Zaterdag 08/05/2021

London Calling

Met Balthazar naar Londen: Belgische PIAS-showcase aan de Theems

Balthazar. Beeld Johanna Rose
Balthazar.Beeld Johanna Rose

In Brussel zijn de PIAS Nites sinds de eerste editie in 2006 uitgegroeid tot een begrip. Platenlabel PIAS verplaatste het concept eerder al naar Amsterdam en Parijs. Deze week trok men met Balthazar naar Londen.

"We zijn grote fans van onze artiesten, en vinden het leuk om ze op een podium te zien staan. In eerste instantie organiseerden we daarom showcases waar onze nieuwe acts zich konden voorstellen aan de ploeg die later aan hun platen zou gaan werken. Op den duur ontstond het idee om die optredens niet louter voor onszelf te houden, maar ze te delen met onze community." De filosofie achter de minifestivals is even simpel als duidelijk, stelt Ineke Daans, bij PIAS verantwoordelijk voor de live-events.

De eerste PIAS Nites werden georganiseerd in oktober 2006, met een avond in de Ancienne Belgique en - communautair verantwoord - een volgende in de Botanique. Toen op de affiche: Daan, Nouvelle Vague, Vitalic en Little Barrie. Ondertussen zijn de PIAS Nites - een verwijzing naar de Nite Versions-plaat van Soulwax, die ook bij het label zitten - uitgegroeid tot een vaste waarde op de Belgische concertkalender. Tot voor kort met Tour & Taxi als vaste standplaats, maar straks voor het eerst in het gigantische Paleis 12.

De start in Londen wordt uiteraard iets kleinschaliger opgezet, maar The Village Underground, een cool pakhuis middenin het ultrahippe Shoreditch-kwartier is wel meteen uitverkocht. Opmerkelijk in een stad waar dagelijks honderden concerten plaatsvinden. De oorzaak van deze volkstoeloop heet Fat White Family, een controversiële rockband die bij ons voorlopig nog vrij onbekend is, maar aan een rotvaart naam maakt in Groot-Brittannië. Vorige week stond het zestal nog op de cover van NME, het bekende muziekblad dat erom bekend staat hypes te creëren. De band speelt rauwe, compromisloze rock-'n-roll die complexloos naar The Fall en Butthole Surfers verwijst. In het verleden durfden groepsleden al eens te masturberen op het podium, of smeerde zanger Lias Saudi zich in met zijn eigen uitwerpselen, maar zover komt het vanavond gelukkig niet. De rest van de affiche geeft meteen aan hoe veelzijdig de catalogus van PIAS zich inmiddels vertakt.

undefined

null Beeld Johanna Rose
Beeld Johanna Rose

Muziekhoofdstad

Er is de Londense rapper Ghostpoet, wiens 'Off Peak Dreams' door BBC 6 net tot single van de week werd gebombardeerd. En onze eigen Balthazar speelt in primeur songs uit hun gloednieuwe derde cd Thin Walls, die op 30 maart verschijnt.

"Voor ons is het zeer interessant om hier vandaag onder de PIAS-vlag aanwezig te zijn", stelt zanger Jinte Deprez. "We staan op het podium met een band die door NME wordt gesteund, en er komt vandaag ook een journalist van Q langs om een verslag te schrijven, een van de allerbelangrijkste muziekbladen. Dit is een kans die we niet elke dag krijgen. Toen onze vorige plaat uitkwam, hebben we samen met dEUS op de PIAS Nites in Parijs gespeeld. Daar was heel veel media, en die aandacht konden we op dat moment goed gebruiken. Als je daar een straffe show speelt, zie je achteraf het resultaat."

In het geval van Balthazar zat die keer de hoofdaankoper van Fnac in de zaal, die meteen overstag ging voor het Belgische vijftal, en Rats prompt op een zeer prominente plek in de winkelketen zette. Onbetaalbare reclame. Gevolg: de groep slaagde erin om in heel Frankrijk een stevige basis te leggen, waar nu op kan worden voortgebouwd. Die basis is er voorlopig nog niet in Groot-Brittannië.

"We hebben gemerkt dat de muziek van Rats heel erg geschikt was voor continentaal Europa, maar hier iets minder in de smaak viel. Terwijl het natuurlijk wel cool zou zijn om ook in de grootste muziekhoofdstad van de wereld een breed publiek te bereiken."

Toeval of niet: op de nieuwe plaat werkt Balthazar samen met de Brit Ben Hillier, een alom gerespecteerde sterproducer die eerder al klassieke platen maakte met Blur, Depeche Mode en Elbow. Het geluid is bijgevolg wat meer rechttoe rechtaan, deze keer.

undefined

Balthazar verdedigde de Belgische driekleur in Londen. Beeld Johanna Rose
Balthazar verdedigde de Belgische driekleur in Londen.Beeld Johanna Rose

Eindelijk live

"Ik ben blij dat we na maanden in de studio eindelijk weer eens live kunnen spelen", zegt co-zanger/ gitarist Maarten Devoldere. "We hebben vorige week gerepeteerd, en de goesting is enorm."

