Donderdag 09/04/2020

'Met Clinic-concept zijn alle regels doorbroken'

Malcolm McLaren, bekend geworden als manager van de Sex Pistols, is herboren als trendwatcher. Hij gelooft dat nieuwe producten religie en kunst kunnen vervangen omdat ook zij erin slagen om ons te 'verheffen'. Als voorbeeld van 'shoppertainment' noemt hij 'Clinic', de winkel die onlangs in Antwerpen werd geopend.

Brussel

Eigen berichtgeving

Vanessa Debruyne

Het nieuwe culturele ideaal heet volgens McLaren 'Shoppertainment'. "In de middeleeuwen kon de kerk nog de verlossing verkopen, de mensen werd ingelepeld dat ze niets nodig hadden om zich goed te voelen. De kerken werden uiteindelijk vervangen door de museums. En ook zij moeten nu plaatsmaken voor de winkelketens", zei McLaren onlangs op een lezing georganiseerd door de muziekzender MTV. "Onze zoektocht naar cultuur en betekenis verschuift. In de winkel krijgen we allemaal de kans om een kunstenaar te zijn. Terwijl we onze keuze maken uit de talloze kleding- en meubelcollecties stellen we eigenlijk een persoonlijke tentoonstelling samen, die van onze eigen identiteit", aldus het punkicoon. "De shopper zoekt een vervollediging van zichzelf met producten. In principe zijn we zelf een product geworden."

Clinic is een nieuw shopconcept in Antwerpen dat McLaren noemt als een stap in de goede richting. Het is een winkel waar de klanten langer kunnen blijven. Ze kunnen er eten en drinken, naar muziek luisteren, grasduinen in de vele design-, fotografie- en reisboeken en juwelen, fietsen, kleren, cd's, verzorgingsproducten, kroonluchters en talloze andere gadgets kopen.

Dwars door de winkel, die een oppervlakte heeft van 1.100 vierkante meter, loopt een catwalk in rood velours en zebrastrepen. De toiletten zijn beschilderd met krijtverf waarop iedereen zijn zegje mag doen. De kleedkamers zijn ingericht met spiegels en kleerhaakjes van de rommelmarkt en ook de rest van het winkelinterieur bestaat uit gerecycleerd materiaal. In het ene hoekje hangen Chinese doeken, aan de overkant houdt een boeddha de wacht. De winterjassen hangen in een legertent van het rode kruis. In het hart van de winkel staat een klein besloten hokje met alle jeansbroeken. Alles wat je ziet, is te koop. Maar is bijlange niet goedkoop.

"In de winkels die gevestigd zijn langs De Meir, kun je alleen maar inspiratieloos winkelen. Je hebt een trui nodig, je kiest een winkel en een kwartier later sta je buiten met die trui. Wij willen onze klanten veel langer binnenhouden", zegt zaakvoerder Jorrit Baars. "In principe hebben we alle retailregels doorbroken. Die zeggen dat je de klanten volgens een bepaalde route door de winkel en alle producten moet leiden. Bij ons moeten ze zich zelf een weg zien te banen. Het is de bedoeling dat ze in die chaos veel vaker verrast kunnen worden en het gevoel hebben dat ze het allemaal zelf ontdekken", zegt Baars. "Het principe dat een winkel overzichtelijk moet zijn, hebben we ook aan onze laars gelapt. En aangezien de sector aanraadt om het plafond in het wit te schilderen om meer hoogte te creëeren, hebben wij de onze zwart geverfd", vervolgt Baars.

De winkel is bijna drie maanden open. Het assortiment verandert bijna wekelijks. "We proberen vooral op te vallen door onze exclusiviteit. Op dit moment zijn we de enige in België die de collectie van Missy Elliot voor Adidas in de rekken hebben hangen. En ook Puma heeft ons voor zijn schoenencollectie gekozen als lanceerbasis voor de Belgische markt", legt Baars uit. In Clinic hangen geen kleren die overal te koop zijn. De collectie Van Dutch werd om die reden uit de winkel gehaald. "Die truitjes zijn nu ook al te koop in de Makro. Ik maak mezelf belachelijk als ik ze laat hangen. Ik lijd nog liever winstverlies dan gezichtsverlies", aldus de zaakvoerder. (VD)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234