Dinsdag 19/11/2019

Wielrennen

"Met de koers niets dan last"

Een agent leidt de De Panne- Koksijde in goede banen. Die koers mag weldra niet meer over gewestwegen in de zone Polder. Beeld BELGA

Politie Polder, diep in West-Vlaanderen, wil geen koersen meer laten passeren op haar gewestwegen. De wedstrijden slokken te veel budget en mankracht op, met al die agenten die moeten instaan voor de veiligheid. "Het is genoeg geweest. Ze moeten maar alternatieven zoeken."

Nog even en het is weer zover: een toeterende Rodania-wagen, een rij motoren, een sliert coureurs, wiel aan wiel, zuchtend en kreunend met de wind op kop, daverend over Vlaamse wegen. Maar niet in politiezone Polder, die de gemeenten Diksmuide, Kortemark, Koekelare en Houthulst verenigt. Daar geeft politiechef Johan Geeraert voortaan negatief advies als een organisator van een koers - van profrenners tot nieuwelingen - door zijn zone wil rijden. Tenminste, als de organisatoren een van de gewestwegen willen volgen. En dat is net wat zowel Gent-Wevelgem als de Driedaagse De Panne-Koksijde doen.

"We hebben enkel de lasten, niet de lusten van een koers", zegt Geeraert. Hij bedoelt: voor elk van de 17 passerende wedstrijden en de 54 lokale wedstrijden die op een van de gewestwegen passeren, moet hij per kruispunt telkens twee agenten inzetten. En dat weegt te zwaar op het budget en de werking, vindt hij. 

"Op de gewestweg van Veurne naar Kortrijk in Kortemark, die heel veel wedstrijden gebruiken, liggen vijf kruispunten met verkeerslichten. Dat betekent dat ik elke keer tien agenten moet inzetten, en dat bijna altijd op een weekenddag. Om van de files en de gefrustreerde inwoners nog maar te zwijgen. En denk je dat één café meer volk krijgt, omdat de koers passeert op een steenweg waar niemand woont? Voor mij is het genoeg geweest: de organisatoren moeten maar alternatieven zoeken en andere wegen zoeken door onze gemeenten."

Zestig extra seingevers

En dat is een probleem, ondervonden ze bij de Driedaagse van De Panne-Koksijde al. Die volgt een andere weg door Kortemark, maar dan wel eentje waarvoor zestig extra seingevers ingezet moeten worden. Zulke mensen zijn al moeilijk te vinden en hun vergoedingen nemen een serieuze hap uit het budget, terwijl politiemensen gratis hun plicht doen. Gent-Wevelgem rijdt ook door politiezone Polder en plant voor de editie van volgend jaar overleg met de plaatselijke politiechef; voor dit jaar was het parcours al uitgetekend.

De drastische beslissing van Geeraert vindt voorlopig geen navolging in andere, typische wielergemeenten in Vlaanderen. Maar Flanders Classics, de organisator van onder meer de Ronde van Vlaanderen en Gent-Wevelgem, spreekt van een gevaarlijk precedent. "Het economische model van de koers is al zo kwetsbaar", zegt koersdirecteur Wim Van Herreweghe. "Als er op het werkingsbudget plots extra kosten komen voor seingevers of vergoedingen voor de politie-inzet, komen we in een gevaarlijke situatie terecht. Dan dreigen alle wedstrijden op een gesloten circuit te worden afgewerkt, en dat is toch net wat we niet willen?"

In de genen

Van Herreweghe zegt wel begrip te hebben voor de lasten die een wielerwedstrijd voor de politie veroorzaakt, maar hij wijst ook op de nauwe band van de Vlaming met de koers. "Wielrennen zit in onze genen. Het is meer dan alleen maar sport: het maakt deel uit van ons erfgoed. Ik begrijp dat politiezones met weinig mensen en middelen het daar moeilijk mee hebben, maar grijp dat dan aan om een brede maatschappelijke discussie te voeren. Moet de politie álles beveiligen? En wat kan worden uitbesteed aan securityfirma's? Twee jaar geleden wilde de gemeente Heuvelland een vergoeding van 500 euro voor de inzet van haar mensen en middelen. Als wij dan zeiden dat de koers er niet meer zou passeren, protesteerde de plaatselijke horeca. Want je moet het hele plaatje zien: zo'n evenement als de Ronde of Gent-Wevelgem in je dorp brengt ook geld op."

Naburige politiezones zijn niet meteen van plan het voorbeeld van de zone Polder te volgen. Alain Matton van zone Ieper: "Polder verschuift het probleem naar andere zones. Zo heeft de Handzame Classic zijn parcours moeten veranderen en wordt veel langer in onze zone gereden. Dat bekent dus ook een grotere inzet voor ons."

Korpschef Nicholas Paelinck van de zone Westkust wijst erop dat de impact van het voetbal veel groter is. "Elke twee weken moeten we een tiental agenten leveren voor de beveiliging in en rond het stadion van Club Brugge. Dat is verhoudingsgewijs een veel zwaardere last."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234