NieuwsMobiliteit
Met Brussel-Berlijn krijgt België er vanaf eind mei een tweede nachttrein bij
Vanaf mei 2023 rijdt er een nachttrein tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn. De trein wordt gerund door European Sleeper, een nieuw Nederlands-Belgisch spoorbedrijf. Dat heeft ook zijn zinnen gezet op Barcelona, Milaan en Kopenhagen.
De eerste nachttrein vertrekt op donderdag 25 mei vanuit Berlijn om 22.56 uur en arriveert de volgende ochtend in Brussel, om 9.27 uur. Hij stopt onderweg in onder meer Hannover, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Antwerpen. De trein gaat drie keer per week rijden en heeft een capaciteit van vijfhonderd passagiers. Andersom vertrekt de nachttrein in Brussel-Zuid om 19.22 uur (20.01 uur in Antwerpen), met de allereerste rit op 26 mei. Deze trein arriveert om 6.48 uur aan het perron van Berlin Hauptbahnhof.
De trein met tien rijtuigen biedt de reizigers zitplaatsen, ligplaatsen (‘couchettte’) en slaapplaatsen, met prijzen vanaf 49 euro voor een zitplaats, vanaf 79 euro voor een ‘couchette’ en vanaf 109 euro voor een slaapplaats. Tickets zijn te boeken vanaf 20 februari. Ontbijt is inbegrepen bij de couchette- en slaaprijtuigen. De coupés met ligplaatsen (vier of zes bedden) en slaapplaatsen (drie bedden) kunnen volledig privé geboekt worden. Ook de fiets en huisdieren (bij een privécoupé) kunnen mee.
Het wordt de tweede nachttrein in België, na de NightJet van de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB naar Wenen. De nachttrein tussen Brussel en Berlijn wordt gerund door European Sleeper, een nieuw Nederlands-Belgisch spoorbedrijf. De oprichters maken gebruik van Europese regelgeving die marktwerking stimuleert, waardoor nieuwe spoorbedrijven makkelijker over Europese sporen kunnen rijden.
Markt
Oprichter Chris Engelsman verbaast zich erover dat de grote spoorbedrijven de markt voor nachttreinen niet hebben aangeboord. “De Franse en Duitse spoorwegen hebben de afgelopen twintig jaar hun focus gelegd op hogesnelheidstreinen: ICE’s en tgv’s. Ze vonden nachttreinen te ingewikkeld, qua investering in materieel en adverteren. En de vliegtickets werden goedkoper.”
Om de onderneming van de grond te krijgen, haalde European Sleeper in 2021 een half miljoen euro op via een aandelenuitgifte. Een jaar later verkocht het nog eens 20.000 aandelen en haalde daarmee 2 miljoen euro op. Nu is er voldoende startkapitaal om de eerste slaaptrein te lanceren.
Vanaf 2024 is gepland dat de trein tussen Brussel en Berlijn dagelijks rijdt. Ook wordt de lijn verlengd van Berlijn naar Praag. Daarna volgen slaaptreinen naar Barcelona, Milaan en Kopenhagen, verwacht Engelsman. “Dat zijn logische bestemmingen. Een ideale afstand om in een nachtje te overbruggen.”
Daarvoor hebben de ondernemers wel eigen treinstellen nodig. “Nu huren we onze rijtuigen. Maar treinen zijn op dit moment extreem schaars. We hebben ons oog laten vallen op twee gerenoveerde treinen van elk vijftien rijtuigen. Die kosten in totaal zo’n 40 à 50 miljoen euro.” Het bedrijf voert op dit moment gesprekken met investeerders. Het hoopt de bestelling in 2023 te plaatsen.