Vrijdag 23/10/2020

'MH370 ligt intact op zeebodem'

'Het verdwenen toestel van Malaysia Airlines heeft een tijdje op het wateroppervlak gedreven alvorens naar de bodem van de Indische Oceaan te zinken.' Dat is de mening van satellietexpert Zaaim Redha Abdul Rahman.

In een interview met het Maleisische nieuwsagentschap Bernama benadrukt Zaaim Redha Abdul Rahman dat de minieme schade die werd vastgesteld aan de teruggevonden vleugelklep op het eiland La Réunion erop kan wijzen dat de Boeing 777 met 239 mensen aan boord een succesvolle noodlanding op het water heeft kunnen maken.

MH370 verdween op 8 maart 2014 twee uur na het opstijgen van de radar. Bernama zegt dat het ontbreken van een significante hoeveelheid brokstukken en het feit dat de gevonden vleugelklep vrijwel ongeschonden is, bewijzen dat ook het vermiste vliegtuig nog intact moet zijn.

"Ik geloof dat op het moment dat MH370 zonder brandstof viel, het toestel langzaam naar beneden gleed en een zachte landing maakte op het wateroppervlak", stelt expert Zaaim Redha Abdul Rahman. "Daarom denk ik dat de Boeing nog vrijwel intact is."

Zaaim Redha was zeer nauw betrokken bij de analyse van de satellietgegevens van de gedoemde vlucht van Malaysia Airlines. "De flaperon (vleugelklep, red.) was haast niet beschadigd. Het uitzicht van de vleugelklep geeft aan dat ze niet op een brute manier werd losgerukt van het vliegtuig", meent de expert.

Ook de Australische luchtvaartspecialist Neil Hansford is die mening toegedaan. "Het toont aan dat het toestel op een gecontroleerde manier het water bereikte", verklaarde hij aan AFP. "Op het moment dat de motoren het wateroppervlak raakten, zijn ze afgeknapt en de flaperon bevindt zich net achter die motoren."

Bernama verwijst ook naar de toestand van het wrak van het toestel van Germanwings dat met hoge snelheid tegen een berg vloog. De plek van de crash in de Alpen lag vol hele kleine brokstukken. Wanneer een vliegtuig met hoge snelheid het wateroppervlak raakt, dan zou de ravage vergelijkbaar zijn.

Zaaim Redha haalt ook de manier aan waarop een toestel van US Airways in 2009 op de Hudson in New York wist te landen en nog een tijdje kon blijven drijven nadat vogels in de motoren waren gevlogen. Ook dat toestel begon pas daarna te zinken. "Het is mogelijk dat MH370 al een tijd was gezonken vooraleer de flaperon is losgekomen", besluit de Maleisische expert.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234