Dat blijkt ook later op de avond, wanneer de groep op indrukwekkende wijze haar terugkeer op het podium maakt. In de set vooral nieuw materiaal, met een verpletterende uitvoering van nieuwe single 'Then What' als meest frappante uitschieter. Deprez bedankt de mensen van PIAS tot drie keer toe tussen de nummers, en hij weet waarom.

"PIAS is wellicht het enige label dat het voor ons mogelijk maakte om meteen internationaal te kunnen werken. Qua Belgische bands die vandaag op een behoorlijk niveau internationaal meedraaien, zitten de meeste daarvan bij PIAS. Soulwax, Melanie De Biasio, dEUS, wij... dat is geen toeval. Als je bij een major tekent, bepaalt elk land afzonderlijk of ze je plaat zullen uitbrengen. Bij PIAS wordt de campagne meteen voor heel Europa opgestart."

Ook de Brit Ghostpoet - die op zijn nieuwe plaat overigens samenwerkt met Melanie De Biasio - ziet het zo. "Er heerst een soort familiegevoel, en vooral: ze geven je de ruimte om je eigen weg te zoeken. Je hoeft niet vanaf dag één succesvol te zijn, krijgt rustig de tijd om te groeien. Dat is een zeldzaamheid geworden. Het is een bedrijf met een visie, en die PIAS Nites zijn daar een belangrijk onderdeel van. Alleen: nu vraag ik me wel af waarom ik heb toegestemd om de vuurdoop van mijn gloednieuwe nummers uitgerekend voor de verzamelde Britse pers te houden. Beetje stress, maar goed: it's do or die."

undefined

Rapper Ghostpoet, die op zijn nieuwe cd samenwerkt met Melanie De Biasio. Beeld Johanna Rose
Rapper Ghostpoet, die op zijn nieuwe cd samenwerkt met Melanie De Biasio.Beeld Johanna Rose

Geen bemoeienis

PIAS is, zo geven haast alle betrokkenen toe, niet noodzakelijk het hipste label in de muziekindustrie. Maar het is wel een kwaliteitsmerk. Noem het de Volvo onder de inde-pendent platenlabels. En dat merk is groeiende, stelt Devoldere vast.

"Die eerste PIAS Nites deden bij het publiek niet meteen een belletje rinkelen, maar dat is aan het veranderen. Men beschouwt het als een geloofwaardige maatschappij. Niet uitgesproken alternatief, maar ze slaan de bal zelden mis." Dat is meteen de voornaamste reden waarom het onberekenbare Fat White Family haar naam aan deze eerste avond in Londen wilde verbinden.

"Haast alle labels zijn ons komen bekijken", stelt zanger Lias Saudi. "Maar niemand durfde het aan om ons te tekenen. PIAS heeft die stap wél gezet, en ze geven ons totale artistieke vrijheid. Er is geen enkele bemoeienis. Integendeel: ze denken actief mee over de manier om ons te promoten."

Dat er ooit een platenlabel zou komen dat zich op de livemarkt zou richten was eigenlijk evident, zeker toen de cd-verkoop begon in te storten. "Uiteraard waren er ook economische argumenten om onze activiteiten langs die weg uit te breiden", vertelt Daans. "Vroeger betaalden wij alles. De opnames van de plaat, de interviewdagen om promotie te maken voor de optredens... zelfs de concertposters werden op onze kosten gedrukt. Eigenlijk waren we vooral geldschieters, maar de opbrengst van de concerten verdween nadien wel in de zakken van de organisatoren. Dat is nu rechtgezet. We begeleidden artiesten sowieso al bij de meeste aspecten van hun carrière. Het was een logische stap om dat ook bij hun tournees te doen."

undefined

Fat White Family in actie, een echte hype aan de andere kant van het Kanaal. Beeld Johanna Rose
Fat White Family in actie, een echte hype aan de andere kant van het Kanaal.Beeld Johanna Rose

Ook naar Portugal en Polen

En ondertussen worden er alweer nieuwe plannen gesmeed. Zo staan in de nabije toekomst PIAS Nites gepland in Portugal, Polen en Oostenrijk, en worden de concerten nu ook gefilmd, precies om het oorspronkelijke community-gevoel te versterken. Er is trouwens een deal met Arte in de maak, om die optredens uit te zenden.

"Het kwam in het begin niet eens in ons op om alles te documenteren, waardoor een aantal inmiddels legendarische concerten - de eerste shows van alt-J, bijvoorbeeld - niet zijn vastgelegd." Het is dus een leerproces geweest, maar nu de formule op punt staat, worden de ambities aangescherpt. "Voorlopig concentreren we ons op onze vijf landen" besluit Daans. "België, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië, en het plan is om daar te blijven groeien. Idealiter zouden we om de twee maanden zo'n PIAS-avond willen organiseren, waar we nieuwe namen de kans geven om voor een groot publiek te spelen. Want dat is wel cruciaal: we willen trouw blijven aan de filosofie waarmee we destijds begonnen zijn."

Pias Nites met Oscar and the Wolf, Modeselektor, BRNS, Baxter Dury en N'To, op zaterdag 4 april in Paleis 12 op de Heizel in Brussel.

Op 14 mei speelt Balthazar in het Koninklijk Circus in Brussel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234