Zaterdag 22/02/2020

Sport

Met banaan, stalen ros en simpele loopschoen komt u er niet meer

Deelnemers staan klaar voor de Antwerp 10 Miles.Beeld BELGA

'Just do it', luidt het eenvoudige credo van de hardloper, en ook de eenzame fietser mocht zich ooit sterk noemen. Tegenwoordig claimt de gemiddelde sportrecreant zijn status op massaal bijgewoonde events met dure kledij of technologische snufjes.

"Tijdens de eerste loopgolf in de jaren 60 en 70 was het nog simpel: je kocht een paar hardloopschoenen en weg was je. Hup, het bos in", zegt de Nederlandse trendwatcher Gijsbregt Brouwer. De hardloopcultuur was lang de goedkoopste en ook fietsen kon perfect met stalen ros en zeemvel. De tijd van de onbeholpen zondagsrecreant is echter verleden tijd. 

Die indruk krijg je toch bij de beelden van massa-events als de Antwerp 10 Miles of de Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen. De blik van duizenden toeschouwers trotseer je het best met een modieuze matching outfitdraadloze oortjes, een hoogtechnologisch sporthorloge en schoenen of fietskaders die minstens enkele percentjes sneller beloven. Samen met die beloftes komt echter de rekening, en die is vaak peperduur.

Recreatief sporten heeft een hoog m'as-tu-vu-gehalte gekregen, bevestigt sportsocioloog Bart Vanreusel (KU Leuven). "Enerzijds vinden we die collectieve beleving fantastisch, anderzijds bezitten we de drang om ons individueel te onderscheiden. Die twee versmelten perfect in die grote sportevenementen." Urban trails, survival runs of cycling challenges schieten als paddenstoelen uit de grond. Voor sommigen een uitdaging om een record aan te scherpen, voor anderen vooral "flaneren en gezien worden", zegt Vanreusel. 

Met een vorige trend als de bedevaartstochten ziet hij nochtans weinig verschillen. Eentje dan misschien: "De eenvoud is weg. Zelfs een flesje water en een banaan zijn nu vervangen door speciale sportvoeding bij de doorsnee recreant." 

De wielertoerist.Beeld grafiek DM

"Recreatief sporten is een uitingsvorm geworden, daar spelen sociale media natuurlijk een grote rol in", zegt Brouwer. "De boodschap is: kijk, ik doe ertoe, en stiekem een beetje meer dan jij." Zelfs met rood aangeslagen gezicht is elke millimeter daaronder helemaal perfect. Of zoals ze in wielerkringen bij hun mooie plaatjes op sociale media vermelden: #kitdoping.

Ruim 200 euro voor schoenen

Daar speelt de industrie natuurlijk handig op in, of het nu om modieuze prints of innovatieve snufjes gaat. Denk maar aan de hardloopschoenen die Nike vorig jaar op de markt bracht, de Zoom Vaporfly Elite, waarmee het onder de twee uur wilde op de marathon. Vier procent sneller, beloofde Nike. Het is bijna niet te testen, maar de schoenen waren in een mum van tijd uitverkocht.

"Ruim 200 euro voor een paar schoenen, dat was vroeger totaal ondenkbaar. Maar ja, ik had ze wellicht gekocht", zegt hardloper Peter De Groof (44), die sinds 2011 al achttien marathons op de teller heeft. "Een beetje een verslaving", noemt hij die drang naar de beste loopschoenen, net zoals hij in zijn omgeving andere hebbeding-discussies ziet. Ga je voor Polar of Garmin om elk statistiekje over je prestaties bij te houden? "De uitgaven aan gadgets en kledij zijn geweldig gestegen."

Wie jarenlang fanatiek met de sport bezig is, krijgt natuurlijk ook wel iets terug, maar volgens De Groof slaat de slinger soms door bij de impulsieve starter. "Je ziet dat vaak: iemand die zichzelf als doel stelt om 10 kilometer te lopen en al meteen vraagt naar de juiste sportvoeding of snufjes die kunnen helpen. Het enige wat je op dat moment nodig hebt, is een paar loopschoenen." Hoeveel van dat impulsief aangekochte sportmateriaal zou nu stof liggen vreten?

Belevingscultuur

Voor eventbureaus zijn het alvast gouden tijden, want het doel van dat persoonlijke doel is vaak een euforische doch uitgeputte Instagram-foto tussen de massa. "Het verhaal van 'vertrekken, over de finishlijn en terug naar huis na een pintje' is vervangen door een hele belevingscultuur", weet Gert Van Goolen van eventbureau Golazo, in Europa een grootmacht.

Volgens hem zijn het vooral de 35-plussers die komen aandraven met de peperdure materialen, maar ook de jongere generatie heeft wat over voor die sportbeleving. "Gepersonaliseerde foto's en video's, een wedstrijdshirt met een originele slogan of een medaille, daar wil de doorsnee deelnemer gerust iets voor betalen", zegt Van Goolen. 

De loper.Beeld grafiek DM

Aangezien de prijzen voor dergelijke events de laatste tien jaar soms verdrievoudigd zijn, heeft dat belevingsplaatje, net zoals de kledij en het materiaal, iets exclusiefs gekregen. Een statussymbool, waar ook een burgemeester niet om heen kan. "Zweet, ongemak en uitputting leveren De Wever nu statuswinst op", zegt sportsocioloog Vanreusel. Met zweetabsorberende kledij kunt u dat eerste alvast vermijden op de finishfoto.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234