Zaterdag 08/08/2020

Zes vragenMobiliteit

‘Met de elektrische step op het voetpad zoeven? Mag niet’

Beeld Wouter Van Vooren

Steeds meer mensen verplaatsen zich door de stad op een elektrische step. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde start daarom met een opleiding waarin ze steppers bewust maken van de risico’s van zo’n step en de verkeersregels waaraan ze zich moeten houden. ‘Veel mensen denken dat ze op het voetpad mogen rijden als ze hun snelheid enigszins beperken, maar dat klopt niet’, zegt woordvoerder Werner De Dobbeleer.

Wat leer je in zo’n cursus?

“Er is een praktijkgedeelte, en we overlopen de theorie – de verkeerswetgeving dus. We houden ook een groepsdiscussie waarbij we inzoomen op risicoperceptie. We gaan met de deelnemers in gesprek over hoe zij hun eigen rijgedrag evalueren.”

Hoe snel mag een elektrische step gaan?

“Wie met de step op het trottoir rijdt, mag niet sneller dan stapvoets vooruit gaan – dus 4 à 5 kilometer per uur. Wie sneller wil, moet op de rijbaan. Dan is de maximumsnelheid voor een elektrische step 25 kilometer per uur.”

Dat is vrij snel voor een toestel dat je amper bescherming biedt.

“Klopt, dat is al een flinke snelheid. Met 25 kilometer per uur kan je een lelijke val maken. Dat blijkt ook uit onderzoek. In een op de drie letselongevallen met elektrische steps zijn er hoofdletsels. Dat is dubbel zoveel als bij fietsongevallen. Daarom leggen we in de cursus ook nadruk op persoonlijke beschermingsmiddelen. Een helm is niet verplicht op een elektrische step, maar volgens ons is het absoluut aan te raden om toch een helm te dragen, net vanwege het grote risico op hoofdletsels. Ook elleboog-, knie- en polsbeschermers zijn een goed idee, om breuken te vermijden.”

Elektrische steps zijn de laatste jaren erg populair, net als elektrische fietsen, skateboards, hoverboards, enzovoort. Zorgt dat voor lastige situaties op de rijbaan?

“Er is inderdaad een hele nieuwe categorie weggebruikers bijgekomen, die zich in de meeste gevallen moeten houden aan dezelfde regels als fietsers. Ze moeten dus het fietspad gebruiken. Vroeger had je daar enkel de klassieke fietser en af en toe een wielertoerist, maar nu wordt het dus steeds drukker op het fietspad. Er is een veel bredere waaier aan gebruikers, met voortbewegingstoestellen in alle soorten en maten.”

Is de weginfrastructuur daaraan aangepast?

“Wegbeheerders zijn zich bewust van de toegenomen drukte op het fietspad, en de groeiende nood aan veilige weginrichting. Je moet zorgen dat al die kwetsbare weggebruikers op een behoorlijke manier aan het verkeer kunnen deelnemen. Het beste zou zijn om het fietspad fysiek te scheiden van het autoverkeer zodra er ergens meer dan 30 kilometer per uur gereden mag worden.”

“Zeker in grote steden is het niet evident om met een step tussen het verkeer te laveren. Om die reden kiezen veel stepgebruikers toch voor het trottoir, maar dan brengen ze voetgangers in gevaar. Zeker kinderen en senioren worden weleens opgeschrikt als zo’n elektrische step langszoeft.”

Ook automobilisten moeten zich wellicht aanpassen aan al die nieuwe vervoersmiddelen op de rijbaan?

“Absoluut. Daarom besteden we in de rijopleiding ook de nodige aandacht aan die nieuwe mobiliteitsvormen. We maken kandidaat-bestuurders bewust van welke vervoersmiddelen ze allemaal tegen kunnen komen op de weg. De gouden regel is: als bestuurder moet je altijd rekening houden met kwetsbaardere verkeersdeelnemers, en je rijgedrag aan hen aanpassen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234