Woensdag 25/11/2020

Met druivenwordt álles beter Druivensap doet niet alleen deugd aan de innerlijke mens, onze huid vaart er ook wel bij. Een universiteitsprofessor in Bordeaux legde de bewijzen op tafel, de dochter van een wijnkasteel voegde er een dosis glamour aan toe. Wij dronken een glas of vier, lieten ons gewillig insmeren met gekneusde pitten en luisterden naar een mooi verhaal.

ls Johnny Depp het hele domein van 'Les Sources de Caudalie' afhuurt voor de verjaardag van Vanessa Paradis, dan mag je ervan uitgaan dat het iets bijzonders is. Het lifestylemagazine Intelligent Life van The Economist plaatst Les Sources de Caudalie op nummer één in het lijstje van beste hotels voor oenofielen. Je zegt niet neen als je daar wordt uitgenodigd om kennis te maken met de nieuwste producten. En inderdaad, op twintig minuten van Bordeaux belanden we in een haven van rust, waar alles 'calme, luxe et volupté' ademt.

De wijngaarden van het prestigieuze Château Smith Haut Lafitte liggen er verlaten bij, wanneer we in de winter het domein naderen. In de nazomer heerst er een bedrijvigheid van jewelste, wanneer de druiven met de hand worden geplukt. In de lente heb je kans om een trekpaard tussen de wingerds te zien lopen, bio en artisanaal staan hier hoog op de lijst. In de winter vallen de hedendaagse kunstwerken op die met zorg in het landschap zijn geplaatst.

Het hotel naast het Château bestaat uit verschillende lage gebouwen, van steen en verweerd hout. Ze lijken er altijd te zijn geweest, maar ze zijn gebouwd in 1999, hun patine ontlenen ze aan de oude materialen waaruit ze zijn opgetrokken. Hout en steen afkomstig van Bordelese wijnkelders en boerderijen. In het midden is een meertje met aan het smalle eind een huisje voor romantische zielen: de bruidssuite. Twee zwanen drijven stil voorbij.

Voor mij is een kamer voorzien in het Boat House. Ze heeft geen nummer, maar een naam: Les Baigneuses. In de badkamer hangt een foto van badende dames in het begin van vorige eeuw, op een tafel ligt het boek Retour aux Sources waarin ik de geschiedenis van het domein kan lezen, en snoepen met mijn ogen van de recepten van Nicolas Masse, de chef met Michelinster die de keukens leidt.

DANIEL LE SKIEUR

In het genre 'from rags to riches' is het verhaal van Caudalie er eentje om in te lijsten. Van kruidenier tot supermarkt, van skikampioen tot wijnboer. De grootvader van huidig eigenaar Daniel Cathiard had een bescheiden wijnhandel, zijn vader een kruidenierswinkeltje maar hij was niet blind voor het opkomend fenomeen van supermarkten in de Verenigde Staten. Zoon Daniel dacht maar aan een ding: skiën. Hij was een van de kampioenen van Frankrijk in de ploeg van de nationale olympische held Jean-Claude Killy, net als Florence, die later zijn vrouw zou worden. Toen zijn vader in 1972 overleed, moest Daniel le skieur de sport echter vaarwel zeggen en de zaak van zijn vader voortzetten. Hij ontdekt een nieuwe niche: kleine Franse steden van 15.000 à 20.000 inwoners waar nog geen supermarkt was. Hij bouwde beetje bij beetje een netwerk uit, de zaken liepen zeer goed. Tot op een keer in Grenoble een project mislukte. De Cathiards zaten opgescheept met het pand, en omdat hun liefde voor de sport nog steeds levendig was, openden ze er een winkel van sportartikelen. Het begin van de keten Go Sport, die ook in België opdook.

Het was keihard werken, veel geld verdienen, maar weinig tijd voor elkaar en voor de kinderen, zo vertellen ze, en in 1989 verkopen ze alles. Ze hebben geen plan, maar ze willen nog wel eens iets vinden waar ze samen aan kunnen werken. Een wijndomein misschien?

Aanvankelijk zoeken ze in de Bourgognestreek, maar daar zijn enkel kleine percelen te kopen. Dan blijkt in Bordeaux het Château Smith Haut Lafitte te koop. Het is een oud domein, met een goede reputatie, maar verwaarloosd, de goede naam van de wijn stond op het spel. De Cathiards kopen het in 1990 voor 250 miljoen Franse francs. Ze investeren in materiaal, trekken een gerenommeerde wijnconsultant aan en - teken des tijds - beginnen zo zorgvuldig mogelijk met de natuur om te springen.

