Donderdag 05/08/2021

Standpunt

Met elke stilgelegde trein stijgt het draagvlak voor het beleid waartegen men actie voert

null Beeld belga
Beeld belga

Bart Eeckhout is commentator bij De Morgen.

Het is een bijna ondraaglijke gedachte, maar er zijn sterke aanwijzingen dat de dodentol bij de treinbotsing in Saint-Georges vermeden had kunnen worden als de spoorlijn was uitgerust met de juiste beveiliging. Elk ongeval is anders, maar het is werkelijk onvoorstelbaar dat vijftien jaar na Pécrot (8 doden) en zes jaar na Buizingen (19 doden) de Belgische spoorwegen er nog altijd niet in geslaagd zijn hun personeel en klanten te beveiligen met de middelen die daarvoor al zolang voorhanden zijn.

Daarmee is nog maar eens een tragisch bewijs geleverd dat niet alles bepaald naar wens loopt bij de NMBS of spoorbeheerder Infrabel. Je kunt zelfs begrijpen dat in zo'n door gepolitiseerd wanbestuur jarenlang mismeesterd overheidsbedrijf de maat vol is voor het personeel. En dat in zo'n bedrijfsklimaat het minste of geringste conflict aanleiding geeft tot actie. Of dat protest altijd meteen de vorm moet krijgen van een staking, zoals nu al te vaak het geval is, is een andere kwestie.

Bart Eeckhout. Beeld Wouter Van Vooren
Bart Eeckhout.Beeld Wouter Van Vooren

De timing van de nieuwe stakingsdreiging bij het spoor is problematisch. Je kunt zeggen dat een staking een ultiem wapen is, dat pijn moet doen. Dan is een actie midden in de examenperiode goed gevonden. Anderzijds getuigt die timing wel van bijzonder weinig empathie voor een mobiel kwetsbare doelgroep die juist in deze periode geen tijd te verliezen heeft: studenten.

Verfrissend is wel dat bij die studenten spontane solidariteitsacties ontstaan. Solidair met elkaar, wel te verstaan. Studenten helpen studenten: ze bieden op sociale media slaap- en studeerplekken of carpooling aan. Uit die spontane hulpacties spreekt een nieuw soort burgerzin, een bereidheid om zelf verantwoordelijkheid op te nemen en niet bij de pakken te zitten wachten op falende instellingen.

Velen kunnen een les leren uit de acties van de met staking bedreigde studenten. Aan de kaderleden van meerderheidspartijen, die hun met genereus overheidsgeld verloonde arbeidstijd besteden aan het op sociale media criminaliseren van vakbondslieden, tonen ze dat je ook creatiever en ondernemender kunt reageren op een vervelende stakingsactie.

En aan die vakbonden zelf wordt nog maar eens getoond dat je ook innovatiever en effectiever kunt zijn in je actievorm. Want de regering vindt het vast allemaal best, zo'n staking. Met elke nieuwe stilgelegde trein ziet ze het draagvlak stijgen voor exact het type beleid waartegen legitiem actie gevoerd wordt. Misschien moeten de knappe koppen in de Franstalige spoorbonden toch eens nadenken over die paradox.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234