Woensdag 28/07/2021

Met toegeknepen billen op de fiets

Een koers zonder brokken: meer vragen de renners en hun bazen niet. De Scheldeprijs is echter een van de meest nerveuze en hectische van het hele voorjaar.

Stapt het peloton deze middag met toegeknepen billen op de fiets? Weinig wedstrijden waar meer gevallen wordt dan in de Scheldeprijs. En dan hebben we het niet enkel over de eindsprint. Ook valpartijen onderweg horen bij deze snelle en hectische koers.

De verklaring is dubbel. Enerzijds heb je het karakter van deze race: de Scheldeprijs is gemaakt voor spurters. Het parcours is weinig selectief, waardoor de snelheid constant hoog ligt en het peloton amper wordt uitgedund. Daarnaast zijn ook de wegen typisch Vlaams, met veel asverschuivingen, vluchtheuvels, paaltjes en rotondes. Veel volk dicht op elkaar aan hoge snelheid op een grillige omloop: dat is een gevaarlijke mix.

In een seizoen waarin renners om de haverklap tegen de grond gaan, zou een mens al op voorhand schrik krijgen. "De vele valpartijen zijn inderdaad een thema onder de renners", zegt ploegleider Herman Frison. Zijn Lotto is wellicht de meest getroffen ploeg van de jongste weken. "Na de Ronde van Vlaanderen hebben we onze jongens echt moeten oppeppen. Ook andere teams verliezen renners, maar wij geraken telkens onze kopmannen kwijt. Dat weegt op de hele ploeg." Op Kenny Dehaes bijvoorbeeld. Die ging zelf al een keer letterlijk uit de bocht in de Driedaagse van De Panne. Maar de zware val van zijn goede vriend Jürgen Roelandts kwam mentaal nog harder aan. Dehaes, vandaag de vooruitgeschoven pion bij Lotto, moest de voorbije dagen een knop omdraaien. Frison: "Eens de adrenaline gaat stromen, zal de drang het overnemen en gaat Kenny er weer vol voor."

Kamikazepiloten

En hoe zit het met de andere overlevers binnen de ploeg? Zijn zij bang voor lijf en leden? "Bezorgd is een beter woord", zegt Frison. "Je hebt jongens die hopen dat zij niet het volgende slachtoffer zijn. En je hebt er die denken dat wij al zo veel pech hadden dat het ergste nu wel voorbij moet zijn. Dat laatste is geen slechte houding. Als je te veel bezig bent met die valpartijen, kruipen er negatieve gedachten tussen de oren."

Bij Trek horen we gelijkaardige geluiden. "Voor de Scheldeprijs krijg ik geen voltallige ploeg meer bij elkaar", zegt ploegleider Dirk Demol. "Ik pleit echt voor maatregelen. Van mij hoeven de omlopen niet aangepast te worden, je moet niet raken aan de ziel van een koers. Wat je wel kunt doen, is het peloton kleiner maken: 150 renners in plaats van 200. Je kunt met zeven in plaats van acht renners per ploeg rijden. Geloof me: vijftig renners minder zou een groot verschil maken."

Volgens Demol is de mentaliteit binnen het peloton rijp voor verandering. "Neem die botsing van Johan Vansummeren met die dame: dat beroert iedereen. Stijn Devolder zag het gebeuren en wilde meteen weten hoe het met die vrouw ging. Ik heb tijdens de koers op hem moeten inpraten zodat hij zich weer op de wedstrijd kon concentreren. Ik hoor van onze renners dat er tegenwoordig veel kamikazepiloten in het peloton zitten. Onze twee Nieuw-Zeelanders Hayden Roulston en Jesse Sergent, twee brave jongens, hebben het daar bijvoorbeeld moeilijk mee."

Ook Demol wil niet spreken van een algemene schrik in het peloton. "Verhoogde alertheid is de juiste omschrijving. Ik merk dat veel renners voorzichtiger worden."

Bij Lotto zouden ze graag nog een stap verder gaan. Frison: "Vroeger was het in het peloton de gewoonte om te roepen of te gebaren wanneer er een gevaarlijk punt was, tegenwoordig gebeurt dat minder. Misschien moeten wij het goede voorbeeld geven en die draad weer oppikken. Het is in ieder geval de moeite om er eens over te praten met onze renners."

Vooraan blijven

Bij Omega Pharma-Quick.Step, dat opvallend gespaard blijft van pech en tegenslag, kennen ze nog een truc om uit de problemen te blijven. "Wij hebben er in de Ronde voor gekozen om de hele ploeg vooraan te houden", zegt ploegleider Wilfried Peeters. "Dat kost veel kracht, misschien zelfs te veel, maar het helpt altijd om valpartijen te vermijden. Je zit er veiliger dan in het midden van de groep."

De keerzijde is dat net daardoor het gewring en gewoel om vooraan te zitten nog groter wordt en dus ook de kans op valpartijen toeneemt. "Een goede parcourskennis en een goede briefing van je renners zijn daarom minstens even belangrijk", zegt Peeters. "Op die manier kunnen je coureurs anticiperen. Ik raad mijn renners aan om straks voorzichtig te zijn, maar bang mogen ze niet zijn. Als er schrik mee gemoeid is, kun je beter niet aan een wedstrijd beginnen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234