WEGGEGOOIDE SCHATTEN

Het zou daar niet bij blijven. Mathilde, de oudste dochter, werkt in de parfumstad Grasse, waar ze een 'neus' wil worden. Het zinnetje dat haar leven verandert, is dat van een professor aan de universiteit van Bordeaux tijdens de oogst in 1993: "Savez vous que vous jetez des trésors?" Intussen was namelijk ontdekt dat pitten en schillen van druiven polyfenolen bevatten, een krachtige antioxidant. Daar moest iets mee gedaan worden. In samenwerking met de laboratoria van professor Vercauteren begint Mathilde verzorgingsproducten te ontwikkelen op basis van druivenafval. Caudalie, het Franse woord voor afdronk, is geboren. In 1995 brengt Mathilde haar eerste producten op de markt, twee vochtinbrengende crèmes, enkel te koop in apotheken. Een succes.

Enthousiast vertelt ze over de wetenschappelijke ontwikkeling: "Wij waren de eersten om resveratrol te gebruiken, iets waar nu alle grote merken mee uitpakken." Resveratrol is een chemische verbinding die vooral in de schil van blauwe druiven voorkomt. In de medische wereld wordt verondersteld dat het een gunstige werking heeft bij het voorkomen van hartaandoeningen en kanker. Maar dus ook de huid heeft er baat bij. "Niet toevallig was het vroeger de gewoonte van de plukkers om het sap op hun gezicht te smeren, om een blanke huid te hebben", weet Mathilde.

GERAFFINEERD en natuurlijk

Mathilde woont vandaag met man en kinderen in New York, waar ze in het hotel Plaza, hartje Manhattan, een schoonheidssalon met vinotherapie installeerde. Ze werkt al vijftien jaar samen met professor Joseph Vercauteren, en zopas hebben ze hun vierde patent neergelegd. "We proberen zo natuurlijk mogelijk te zijn in alles wat we doen", vertelt Mathilde Thomas, die naar het ouderlijk nest is gekomen om haar nieuwe producten voor te stellen. "In onze producten vind je nooit parabenen, kleurstoffen of ingrediënten van dierlijke oorsprong. De verpakkingen waren al voor 50 procent recycleerbaar, maar nu hebben we de gouden en zilveren opdruk verwijderd, zodat ze voor 100 procent te hergebruiken zijn. Sinds dit jaar hebben we ons geëngageerd om elk jaar 1 procent van het zakencijfer te schenken aan biologische boeren."

Van haar moeder, die in de de Parijse reclamewereld heeft gewerkt, heeft Mathilde de aanpak geërfd om haar producten aantrekkelijk voor te stellen. Ze laat haar demonstratie gepaard gaan met groene macarons en glaasjes groen kiwisap bij de groene producten, daarna bordeauxkleurige 'spaghetti' van druivensap bij de tweede reeks. Haar producten steunen op drie pilaren: 1/3 wetenschap, 1/3 glamour en 1/3 druiven (en de connotatie met het wijngoed). "Ik heb Caudalie gecreëerd omdat ik geloof in een schoonheid die zowel doeltreffend, natuurlijk en geraffineerd kan zijn." In New York slaat haar tactiek aan: Sigourney Weaver laat zich elke week verzorgen in de Caudalie Spa, de Olsson-sisters en Sara Jessica Parker zijn eveneens vaste klant. Op de folders en affiches van Caudalie prijkt 'onze' Anouck Lepère, die ook in New York woont en goed bevriend is geraakt met Mathilde.

KUNST TUSSEN DE WIJNRANKEN

Toen de producten bleken aan te slaan, moest er een wellness komen. Het was de jongere zus Alice die met haar man mee in de boot stapte en het hotel met schoonheidsbehandelingen voor haar rekening nam. "Wij waren pas 22 en 23 jaar oud maar we konden onze ouders toch overtuigen. Beter twee managers die samen vijftig zijn dan een van vijftig", lacht ze. Ondernemend zijn zit kennelijk in de genen. Het hotel, dat er uitziet als een klein gehucht van een vijftal gebouwen rond een waterpartij, heeft landelijke, allemaal verschillende kamers, en twee restaurants. In het gastronomische restaurant tovert chef Nicolas Masse kunstwerkjes van verfijning op de borden. In de gezellige, nonchalantere bistro komen omwoners en zakenmensen 's middags graag voor een eenvoudige lunch op basis van typische producten van de Sud-Ouest.

