Zondag 25/10/2020

Metaal van eigen bodem triomfeert

Wie van luide gitaren houdt, zakte zondag af naar de Lokerse Feesten. Ook nu bouwde het tiendaagse zomerfestival een metaldag in, die enkele grote namen uit het zware genre bij elkaar bracht. Liefst 14.000 hardrockers zagen op de Grote Kaai vooral Channel Zero triomferen. De symfonische progmetal van hoofdact Dream Theater was nadien te zielloos om te overtuigen.

Thin Lizzy (

) zonder Phil Lynott, is dat niet als Queen zonder Freddie Mercury? Het blijft iets van een coverband hebben, een groep die ook zonder zijn overleden bezieler en frontman voortdoet. Maar deze bezetting, met de grofkorrelige Ricky Warwick (New Model Army, The Almighty) achter de microfoon, doet de erfenis van de Ierse rockers eer aan. En daar is het gitarist Scott Gorham vooral om te doen. De gedachte aan Lynott levendig houden, en nieuwe generaties meegeven wat voor briljante songs deze groep schreef.

Thin Lizzy blijft ook de band die de dubbele gitaarharmonie perfectioneerde. Daar kreeg je met 'Emerald' en 'Jailbreak' mooie staaltjes van voorgeschoteld. De van Guns N' Roses ontleende nieuwkomer Richard Fortus schurkte graag tegen Gorham aan. Lizzy kon in Lokeren rekenen op meer dan een beleefd applaus en mocht bissen met de Bob Seger-cover 'Rosalie', om te eindigen met een rockend 'Black Rose'. We hadden meteen zin om Live and Dangerous nog eens uit de platenkast te halen. Opdracht volbracht dus: de boys were back in town, en daar waren we blij om.

Belgiës metaltrots Channel Zero (

) is bezig aan een tweede leven en kijkt vooral naar de toekomst. Franky De Smet-Van Damme (DSVD) en zijn troepen hebben sinds de AB-reünieconcerten een nieuwe cd uit en bestormen deze zomer de festivalpodia. Dat DSVD met een hernia kampte viel in Lokeren aan niets te merken. De Brugse brulboei zwierf een uur lang over het podium als een woeste tijger in een te kleine kooi. Channel Zero startte fraai met 'Suck My Energy' en legde de zweep erop met een setlist die nieuwe plaat Feed Em With a Brick centraal stelde. Niet evident, maar Channel Zero overtuigde schijnbaar moeiteloos.

Mikey Doling vuurde riff na riff als kogels naar het publiek. Strak, beenhard. "Hot summer", schreeuwde De Smet-Van Damme zonder enige ironie. Hij trapte een geluidsmonitor naar beneden, wierp flesjes om zich heen, headbangde alsof er geen morgen meer kwam en schreeuwde zich de ziel uit het lijf.

De basdrum van de grijnzende Phil B klonk heerlijk gortdroog, terwijl stuiterende bassist Tino De Martino een groovend 'Side Lines' losliet op de massa. Na het beukende thrashduo 'Freedom' en 'In the City' volgden nog twee bisnummers, die als nationale metalhymnes werden meegebruld. Een bezwerend 'Help' werd opgedragen aan een overleden vriendin van de groep, waarna 'Black Fuel' alles en iedereen platsloeg. Channel Zero nam zondag duidelijk geen gevangenen. Dat de alomtegenwoordige vliegende mieren op de Grote Kaai plots verdwenen waren na hun concert kan geen toeval zijn.

Hoofdact Dream Theater (

) bracht symfonische progmetal tot de vierde macht. Voer voor wiskundigen, zeg maar. Waar gewone gitaren zes snaren tellen en een bas vier, doen John Petrucci en John Myung het graag met minstens eentje meer. Nieuwe drummer Mike Mangini had zelfs vier basdrums aan zijn voeten staan in Lokeren.

De songs van Dream Theater blijven even pompeus en lang als complex. Ze zitten vol tempowisselingen en halsbrekende solo's, waarbij geen noot fout wordt gespeeld. Jammer genoeg viel er in 'Forsaken', 'Endless Sacrifice' en nieuwe song 'On the Backs of Angels' ook nauwelijks leven te bespeuren. Het klonk even virtuoos als zielloos. Draaiende keyboards, een naarstig heen-en-weer lopende zanger James LaBrie en het drumkasteel van Mangini moesten de aandacht afleiden, maar na anderhalf uur notenneukerij kon je een geeuw nauwelijks onderdrukken.

Terwijl Dream Theater afsloot met het bombastische 'The Great Debate' ging ook de cameraman op het podium er bij zitten. De techneut in ons kon dit ietwat pruimen, de metalfan bedacht zich vooral dat dit geen geschikte festivalact was. En dat tweede duiveltje haalde de bovenhand.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234