Vrijdag 16/04/2021

Meteoriet bracht vorig jaar potentieel leven naar aarde

Fragmenten van de Sutter's Mill-meteoriet. Beeld AP
Fragmenten van de Sutter's Mill-meteoriet.Beeld AP

Wetenschappers hebben onverwachte ingrediënten voor leven gevonden in stukken meteoriet die vorig jaar boven de Amerikaanse staat Californië onze atmosfeer binnenkwam. Het zou gaan om organische moleculen die nog nooit eerder gevonden werden.

De wetenschappers deden de ontdekking bij onderzoek van de meteoriet van Sutter's Mill, die de lucht boven Californië vorig jaar in april deed oplichten. Volgens de onderzoekers kunnen de gevonden partikels helpen om beter te begrijpen hoe het allereerste leven op Aarde is ontstaan.

Sandra Pizzarello, biochemicus aan de Arizona State University in Tempe, legt uit dat wetenschappers al langer denken dat meteorieten levensvormen naar aarde hebben gebracht. Ze kunnen namelijk rijk zijn aan organische materialen, en uit een 'soep' van die materialen zou dan het eerste leven op aarde ontstaan zijn.

Op het eerste zicht - toen getracht werd de materialen aan de oppervlakte te krijgen met behulp van oplosmiddelen - bleek de onderzochte meteoriet weinig oplosbare organische materialen te bevatten. "Je kan zeggen dat het een teleurstelling was", aldus Pizzarello.

Toen de wetenschappers de fragmenten blootstelden aan de hydrothermische omgeving van onze vroege Aarde, lieten de fragmenten materialen los die nog nooit eerder werden opgemerkt. Volgens Pizzarello kunnen de ontdekte moleculen mogelijk leven vormen onder de juiste omstandigheden.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen

Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.