Na een maaltijd met ganzenlever en eendenborst - voor de vegetariërs zijn er mooie salades - lonkt de wellness. Ik word vakkundig ingewreven met een mengeling van honing, gekneusde druivenpitten en eucalyptus, en na wat soezen en een douche, langdurig en hard gemasseerd met munt- en citrusolie. Daarna heb ik nog recht op een gezichtsbehandeling met een gloednieuw osmosetoestel, dat prikt in je huid en naar verluidt alle spiertjes aan het werk zet. "In New York houdt men daarvan", zegt Mathilde, als ik haar achteraf zeg dat ik een klassieke massage verkies, "de vrouwen willen daar instant reward, het moet vooruit gaan." Ik maak liever nog een wandeling door de verlaten wijngaard van Smith Haut Lafitte, waar de Cathiards her en der kunstwerken hebben neergeplant, waaronder een indrukwekkende 'Venus' van Jim Dine, op basis van schroot van de WTC-torens, een haas van Barry Flanagan en - speciaal voor de Cathiards gegoten - een rijzige bronzen 'Vogelman' van beeldhouwer Mimmo Paladino.

In België is er nog geen Caudalie Spa, maar de producten zijn wel te koop in de apotheek. De laatste nieuweling heet Vinosource, met druivenpitolie, die hydrateert en is verkrijgbaar in verschillende texturen. "Het is de goedkoopste lijn van Caudalie", zegt Mathilde. "We hebben er hard aan gewerkt. We stellen vast dat in moeilijke tijden de heel dure crèmes goed lopen, én de goedkope. Alles wat er tussen zit, gaat minder. De Vinosource kost 20 euro in Frankrijk. Maar 'Premier cru', dat ruikt naar rozen en eiken vaten, is het basisproduct dat nog altijd een succesnummer blijkt. Ook erg populair is 'Eau de beauté', met een vleugje munt, dat gebruikt wordt om de huid wakker te maken, te verfrissen en make-up te fixeren. "Een van de grote succesnummers bij celebrity's, die het altijd bij zich hebben." Want laat het nu net dat tikje glamour zijn, dat de producten anders maakt.

Les Sources de Caudalie, Chemin de Smith Haut Lafitte, Martillac, Frankrijk, +33 (0)5 57 83 11 22, www.sources-caudalie.com

SCHOONHEID

De

basisproducten

van Caudalie,

pitten en schillen van wijndruiven

, zijn afkomstig uit de Bordeaux, Champagne en de Bourgognestreek.

De producten bevatten geen parabenen en andere schadelijke ingrediënten.

Ze worden uitsluitend verkocht in de apotheek.

In 1999 opent de eerste

Spa Vinotherapie

, op het domein van Château Smith Haut Lafitte.

Intussen zijn er acht en dit jaar openen twee nieuwe, in Oekraïne en in Canada (Toronto).

TOERISME

In

2004

uitgeroepen tot

beste vinotoerismeproject

ter wereld (door Great Wine Capitals, een vereniging van de wijnsteden San Francisco, Kaapstad, Firenze, Bilbao, Melbourne, Santiago de Chili en Bordeaux)

2007

: uitgeroepen tot nummer één van de Small Luxury Hotels of the World

2009

: Nicolas Masse wordt chef van La Grand Vigne, het gastronomische restaurant, en La Table du Lavoir, de brasserie. In

2010

valt een

Michelinster

.

Reisorganisator Caractere in Erpe-Mere heeft les Sources de Caudalie in zijn catalogus. www.caractere.be

WIJN

Smith Haut Lafitte

Grand cru classé de Graves

, (Pessac Leognan) 10.000 kisten rood,

3.000 kisten wit, 7.500 kisten tweede wijn:

Les Hauts de Smith

(in rood en wit)

Oppervlakte:

56 hectare rood en 11 hectare wit

Rood:

cabernet sauvignon (55 %), merlot (34 %), cabernet franc, petit verdot

Wit:

sauvignon blanc (90 %), semillon, sauvignon gris

Les Sources de Caudalie ligt vlakbij wijndomein Château Smith Haut Lafitte. De pitten en overtollige velletjes van de druiven bleken de perfecte basis voor huidverzorgings-producten.

Door de verweerde materialen lijkt het alsof de hotelgebouwen er altijd al zijn geweest,

maar ze werden pas gebouwd in 1999.

De haas van Garry Flanagan, een van de kunstwerken die boven de wijnranken uitspringen.

Mathilde Thomas, de vrouw achter de Caudalie-verzorgingslijn.

De landelijke look van het interieur brengt een authentieke sfeer in het wellness-hotel.

De Antwerpse Anouck Lepère, het gezicht van Caudalie.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234