Donderdag 18/07/2019

Mobiscore

Meteen kritiek op mobiscore: ‘Je krijgt het beeld dat de overheid iedereen naar de stad wil laten trekken’

Beeld Eric De Mildt

Hoe makkelijk zijn het openbaar vervoer of andere voorzieningen bereikbaar vanuit je woonplaats? Daarvoor heeft de Vlaamse overheid een simpele test bedacht: de Mobiscore. Maar meteen komt er ook veel kritiek: ‘Zelfs aan de bushalte van De Lijn blijft de score slecht.’ 

Een simpele onlinetool laat je nu meteen zien hoe milieuvriendelijk je woonplaats is. Toch als het aankomt op hoe makkelijk je je kan verplaatsen via het openbaar vervoer of hoe dichtbij winkels, apotheken of cultuurcentra zijn. Daar wordt dan een cijfer opgeplakt op tien, zodat je twee plaatsen ook eenvoudig met elkaar kan vergelijken. 

Terwijl het centrum van het Oost-Vlaamse Zele zo een 7,7 op 10 haalt, gaat de Mobiscore in het hartje van Brussel vlot boven de 9. “Op een eenvoudige manier krijg je zo globale informatie”, zegt Brigitte Borgmans, woordvoerder van het departement Omgeving. “Dit is een soort van sensibiliseringsactie. Want de plaats waar je woont, en de voorzieningen die in de buurt liggen, gaan ook de milieu-impact van je verplaatsingen bepalen.” 

Voorzieningen 

De test peilt naar vijf categorieën. Behalve openbaar vervoer en winkels behoren ook ontspanning, gezondheid en zorg, en de nabijheid van onderwijs tot de factoren. Verder geeft de test nog apart aan hoe goed bereikbaar elk van de vijf categorieën in de buurt van een bepaalde plaats zijn. Of hoe groot het aanbod van het openbaar vervoer is. De Mobiscore wordt nu geïntegreerd in de website van de Vlaamse Woningpas en prijkt ook al in de zoekertjes van de immowebsite Zimmo. 

“Duurzame mobilteit wordt ook belangrijk op het moment dat men een bouwgrond of een woning wil kopen”, zegt Borgmans. “Voor velen is dat de grootste investering die ze in hun leven zullen doen, waarbij allerlei factoren een rol spelen.”  

Omdat iedereen natuurlijk andere behoeftes heeft wat vervoer betreft, kan je de test ook nog personaliseren. Als je je ver voor het werk moet verplaatsen en dat met het openbaar vervoer wil doen, kan je dat ook aangeven, zodat de test dat meeneemt in de totaalscore. Je eigen voorkeuren kunnen zo maximaal een punt verschil uitmaken. 

Het zou voor de hand liggen dat steden altijd beter scoren dan dorpen op het platteland, maar dat is te kort door de bocht, zegt Borgmans. “Bij ‘de stad’ denk je onmiddellijk aan Antwerpen of Gent. Maar er zijn natuurlijk verschillen tussen steden. De test is ook niet bedoeld om algemene conclusies te trekken maar gaat over een specifiek adres, niet over een stad. Het hangt dan af welke voorzieningen er op wandel- of fietsafstand zijn.” 

Dorpskern

Maar onmiddellijk na de lancering kreeg de test al veel kritiek omdat die kleinere landelijke gemeenten te veel zou benadelen. Volgens professor Geodynamica Manuel Sintubin (KU Leuven) mag je de test alvast “verticaal klasseren”. Zijn woonplaats in Hoegaarden haalt slechts een Mobiscore van 5 op 10.  

“Ik heb een aantal tests gedaan, maar ik stel toch een zekere discrepantie vast”, zegt Sintubin. “Als ik situaties test in het centrum van Hoegaarden, bij wijze van spreke aan de bushalte van De Lijn, dan blijft die score slecht. Ik zie geen verschil tussen het centrum van de gemeente en de rand waar ik woon. Dus ik kan er niet bij dat er dan geen enkele incentive is om meer in de dorpskern te gaan wonen.” 

De perceptie die uit de test spreekt is volgens hem dat het “enkel goed is in de steden”. “Dat wringt wat voor mij”, zegt Sintubin. “Want je krijgt toch het beeld dat de overheid iedereen naar de stad wil laten trekken, daar zie je nu ook de hoge scores. Terwijl we eigenlijk ook de dorpskernen moeten versterken. Inderdaad, misschien hebben de bewoners van kleine dorpen ook minder nood om elke avond in de stad te gaan eten. Het is ook wel een ander leven dat je dan leidt. Maar het kan toch even duurzaam zijn?” 

Lieselot Van Mol (28), Antwerpen: 9,9/10

“Er stopt hier een tram voor de deur, er is een station, er zijn deelfietsen, steps: erg handig. En dat is ook de reden waarom ik in de stad ben gaan wonen. Toch is niet alles bereikbaar met het openbaar vervoer en natuurlijk is het ook zo dat een auto meer vrijheid geeft. Maar als de tram voor de deur stopt, ga je die ook veel meer gebruiken. Oorspronkelijk kom ik uit West-Vlaanderen en daar moet je voor alles de wagen nemen, want met de bus ergens naartoe gaan is gewoon onhaalbaar.

“Wij waren ook nog aan het kijken om een huis te huren in het groen, in Schilde. Maar we hebben besloten om dat niet te doen. En dat kwam ook echt omdat de mobiliteit daar veel moeilijker ligt. Ik vind dat de Mobiscore toch een beeld geeft dat je kan meenemen. Zeker voor onze generatie begint het te dagen dat je best dicht bij het openbaar vervoer woont, ook al omdat autorijden alsmaar duurder wordt.”

Kristof Verheyden (40), Binkom (Lubbeek): 4,7/10

“Ik had wel verwacht dat de score niet top zou zijn, maar een 4 vind ik nu wel heel laag. Ik denk dat een dorp altijd een slechte score krijgt en volgens mij verloopt de berekening ook niet correct. Als het gaat over de voorzieningen nemen ze het gemiddelde van vier dichtstbijzijnde punten. Maar als je dus drie bakkers dichtbij hebt en een ver weg, dan krijg je al een vertekend beeld. Terwijl drie bakkers mij toch wel voldoende lijken?

“We hebben een apotheker, een tandarts, een huisdokter en een school op wandelafstand, en toch hebben wij een slechte score. Ik ben wel meer aangewezen op de auto, dat kan in een dorp helaas niet anders. Maar voor het werk kan ik perfect de trein nemen als klanten in het centrum van Brussel of Antwerpen wonen. We hebben net vlakbij gebouwd en dan merk je dat er tegenwoordig scores zijn voor van alles. Op den duur wordt dat belachelijk.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden