Maandag 19/08/2019

Wielrennen

Met Tour-baas Christian Prudhomme op parcoursverkenning: "Bergen moet je in het echt zien"

Een wielertoerist waagt zich aan de Col du Pré, die dit jaar voor het eerst werd toegevoegd aan het parcours van de Tour de France. Beeld Frederic Chambert / Panoramic

Tip voor een vakantiedag in de Alpen: zoek een plaatsje op het terras van restaurant La Pierra Menta, bestel een tartelette aux myrtilles en geniet van het uitzicht op de Barrage de Roselend. Of kijk op 18 juli naar de elfde Tour-etappe en benijd de renners als ze over dit prachtige stukje parcours rijden.

Hij raakt er niet over uitgepraat. Dat La Pierre Menta een vermaarde internationale skiwedstrijd is, zegt Christian Prudhomme, gespreid over vier dagen. Dat de gelijknamige rots met een top van 2.714 meter wel heel raar boven het Massif du Beaufortin uitsteekt. Dat het uitzicht op het kunstmeer onwaarschijnlijk mooi is. En dat hij verrukt is dat de Tour eindelijk de Col du Pré in het parcours heeft kunnen opnemen. Want die moet eerst worden beklommen voor dit schitterende landschap zich voor de renners ontrolt. Als die daar oog voor hebben tenminste.

Dat zei Christian Prudhomme gisteren allemaal tijdens een verkenning van etappes nummer tien en elf in de komende Tour de France. Parcoursbouwer Thierry Gouvenou was erbij, persman Fabrice Tiano en enkele journalisten. Er was een tijd dat journalisten zelf nog het parcours van de Tour de France konden rijden, zegt Prudhomme. Met de auto weliswaar, maar toch. "Dan wisten journalisten tenminste wat ze bedoelden toen ze het over een bergetappe hadden. Vandaag haasten journalisten zich van perszaal naar perszaal en kijken dan televisie. Bergen moet je zien, en niet op tv. Ik kan het weten. Ik ben zelf journalist geweest."

ASO-baas Christian Prudhomme stuurt het peloton ook over onverharde stroken: "De geesten zijn gerijpt." Beeld Frederic Chambert / Panoramic

Voetbal kijken

Maar nu is Christian Prudhomme de grote baas van Tour-organisator ASO en gisteren, twee dagen voor de start van de Dauphiné, nam hij de journalisten zelf op sleeptouw. Stonden op het programma: de verkenning van ritten tien (Annecy - Le Grand-Bornand, 158,5 kilometer lang met de Col de la Croix Fry, de Montée du Plateau des Glières, de Col de Romme en de Col de la Colombière) en elf (Albertville - La Rosière, 108,5 kilometer met de Montée de Bisanne, de Col du Pré, Cormet de Roselend en La Rosière).

Prudhomme en Gouvenou verwachten veel van de eerste twee bergritten. Ze komen na een tocht van negen dagen met start in de Vendée, een passage van drie dagen in Bretagne, twee mogelijke waaierritten naar Amiens en Chartres, een gevreesde etappe over kasseien met aankomst in Roubaix en een rustdag in Annecy. Daarna moet het zo snel mogelijk naar de Alpen. Voor de renners betekent het dat ze op zondagavond rond 18.30 uur in Lille het vliegtuig nemen naar Chambéry. Dan kunnen ze ook nog een beetje voetbal kijken. De finale van het WK wordt die zondag namelijk om 17 uur gespeeld. Voor al wie niet het vliegtuig neemt, wacht zondag en maandag een autorit van bijna 800 kilometer van Roubaix naar Annecy.

Gouvenou: "Na de transfer, de rustdag en de kasseien zal het ritme in de Tour brutaal veranderen. Het wordt erg speciaal. En na deze eerste twee etappes door de bergen zullen we al heel veel weten." Dit deel van Frankrijk is in deze tijd van het jaar het terrein voor wegenwerken en dus kunnen we niet het hele traject verkennen. Asfalt moet worden vernieuwd, de sneeuwval van afgelopen winter heeft schade aangericht. Dat maakt dat de Cormet de Roselend en de Col de la Colombière gesloten zijn.

Onverhard

Maar dan nog blijft deze verkenning pittig genoeg, zelfs met de auto. De Col du Pré en het verbluffende uitzicht op de Barrage de Roselend zijn hoogtepunten. Maar ook het Plateau de Glières spreekt tot de verbeelding. Dat is een onverhard stuk van 1.800 meter lang, waar ASO de renners nu pas overheen durft te sturen. Voordien was ASO beducht voor de kritiek dat onverharde stukken niet in een Tour-parcours thuishoren.

"Maar de geesten zijn gerijpt", zegt Prudhomme. De Giro heeft het pad geëffend. Chris Froome won net nog de Giro na een rit waarin ook de Colle delle Finestre moest worden beklommen. Die is deels onverhard. Dat Patrick Lefevere het desondanks niet op prijs zal stellen, zeggen we. Zo vindt de Belgische wielermanager het maar niets dat Gent-Wevelgem sinds vorig jaar over 'plugstreets' rijdt, die ook onverhard zijn. Prudhomme lacht: "Is dat zo? Ach, Patrick heeft er nochtans de renners voor."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden