeinse manifestanten op het hart dat ze vrijheid van meningsuiting hebben, maar uit de straatinterviews met Bushsupporters pikt hij wel de meest tendentieuze uitspraken. Opmerkelijk is een Republikeinse dame die stelt dat opruiers als Michael Moore naar Irak of Afghanistan verbannen en opgeblazen moeten worden.

Slacker Uprising is voorlopig alleen voor Amerikaanse internetgebruikers te bekijken. Of en wanneer de film ook buiten de VS te zien zal zijn, is voorlopig onduidelijk. Moore verbood zijn agent, Ari Emanuel, om er een distributiedeal voor te zoeken.

"Ik heb hem gezegd dat hij geen enkele studio mocht contacteren om te zien of er interesse voor bestaat", zei Moore in een interview met de krant The New York Times. "Ik zei hem rechtuit: 'Ik wil dit gratis weggeven.' Hij vond dat ik me psychiatrisch moest laten onderzoeken."

Moores vorige film, Sicko, bracht alleen al in de VS 24,5 miljoen dollar op. Aanvankelijk was het filmdistributiebedrijf Weinstein Company eigenaar van de distributierechten voor deze film. Moore kocht ze echter terug voor een bedrag dat niet bekendgemaakt werd.

Filmmaker probeert met documentaire over verkiezingen 2004 lamstralen wakker te schudden en Barack Obama duwtje in rug te geven

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234