Maandag 02/08/2021

'Meubelgigant Ikea doet te weinig aan misstanden bij Aziatische leveranciers'

BRUSSEL l De Zweedse meubelgigant Ikea doet nog altijd manifest te weinig aan de arbeidsomstandigheden bij Aziatische leveranciers. Dat stelt Oxfam-Magasins du Monde, de Waalse tegenhanger van Oxfam-Wereldwinkels. Ikea voelt zich onterecht geviseerd.

In september vorig jaar stelde Oxfam dat de arbeidsomstandigheden bij de leveranciers in Bangladesh, India en Vietnam ver onder de maat waren. Werknemers moesten er weken van 80 à 90 uur kloppen, kregen overuren niet betaald volgens het wettelijke barema en er was een systematische vertraging bij de uitbetaling van lonen. Bovendien was er vaak geen erkenning van het recht op vereniging of op collectieve onderhandelingen.

Zes maanden na de lancering van het boek Ikéa: un modèle à démonter en een campagne stelt Oxfam dat Ikea bitter weinig gedaan heeft met de destijds geuite kritiek. Logisch, volgens woordvoerder John Sandeman van Ikea, want van voornoemde misstanden is geen sprake.

"We beweren niet dat we controle op alles hebben, maar KPMG staat ervoor in dat er zeker geen kinderen worden tewerkgesteld. PricewaterhouseCoopers kijkt of de manier van werken de juiste is", zegt Sandeman. "Als er al repetitief misstanden zijn, dan wordt er ingegrepen. We werken aan een permanente verbetering."

Zo stelt de Zweedse meubelgigant dat hij de werknemers het wettelijke minimumloon betaalt dat de plaatselijke overheid vraagt. Volgens Oxfam is dat niet genoeg. "In Bangladesh verdienen vrouwen 11 euro per maand, in India 37 euro. Dat volstaat niet om een waardig leven te leiden", zegt Jérôme Chaplier, een van de auteurs van het boek. Sandeman reageert dat als de overheden de minimumlonen optrekken, Ikea zal volgen. Maar dat is het hem nu net, zegt Chaplier. "Wat gebeurt er als Bangladesh zegt: 'We gaan de norm van de minimumlonen verdubbelen'? Dan zegt Ikea: 'We gaan naar elders.'"

Sandeman wijst er ook op dat de keten een eigen gedragscode heeft, IWAY. Daarin engageert Ikea zich voor sociale en ecologische normen. Te weinig, volgens Oxfam.

Volgens Sandeman wil Oxfam door Ikea aan te vallen een voorbeeld stellen. "Ze nemen ons als icoon om te tonen dat mensen in de derde wereld niet genoeg geld krijgen." Onterecht, vindt Sandeman. "Ze maken er beter een politiek debat van in plaats van een bedrijf aan de schandpaal te nagelen dat er niet hoeft te staan."

Chaplier stelt dat Oxfam niet enkel Ikea viseert. De derdewereldorganisatie wil ook de consument doen nadenken. "Iedereen wil meer respect voor het milieu en geen sociale uitbuiting, maar tegelijkertijd ook de laagst mogelijke prijs voor een product. Wij zijn allemaal Ikea."

Deze week ligt de Nederlandstalige versie Ikea. Een model op losse schroeven in de Oxfamwinkels. Van de Franstalige versie zijn al meer dan 4.000 exemplaren verkocht.

Uitgerekend gisteren riep de consument Ikea uit tot beste winkelketen van België.

(TS)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234