Dinsdag 02/03/2021

Met dank aan Censydiam en het vrouwelijke denken

Als CD&V in de peilingen hoge toppen scheert als oerdegelijk en betrouwbaar alternatief voor paars, heeft dat ook veel te maken met het aantrekken van Censydiamoprichter Jan Callebaut. En als Yves Leterme vandaag de populairste politicus van het land is, heeft dat veel te maken met de komst van 'imagoadviseur' Katja Van Putten.

Marc Michils, CEO van het bureau Saatchi & Saatchi, is dé campagnemaker van CD&V. Binnen de partij werd een campagneteam op poten gezet om mee de grote communicatielijnen uit te tekenen in de lange aanloop naar 10 juni. "Alle lijsttrekkers hebben uitgebreid hun zegje gekregen, en ook partijwoordvoerder Peter Poulussen speelt een belangrijke rol in het bepalen van de communicatiestrategie", verduidelijkt Michils. "Maar onderschat zeker het gewicht van minister-president Yves Leterme en voorzitter Jo Vandeurzen niet. Ze houden zich heel actief bezig met de communicatie en de campagne, en kijken nauwlettend toe op elke beslissing."

Volgens reclamemaker Michils is de communicatiemachine bij CD&V sinds een paar maanden in een hogere versnelling geschakeld. "Vooral het professionalisme is in korte tijd enorm toegenomen." Met dank aan Jan Callebaut: topmarketeer, stichter van marktonderzoeksbureau Censydiam en uitvinder van doelgroepen als de 'meerwaardezoekers'.

Callebaut werd na de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 in huis gehaald om de inhoudelijke lijn van CD&V uit te stippelen. "De partij miste een kompas om aan te duiden welke inhoudelijke koers de grote, logge boot moest varen", legt Michils uit. Callebaut deed waar hij het best in is: de markt onderzoeken. Hij ging na welke thema's belangrijk zijn voor het potentiële christendemocratische kiespubliek. Hij vertelde de partijtop welke thema's politiek nog braakliggend terrein waren en op welke thema's CD&V zich sterker moest profileren.

Zoals de VRT een tijdlang blindelings de adviezen van Censydiam opvolgde, zo luisteren ook heel wat CD&V-politici slaafs naar de goede raad van Callebaut. De betrouwbare, degelijke, goed besturende gezinspartij, dat is het beeld dat hij CD&V wil laten uitstralen. Ruzie maken of al te hard inbeuken op paars past niet in dat plaatje.

Callebaut staat de hele partij met raad en daad bij, voorzitter Vandeurzen op kop, maar kandidaat-premier Leterme heeft ook nog een persoonlijk kransje van communicatiespecialisten rond zich. Hij haalde op zijn kabinet twee voormalige journalisten binnen: Mark Deweerdt (ex-De Tijd) en Mark Van de Voorde (ex-hoofdredacteur van Kerk en Leven), en ook woordvoerster Miet Deckers kan pakken ervaring voorleggen.

Dat trio geeft Leterme echter vooral inhoudelijk advies. Om niets aan het toeval over te laten waakt de minister-president ook minutieus over zijn imago. Daar nam hij Katja Van Putten voor onder de arm. Haar communicatiebureau Fé specialiseert zich in maatschappelijk geëngageerde campagnes en is, dixit de Féwebsite, "gedreven door het vrouwelijke denken". Zij vertaalt het imago van de partij naar Leterme: betrouwbaar, degelijk, een goede huisvader voor alle Vlamingen. Van Putten staat volledig buiten het partijkader en werkt puur voor de onbetwiste kopman. Binnen CD&V dichten verschillende mensen haar behoorlijk wat invloed toe. Die is er met de opeenvolgende positieve peilingen en in de aanslepende winning mood alleen maar groter op geworden.

(JV)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234