Dinsdag 14/07/2020

Mobiliteit

Met de fiets naar het werk en toch parkeerstress

Een overvol Velo-station op de Antwerpse Keyserlei, vlak aan het Centraal Station. Beeld Tim Coppens

Deelfietsen maken verplaatsingen in de stad een pak makkelijker. Maar nu we met zijn allen op Villo's of Velo's door Brussel of Antwerpen fietsen, steekt een nieuw probleem de kop op. Waar geraak je die fiets op piekmomenten nog kwijt?

Het is vijf uur 's middags en je bent onderweg naar Antwerpen-Centraal met nog maar enkele minuten over voor je je trein kan halen. Je wil je Velo-deelfiets dringend op een verzamelpunt rond het station parkeren, maar die staan allemaal vol. De fiets zomaar ergens achterlaten zou je een fikse boete opleveren, maar de trein wacht uiteraard niet. Voor veel Antwerpenaren is dit een bekend scenario. 

"De Velo-fiets is in Antwerpen inderdaad het slachtoffer van zijn eigen succes", zegt Béatrice Moës, bestuurder bij Clear Channel, het bedrijf achter de Antwerpse deelfietsen. "Zeker sinds de uitbreiding van deze zomer, waardoor we nu 59.000 gebruikers hebben, zijn er op sommige momenten parkeerproblemen." 

De oorzaak van het probleem in Antwerpen is dat veel nieuwe gebruikers zich in de stadsrand bevinden en de Velo gebruiken om naar het centrum te fietsen. Gevolg: er is te weinig plaats om de fiets daar te stallen, ondanks het feit dat er tien bestelwagens rondrijden om de fietsen over de stations te herverdelen. "Als je niet kan parkeren, moet je ook even op de app kijken", zegt Moës. "Als alles aan het Centraal Station vol staat, zien we dat er vaak nog plaatsen overblijven aan het Kievitplein, op 300 meter daarvandaan."

Extra versnellingen

In Vlaanderen is dit volgens Wout Baert van Fietsberaad een algemene uitdaging: we gaan steeds meer de fiets gebruiken, samen met het openbaar vervoer. "Daardoor is de parkeerdruk in de stationsomgevingen erg groot geworden", zegt hij. "Als er nieuwe fietsstallingen bijgebouwd worden, blijken die ook snel vol te zitten." 

Exact hetzelfde probleem ondervindt Villo, het deelfietsenplatform in Brussel, op piekmomenten in de buurt van Brussel-Centraal of in de Europese wijk.  En daar heeft het probleem ook een heel simpele – typisch Brusselse – verklaring: de deelfietsen lenen zich er makkelijker toe om met hoge snelheid naar beneden te fietsen dan dat je ermee een lange weg bergop aflegt. Om bijvoorbeeld van Brussel-Centraal, naar de VUB in Etterbeek te fietsen heb je goede benen nodig. Gevolg: de verzamelpunten in het lagergelegen centrum staan vaak vol, ook al rijden er mobiele teams rond die de fietsen weer naar boven brengen.

"In Brussel hebben we de fietsen extra versnellingen gegeven om ermee de heuvels te trotseren", zegt Jérôme Blanchevoye van JCDecaux. "Als een bepaald verzamelpunt leeg is, garanderen we sowieso dat er drie verdeelpunten zijn in de buurt, waar je wel een fiets kan halen. Wie ons systeem vaak gebruikt, kan goed inschatten waar en  wanneer er fietsen beschikbaar zijn en de app helpt natuurlijk ook." 

Alternatieven

Sinds kort kan je in Brussel ook een beroep doen op Obike, de Singaporese deelfietsen die niet afhankelijk zijn van een vast verdeelpunt en die je overal in de stad kan oppikken met een app. Maar die hebben weer hun eigen problemen, vertelt Matthias Dobbels, woordvoerder van de Brusselse minister voor Mobiliteit Pascal Smet (sp.a). "Soms belanden zij in het kanaal, en vaak worden de zadels er afgehaald", zegt hij. "We werken nu aan een wettelijk kader, waardoor Obike verplicht wordt om beter voor de fietsen te zorgen."

Beeld Tim Coppens

In kleinere centrumsteden zetten stadsbesturen in op een combinatie van fietsplatformen en free floating-fietsverdelers, zonder vast verzamelpunt. Maar daar doet men eerder een beroep op lokale spelers, niet op grote internationale bedrijven. In Kortrijk kan je zo een fiets lenen bij Bluebike, die je steeds naar hetzelfde punt moet terugbrengen, of een Mobit-fiets, die je overal kan achterlaten. "De twee systemen zijn bij ons complementair", zegt schepen voor Mobiliteit Axel Weydts (sp.a). "Omdat we een vzw hebben die de free floating-fietsen gaat ophalen, als ze zich buiten de stad bevinden, gaan de fietsen bij ons nooit rondslingeren."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234