Maandag 30/11/2020

MH370

MH370-raadsel: dit is wat onderzoekers leren uit het eerste wrakstuk

Het gevonden wrakstuk spoelde woensdag aan op het eiland La Réunion.Beeld EPA

Het wrakstuk dat woensdag gevonden werd op het eiland Réunion in de Indische Oceaan heeft de hoop weer aangewakkerd dat het mysterie van de verdwenen vlucht MH370 ooit opgelost kan worden. Het is het belangrijkste bewijsstuk van een crash dat in de afgelopen 16 maanden gevonden werd en een doorbraak in het onderzoek. Mogelijk kan het dan ook een licht werpen op wat er precies gebeurd is met de Boeing 777 en de 239 inzittenden.

Volgens experts komt het wrakstuk alvast overeen met een onderdeel van een Boeing 777. "Als het effectief over een onderdeel van een 777 gaat, dan zijn we zo goed als zeker dat het ook een deel van MH370 is", aldus David Soucie, een luchtvaartanalist en onderzoeker aan CNN.

Het gaat in dit geval om een zogenaamde 'flaperon', een klep aan de achterkant van de vleugel. Het Duitse Bild beschrijft hoe dit onderdeel eenvoudig aan het hoofdgedeelte van de vleugel is gemonteerd met een scharnier, waardoor het relatief gemakkelijk kan loskomen bij een harde botsing.

Enige verdwenen Boeing 777

Aangezien er in het gebied tussen Afrika en Australië verder geen Boeing 777 vermist wordt, moet het wrakstuk in principe wel toebehoren aan de verdwenen vlucht MH370. Volgens het Amerikaanse Aviation Safety Network, dat gegevens over vliegrampen verzamelt, zijn er ook slechts vijf ongelukken geweest met een Boeing van dat type waarbij het toestel volledig vernietigd werd. Drie van die ongevallen deden zich voor op luchthavens van Londen, Caïro en San Francisco. Vlucht MH17 werd neergeschoten boven Oekraïne en MH370 verdween boven de oceaan.

Nummer gegraveerd

Ook onderzoekers van Boeing zelf zouden bijna zeker zijn dat de vondst op Réunion afkomstig is van een 777. Daarvoor baseren ze zich op foto's en een nummer op het wrakstuk, vertelt een bron dichtbij het onderzoek aan CNN.

Volgens de Australische vice-premier Warren Truss werd de code 'BB670' gevonden op het wrakstuk, zo meldt Bild. Het zou niet noodzakelijk een serienummer zijn, maar mogelijk een onderhoudsnummer. Om uitsluitsel te kunnen geven, moet het onderdeel echter van dichtbij onderzocht worden. Iets wat zal gebeuren eens het wrakstuk in Frankrijk is aangekomen voor onderzoek.

Ocaanstromingen

Als blijkt dat het gaat om een onderdeel van vlucht MH370 kan de rest van het toestel worden opgespoord op basis van de oceaanstromingen. Prof. Dr. Detlef Quadfasel (64), hoofd van Experimentele Oceanografie aan de Universiteit van Hamburg vertelde aan Bild: "Op de plaats in kwestie loopt de Zuidequatoriale stroom. In principe is dit mogelijk."

"De onderdelen [van het toestel] zouden zich dan verplaatst hebben met ongeveer 0,2 knopen, ongeveer 10 cm per seconde en 5 kilometer per dag." Het toestel is al meer dan 500 dagen vermist. Hoofdstad Saint-Denis, van Réunion, ligt op zo'n 6.000 kilomter van Perth aan de westkust van Australië, waar laatst gezocht werd. Het wrak zou dan ongeveer 4.000 kilomter zijn afgedreven van de waarschijnlijke plaats van de crash.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234