Zaterdag 27/11/2021

Metropool of provinciestadje?

Wivina Demeester-De Meyer vindt dat Oosterweel past bij een ambitieuze stad. Demeester-De Meyer is gewezen federaal en Vlaams minister (CD&V). Ze is voorzitter van het Vlaams Architectuurinstituut en deSingel, en lid van de bestuursraad van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel."Ik heb nooit begrepen waarom over een ambitieus en schitterend project een volksraadpleging moest worden gehouden. De keuze is echter gemaakt, het gezond verstand gebiedt om ja te gaan stemmen." Demeester legt uit waarom zij een ja-stem zal uitbrengen.

Wordt Antwerpen "een angstige, vergrijzende samenleving die verlamd naar haar eigen navel zit te staren terwijl de wereld voortsnelt", vroeg Tom Vandyck zich eerder op deze opiniepagina af (DM 28/9), of grijpt het de kans om zich met de sluiting van de ring economisch, cultureel, urbanistisch en architecturaal op de kaart te zetten? Antwerpen is meer dan het gebied begrensd door Merksem, Deurne, Hoboken en Wilrijk; Antwerpen is meer dan die stad van een half miljoen mensen.

't Stad is van iedereen, dus ook van mij; met zijn erfgoed en zijn cultureel aanbod van wereldniveau in deSingel, het KMSK, het M.HKA, de Bourla; met zijn internationaal gerenommeerde gezondheidszorg, met zijn bruisende haven, sinds kort erkend voor haar hedendaagse architectuur, met zijn werkgelegenheid tot ver buiten de provincie, met zijn topmodespecialisten en ga zo maar door.

De Oosterweelbrug, die over de dokken, het Albertkanaal en de industrieterreinen van Antwerpen wordt gebouwd ¿ niet over woongebieden zoals vaak verkeerdelijk wordt beweerd ¿ is een architecturaal hoogstandje. Als de brug er komt, zal men er van heinde en ver naar komen kijken. Het wordt een internationaal aandachtspunt.

Het BAM-tracé wordt met de korte Oosterweeltunnel (onder de Schelde), met de sierlijke brug én met het hele Masterplan voor Antwerpen en voor heel Vlaanderen, voor de ontwikkeling van de economie, voor onze gezondheid en voor 10.000 jobs gedurende de komende jaren het grootste en een groots investeringsproject voor Vlaanderen. Als tweede havenstad van Europa mag Antwerpen zich heus wel wat ambitie permitteren.

Ik heb nooit begrepen waarom over een ambitieus en schitterend project een volksraadpleging moest worden gehouden. De keuze is echter gemaakt, het gezond verstand gebiedt om ja te gaan stemmen. Indien het een nee wordt, wordt Antwerpen gedegradeerd en dat verdient het niet. Nee stemmen betekent de komende twintig jaar stilstaan, Antwerpen laten dichtslibben. We moeten vooruit; de angst moet plaatsmaken voor trots op die historische stad, met een open blik naar de toekomst, met de kracht van diegenen die ooit de kathedraal bouwden. Met velen hebben we gevochten en dat doen we nog steeds om Antwerpen met zijn haven, economisch goed voor 20 procent van onze welvaart in Vlaanderen, op de kaart te zetten; om met deSingel het echte internationaal kunstencentrum van Vlaanderen te worden; om een broeinest voor internationale mode te zijn, met een hart voor hedendaagse architectuur.

Angstgevoelens misbruikt
In den beginne ging het om het fijn stof, dan om het geluid, dan om de woonwijken en de scholen, dan over het knooppunt rond 't Schijnpoort, en tot slot gaat het over het feit dat de ring te dicht rond de stad ligt... of hoe misbruik is gemaakt van de angstgevoelens van de Antwerpenaar.

Wat drijft mij om te pleiten voor een ja? We moeten zo snel mogelijk kunnen starten met het Natuurlijk Tracé om de files weg te werken, om het sluipverkeer uit de stad te halen, om Antwerpen aantrekkelijker en autoluw te maken, om meer groen in "t Stad te krijgen en een prachtig landschapspark op Linkeroever te creëren, om doorgaand en stadsverkeer te scheiden, om op 25 kilometer extra fietspaden rond Antwerpen te kunnen rijden, om geluidsmuren en geluidswallen te kunnen bouwen.

Diegenen die bekommerd zijn om de gezondheid moeten nu pleiten voor de realisatie voor de sluiting van de ring omdat dit de beste manier is om het fijn stof en de files te verminderen. De Kennedytunnel wordt gesloten voor het gevaarlijk vrachtverkeer en we kunnen met z'n allen rustig op en langs de ring rijden.

De lange tunnel was het alternatief; vandaag zijn experten het erover eens dat die tunnel helemaal geen alternatief is, want niet conform aan onze veiligheidsnormen en niet betaalbaar. De Oosterweelbrug is volledig gepland en de prijs voor die brug is genegotieerd en gefixeerd. Met de tolheffing kan men het volledige Masterplan voor Antwerpen realiseren.

En dan is er inderdaad de stadskanker ¿ en ja een kanker moet je willen genezen ¿ rond het Sportpaleis en "t Schijnpoort, gelegen op de aansluiting tussen twee projecten. Ik reed er in het weekend nog even rond. Dit stadsprobleem in Merksem moet opgelost worden. Met een ja kan eraan gewerkt worden. Met een nee blijft het zoals het nu is, een gebied met ondraaglijke overlast.

Het natuurlijk tracé is een evenwicht tussen bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en gezondheid. Het hele Masterplan in Antwerpen wordt betaald door de tolheffing op de gebruikers van de Oosterweelverbinding, waaronder een belangrijk deel buitenlanders
Durven we vooruit of zijn we bang van onze eigen schaduw? Hebben we hoogtevrees zonder van de grond te komen of durven we toch over de brug heen? Stemmen we ja of blijven we steken?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234