Zondag 17/10/2021

Met een 'crossing' van Mumbai naar Athene

null Beeld David De Vleeschauwer
Beeld David De Vleeschauwer

Vaarwel Mumbai, we keren graag snel terug voor meer. Vandaag gaan we aan boord van de SeaDream II die ons in 15 dagen naar Athene zal brengen. Op het programma: oceaan, zee, zilt water en meer van dat blauws. Aan boord zijn er 26 gasten terwijl dit luxejacht meestal 110 passagiers kan ontvangen. Ook aan boord zijn drie stoere security mannen, bewapend, met spieren van hier tot ginder en tatoeages waar je draaierig van wordt, zeker op zee. De 'Men in Black'. Zij dienen om ons door zeer gevaarlijk piratengebied te loodsen.

Wanneer we aan boord gaan van dit elegante en kleinschalige jacht, wordt ons onmiddellijk en zonder pardon een glas champagne in de handen geduwd. De 'Dry Days' in Mumbai gelden blijkbaar niet op het water. Dit scenario zal zich de komende dagen constant herhalen, want champagne a volonté (en zonder kost) hoort nu eenmaal bij het bevrijdende gevoel van 15 dagen op zee te vertoeven. De meeste gasten aan boord vlogen speciaal naar Mumbai om deze crossing te doen. Een paar passagiers zagen net zoals wij een stukje van India, anderen gingen al voordien aan boord van de SeaDream II, in Singapore.

Herpositioneringscruises of 'crossings' zijn nog steeds een goed bewaard geheim in de cruisewereld. Het houdt in dat je aan boord gaat van een (cruise)schip dat zich "verlegt" van cruisegebied. Bijvoorbeeld in onze winter varen de meeste cruisers in de Caraïben of in Azië om zich dan in de lente naar Europa te begeven. Vaak doen ze dat niet leeg. Als gast kan je zo een herpositioneringscruise boeken, meestal zijn ze daarnaast een pak goedkoper dan de gewone cruises. Er zit ook meestal veel minder volk aan boord.

Het nadeel: je stopt bijna nooit, tenzij om bij te tanken. Er is ook minder animatie, er kan al eens een herstellinkje of opfrisbeurt aan het schip gebeuren en wat je te zien krijgt, is eigenlijk niks anders dan zee of oceaan. Het is voor mensen die van rust houden, stapels boeken willen lezen, slapen, fan zijn van het grote niks doen, van een luxe schip voor jou alleen, van het uitzicht dat eigenlijk niks anders dan blauwe zee is. Met de occasionele walvis, dolfijn of haai als entertainment.

Wij deden het al eens eerder. Van Caracas naar Lissabon met de cruiser Le Boral van Le Compagnie du Ponant. Elf dagen Atlantic met 13 gasten aan boord, terwijl het schip er normaal 200 kan ontvangen. Je hebt eventjes de illusie dat je op jouw privé-schip aan het ronddobberen bent. Maar nu is deze crossing toch iets specialer. We gaan door de Arabische Zee, door de Golf van Aden, tussen Somalië en Yemen waar er elke week schepen gekaapt worden. Daarna varen we door het Suez-kanaal om dan eindelijk in de Med terug uit te komen.

De SeaDream II kreeg enkele flashy spandoeken rond zich gedrapeerd waar wapens opstaan. De piraten die met ons willen spelen, zullen eerst voorbij onze drie 'Men in Black' moeten. 'Licensed to kill', mocht er toch iets gebeuren of in het geval we Captain Phillips-scenario's in het echt krijgen. Maar voorlopig is het enkel champagne aan de 'Top of the Yacht'-bar, kennismaken met erg diverse, kleurrijke en interessante gasten. En genieten van de laatste uren in Mumbai met zicht op zijn broeierige haven en de idee dat we straks gaan varen, varen en varen. Meer moet dat niet zijn.

null Beeld David De Vleeschauwer
Beeld David De Vleeschauwer
null Beeld David De Vleeschauwer
Beeld David De Vleeschauwer
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234