Maandag 01/06/2020

Met een rusteloos hoofd de nacht in

Rock > Les Nuits Botanique start overtuigend met Keren Ann en Ed Harcourt

brussel l Les Nuits Botanique ging maandag van start en afgaande op de affiche moet de huidige jaargang het hebben van avontuurlijke buitenbeentjes. De eerste avond in het Koninklijk Circus bleek daar alvast een exquis voorbeeld van.

Door Gunter Van Assche

Meer dan vier uur lang werd je in de Brusselse concertzaal vergast op drie Franse inwijkelingen die ook muzikaal alle grenzen aftasten: zo zagen we een Zwitserse jazzcat uit Bourgogne die zijn liefde voor popmuziek amper kon verhullen (Erik Truffaz met Ed Harcourt, JJJ), een Congolese rapper die konkelfoesde met jazzmuzikanten (Abd Al Malik, JJ) en een Israëlisch-Franse openingsact die verrassend genoeg voor het perfecte slaapmutsje zorgde (Keren Ann, JJJJ).

De bedachtzame pop van Keren Ann vleide zich al stevig tegen ons gemoed aan toen Nolita drie jaar geleden verscheen, maar haar vijfde en titelloze plaat blijkt nu nog zoveel mooier, frêler en intens. Met haar zachte stem waanden we ons dan ook de hele set lang onder een prachtige sterrenhemel, terwijl haar fluwelen song ons almaar dieper begroeven onder een stel warme dekens.

De Française bracht Cowboy Junkies in de herinnering met een subliem 'The Harder Ships of the World', schurkte zich aan tegen Velvet Underground in de single 'Lay Your Head down', knevelde het publiek met een slepend 'Chelsea Burns' en sloot de bisronde a cappella en hartverscheurend af in een vreemde taal. Het hoogtepunt van deze Nacht leken we daarmee al achter de rug te hebben.

Het koppelteken tussen Keren Ann en Erik Truffaz (Abd Al Malik - een Franse rapper godbetert!) kon ons maar matig bekoren. Over de taalgrens is Malik een grote ster, maar ondanks zijn meeslepende voordracht klonk zijn hiphop vrij eenvormig. Zonde, want de Congolese mc werd geruggensteund door een uitstekende liveband die te vaak in de schaduw van zijn rijmsalvo's bleef.

Groter vuurwerk beloofde de set van Erik Truffaz: de blootsvoetse trompettist sleurde bij zijn entree gelijk de grandioze songwriter Ed Harcourt mee het podium op, waar beiden een voortreffelijk 'Anonymus' (sic) inzetten. Zolang de Britse songsmid het podium deelde met de Zwitserse jazzcat stonden er vijf sterren te branden in ons notitieboekje. Maar tijdens de instrumentals verloor Truffaz te snel contact met zijn zichtbaar vermoeide publiek dat en masse heil zocht aan de uitgang. De afwezigen kregen evenwel ongelijk, want Harcourt kwam aan het eind terug om de bloedmooie Gainsbourgcover 'Manon' uit zijn mouw te schudden.

De bevlogenheid van Harcourt en de subtiele, gedempte uithalen van Truffaz bleven nog uren nazinderen in ons hoofd. Waarmee de eerste nuit botanique al direct voor een nuit blanche zorgde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234