Vrijdag 21/02/2020

Michael Dante DiMartino en Bryan Konietsko, de makers van animatiefenomeen 'Avatar'

'Néén, er komt geen vierde seizoen'

Toen Michael Dante DiMartino en Bryan Konietsko aan hun animatiereeks Avatar:

de Legende van Aang begonnen, wilden ze net succesvol genoeg zijn om het drie seizoenen uit te zingen, en daarna hun reeks in schoonheid laten eindigen. De serie werd onverhoopt een fenomeen, maar toch slaagden ze ook in hun tweede voornemen. 'Wil jij naar een verhaal luisteren dat niet eindigt?'

Door Ronald Meeus

'Avatar: de Legende van Aang' is het soort tekenfilmreeks waar oppassende ouders niet goed van worden: luidruchtig, snel en in your face. Net als overwegend Aziatische tekenfilmseries als Dragonball Z en Yu-Gi-Oh, die eveneens na schooltijd aan de klein mannen worden geserveerd. Als u even meekijkt merkt u echter dat er een eerder conservatieve dosis geweld in zit: de personages kloppen er soms niet naast, maar tegelijk vloeit er geen druppel bloed uit het zere hoofdje. Don't try this at home, maar dat kunt u van Tom & Jerry ook zeggen.

Meteen snapt u waarom de reeks ook in ons land het derde populairste kinderprogramma in de leeftijdscategorie 8 tot 11 jaar is, vlak na lokale producties als Spring en Het huis Anubis: er zit een mythologische onderlaag in die jong en oud haast onbewust bij het nekvel grijpt. Ondergetekende sprak, naar aanleiding van de ontknoping van de reeks die eind november op kinder- en jeugdzender Nickelodeon wordt uitgezonden, met bedenkers Michael Dante DiMartino en Bryan Konietsko op een fandag rond de serie in het Mechelse bioscoopcomplex Utopolis.

Wat bezielt twee Amerikanen om een 'Anime'-tekenfilmreeks te maken, het soort dat je eigenlijk alleen in het oosten van de wereld verwacht?

DiMartino: "Omdat we eens iets anders wilden doen. Reeksen als Harry Potter en Lord of the Rings zijn diep geworteld in Angelsaksische folklore, en lijken eigenlijk allemaal op elkaar: draken, trollen, een duistere tovenaar die het voortbestaan van de wereld bedreigt, enzovoort. Dus zochten we naar een inspiratiebron die daar niets mee te maken had. En die vonden we relatief snel: wijzelf zijn altijd al geïnspireerd geweest door Aziatische animatiecineasten als Hayao Miyazaki, en houden veel van wat het boeddhisme en het taoïsme ons leren. Toen dachten we: laat ons dàt eens in een verhaal voor kinderen brengen. Amerikaanse animatiereeksen als King of the Hill kunnen knap beperkend zijn, als je een verhaal wilt vertellen. Het is goed voor comedy, maar we wilden complexere dingen doen."

Konietsko: "Met Avatar wilden we meer doen dan een hommage brengen aan die Aziatische animatiefilms. We vonden dat Amerikaanse animatiereeksen veel van hun Aziatische tegenpolen konden leren. Op technisch gebied vooral: de bewegingen zijn veel realistischer dan in Amerikaanse animatiefilms."

Maar daarmee lijkt jullie reeks erg op de Lord of de Rings- en Harry Potter-tegenhangers uit het oosten: Dragonball Z en Pokémon. Waarin zit het verschil tussen Avatar en die dingen?

Konietsko: "De stijl en de inhoud zijn geleend bij Aziatische animatiefilms, maar de verhaalstructuur en de ontwikkeling van de personages zijn toch eerder Amerikaans. Er zit meer Hollywood in. Ik heb altijd moeite gehad met het verhalende element in anime, hoe mooi ik het ook vond: het sloeg nergens op. Het trok me niet binnen."

Avatar werd een onwaarschijnlijk succes. Hadden jullie dat verwacht?

DiMartino: "Allerminst. We hoopten gewoon dat de reeks populair genoeg zou worden om het drie seizoenen uit te zingen. Die hadden we namelijk nodig om het verhaal te vertellen dat we in ons hoofd hadden."

De ontknoping van die drie seizoenen komt binnenkort op televisie. Er komt geen vierde seizoen?

(Beiden, gedecideerd:) "Nee."

Dat is niet gewoon voor een Amerikaanse reeks.

DiMartino: "Dat weet ik. Veel mensen hebben ook moeite om dat te begrijpen, want Amerikaanse reeksen hebben dat inderdaad: word je een succes, dan mag je er donder op zeggen dat je creatie zodanig lang wordt uitgesponnen dat er op het einde niemand meer geïnteresseerd is. Terwijl dat nergens op slaat: stel je voor dat ik tegen jou zeg: 'Hey, ik heb een schitterend verhaal te vertellen. Het eindigt nooit.' Wil je dan nog luisteren?"

Konietsko: "Het relatieve succes dat we hebben is nu op zijn hoogtepunt, en er zijn heel wat kijkers die een beetje teleurgesteld zijn dat we er nu mee stoppen. Maar het einde dat we nu vertellen zal hen bijblijven. Als we de reeks hadden uitgerokken was dat niet het geval geweest. Wacht te lang met je ontknoping, en het interesseert mensen niet meer."

Het is niet langer een televisie- serie, maar een hele multimediacampagne. Net zoals Star Wars, Harry Potter en Lord of the Rings dat zijn. Hebben jullie nog wel controle over jullie creatie?

Konietsko: "O, ik hoop van wel. Het merchandisingelement blijft gelukkig bijkomstig.

"Ik keek als kind naar animatiereeksen waar het andersom was: He-Man en G.I. Joe waren gebaseerd op de speelgoedjes, niet vice versa, en dus zat je eigenlijk elke week naar een dertig minuten lang uitgesponnen reclamespot voor die speelgoedsetjes te kijken.

"Als kind trek je je daar niet te veel van aan, maar als je wat ouder wordt voel je je bekocht. Bij Avatar is dat anders: het is gemaakt om een verhaal te vertellen, niet om producten te verkopen."

DiMartino: "Het duurt tien maanden om één aflevering van de serie te maken. Als ik al dat werk moet doen om gewoon een speelgoedje te verkopen, kom ik niet meer opdagen."

Michael Dante DiMartino:

Reeksen als 'Harry Potter' en 'Lord of the Rings' lijken allemaal op elkaar. Wij wilden iets anders doen

n Michael Dante Dimartino (links) en Bryan Konietsko: 'Als Amerikaanse reeksen succes hebben, worden ze zo lang uitgesponnen dat niemand nog geïnteresseerd is.'

n Avatar: Aziatische stijl, Amerikaans verhaal.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234