Donderdag 24/06/2021
column Dominique Persoone Beeld Geerst Joostens
column Dominique PersooneBeeld Geerst Joostens

Hoogsteigen Persoone

Met ‘Jingle Bells’ als strijdlied gaan Halloween en de Kerstman een gevecht aan met de Sint

Dominique Persoone (49), de Indiana Jones der chocolatiers, runt The Chocolate Line in Brugge en Antwerpen en een cacaoplantage in Mexico.

Gaat Sinterklaas binnenkort met pensioen? Het ziet er zo naar uit. Zelfs de kleuters beginnen hem oubollig te vinden. Griezelen bij de pompoen­hoofden van Halloween en huiveren wanneer die punthoedheksen je bij de keel grijpen: het is toch veel leuker dan met neergeslagen oogjes te luisteren naar de goedheilig man die voorleest uit het boek van de brave en stoute kindjes. Ook een namaaktarantula in het schoentje van de grote zus verstoppen, is ongetwijfeld veel spannender dan een wortel in je schoentje leggen voor het paard van de brave Sint. En dat hij heen en weer reist naar Spanje is ook al niet meer exotisch. Tegenwoordig doet iedereen dat met een lasteminutevliegticket, niemand die nog op een stoomboot stapt.

Maar het is niet alleen Halloween dat aan de faam en het succes van de kindervriend vreet. Veel agressiever is Rudolf het rendier. De Kerstman kan hem met de beste wil van de wereld niet meer in bedwang houden, en ieder jaar verlaat hij steeds vroeger zijn Hoge Noorden.

Geen betere sociale barometer om de trendverschuivingen te volgen dan een chocoladewinkel. Elk jaar worden er meer en meer Halloween-spookjes, chocoladedoodskoppen en -vleermuizen verkocht. Maar ook de Kerstman wordt steeds populairder en speelt haasje-over met de verjaardag van Sinterklaas. Want de gepimpte kerstbollen, marsepeinen dennenboompjes en de melk- en fondantchocolade Père Noëls gaan al begin november en masse over de toonbank.

Zelfs de bombastische blijde intredes van de Sint, rechtstreeks op tv te volgen, kunnen het tij niet keren. Onze tinnen chocoladevormen van de bisschop met mijter behoren stilaan tot de rariteiten en zijn een gewild verzamelobject geworden. Halloween en de Kerstman, samen met Coca-Cola over­gewaaid uit Amerika, gaan met uitgekiende marketingmethoden en met ‘Jingle Bells’ als strijdlied een op voorhand gewonnen gevecht aan tegen onze sinten en kerstenkindjes. Kiezen is verliezen, en ongetwijfeld overspoelt deze commerciële kersttsunami een stukje van onze ­kinderlijke cultuur, die we terecht of ten onrechte als beschermd erfgoed gekoesterd hebben.

Maar genoeg gezeurd! We zetten met zwier de rode kaboutermuts met witte pompon op, en klinken met bubbels. Uiteindelijk komt het toch allemaal neer op een soort wereldwijd samenhorigheidsgevoel, waarmee we onszelf en anderen een plezier doen. Kan het mooier?

Buikske vol met alle mensen van goede wil, en veel pakjes met grote strikken onder de boom met veel glinster en lichtjes. Uitgebreid shoppen met hier en daar een centje voor de straatmuzikant om ons geweten te sussen, laten we vooral ons plezier niet bederven door naar de andere kant van de wereld te kijken. Halloween, Sinterklaas, Kerstmis, een vorm van georkestreerde gelukstherapie of een burleske komedie? Ik weet het zelf eigenlijk niet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234