Vrijdag 07/10/2022

Met de camera in de aanslag

Niets gaat voorbij aan het alziend oog van de camera. Waar we ook gaan of wat we ook doen, we lopen veel kans ergens op de gevoelige plaat vastgelegd te worden. Opvallend toch dat na de vuurwerkramp vorig weekend in Enschede overal amateurvideobeelden opdoken over het gebeuren. Van bij de eerste rookpluim grepen videobezitters blijkbaar massaal naar hun camera die al goed ingesteld en van cassette voorzien binnen handbereik lag.

CATHY GALLE

Vroeger waren ze eerder zeldzaam. Video-amateurs die met hun cameraatje op pad gingen op zoek naar leuke of spannende shots. Af en toe stootte er eens eentje op een belangrijk feit, de moord van een president bijvoorbeeld of de instorting van een groot flatgebouw. Abraham Zapruder zal zich die bewuste dag in 1963 wellicht nog lang herinnerd hebben. Nietsvermoedend stond hij met zijn videocamera de parade te volgen van president Kennedy toen deze plots een kogel in het hoofd kreeg. Zapruder had als enige beelden van de meest besproken moord uit de geschiedenis, zag die de hele wereld rondgaan terwijl zijn portefeuille mooi gevuld raakte. Wellicht een stimulans voor de andere video-amateurs om hardnekkig op zoek te gaan naar de ultieme shot.

Volgens Didier Herremans van de Gentse VZW Video-Art, een organisatie die cursussen organiseert voor video-amateurs, is er de voorbije jaren zeker een opvallende stijging te merken van het aantal video-amateurs. "Er zijn eigenlijk twee soorten amateurs", stelt hij. "De meesten kopen een videocamera om partner, kinderen of kleinkinderen op beeld te zetten. Het gaat hen vooral om het vastleggen van herinneringen om er later nog eens naar te kunnen kijken. En dan zijn er nog de die-hard amateurs, zoals wij ze noemen. Zij zijn vooral op zoek naar kicks. Ze rukken uit wanneer ze de brandweersirene of een oproep op de politiescanner horen. Ze zijn er als de kippen bij als ergens in hun buurt iets gebeurt. Sommige van mijn cursisten offeren er zelfs al hun vrije tijd aan op en trekken desnoods naar de andere kant van het land op zoek naar dat ene ultieme beeld."

De cursussen van Video-Art zijn door de jaren heen aan die opsplitsing aangepast. De 'gewone' amateurs krijgen gewone lessen, waarin ze de basisprincipes uitgelegd krijgen. Bij de die-hards gaat Herremans een stapje verder. "De basisprincipes zijn een must. Op het cruciale moment de handleiding gaan lezen, is uiteraard uit den boze. Maar die mensen willen meer. Hoe kan ik mijn camera zo stabiel mogelijk houden? Hoe vermijd ik dat de beelden onscherp zijn wanneer ik van de ene kant naar de andere ren? Dergelijke zaken. En uiteraard geven we enkele nuttige tips mee. De camera's van tegenwoordig zijn heel makkelijk in het gebruik. Je moet er enkel een cassette in steken en op de startknop drukken. De camera moet wel altijd binnen handbereik liggen en de batterijen moet opgeladen zijn. Nogal stom om daar met een platte batterij te staan wanneer net een brand uitbreekt."

Een apart onderdeeltje in de cursus gaat over het snel nemen van beelden. "Je kunt het inderdaad het 'trekken van de camera' noemen. De meesten van mijn cursisten werken met een kleine compacte automatische camera die ze in een buideltasje hebben hangen. Een tas met openingen weliswaar, waardoor ze het ding niet eerst uit de hoes moeten halen om te kunnen filmen. Ook de hantering speelt natuurlijk een rol. Hoe sneller je op het startknopje kunt drukken, hoe meer kans je hebt op unieke beelden. Dat oefenen we dus in de les. Het 'trekken van de camera' moet een natuurlijke reflex worden, daar gaat het ons om."

Dat er de voorbije week zoveel amateurbeelden van de vuurwerkramp opdoken is dus niet zo verwonderlijk, vindt Herremans. "Bovendien was het vorig week bijzonder mooi weer. Dan lopen niet alleen de kickjagers rond, maar heeft zowat iedereen zijn camera bij zich. De kinderen spelen in de tuin of de familie is op uitstap en daar hoort uiteraard een camera bij. Als er dan plots een rookpluim te zien is, tja, dan is de overstap van een spelend kind naar een brandende wijk klein, hè."

Bij Herremans zitten dit jaar vijfentwintig die-hard amateurs. Vorig jaar waren dat er slechts tien. De gewone huis-tuin- en keukenamateurs stegen in aantal van 56 in 1998/1999 naar 82 in 1999/2000.

Ook bij Sony Belgium weten ze dat de videocamera de jongste jaren aan een indrukwekkende opmars bezig is. "Het voorjaar is een echt piekmoment in de verkoop van videocamera's. Dan heeft de koper nog genoeg tijd om wat te oefenen voor de zomervakantie begint", zegt perswoordvoerster Ann Glorieus. De populariteit is volgens haar vooral te danken aan het feit dat de camera's steeds makkelijker te hanteren zijn.

Het beeld dat burgers steeds vaker met een videocamera rond de nek rondlopen om toch maar geen leuke beelden te missen, klopt volgens haar wel degelijk. "We merken dat ook aan de vragen die de mensen ons stellen. Ze zijn niet meer alleen geïnteresseerd in de gewone camera's, maar zoeken de al iets professionelere op. Types met bijvoorbeeld een hogere stabiliteit, waardoor de beelden minder schommelen wanneer je beweegt."

FENOMEEN

De video-amateur

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234