Zaterdag 10/12/2022

Merken flippen zich jong

Het festival als een product, dat moet voldoen aan marketingstandaarden

Cool, crashing, mega, een scheut viagra hier en daar. Merken maken zich het taaltje van de jeugd eigen, proberen hun producten 'street credibility' mee te geven. Muziek is het communicatiemiddel bij uitstek.

Alles wordt professioneler en dus beter, hoor je bij de organisatoren van de verschillende zomerfestivals. Dankzij het sponsoringgeld komt er meer fun en meer comfort. De tijd is voorbij dat jongelui achter een boom gingen plassen. Voor de duizenden festivalgangers staan er massaal latrines en wc's opgesteld op weilanden en stranden. Op Axion Beach Rock is er ook een degelijke vestiaire. De generatie die mobiel belt en chat, wil best wat comfort op de festivalgrond.

Als het even kan, worden ook de pintjes met virtueel geld betaald. Axion, de jongerenkaart van het Gemeentekrediet, verbindt nu al vijf jaar haar naam aan Axion Beach Rock, de opvolger van het Belga Beach-festival. Geen beter terrein om het gemak van Proton te demonstreren. Op het strand zelf kunnen bezoekers hun kaart opladen aan de Axion-terminals, om er hun drankbonnetjes, worstjes of cd's mee te betalen. "Het einde van de nikkelzoekende metaaldetectorfreak van The Day After", belooft de persmap.

De bezoekers van Axion Beach Rock hebben ook recht op de beste tapinstallaties. De sponsors Pepsi en Maes stellen een koeltank op naast het hoofdpodium, van waaruit de drank via een ondergronds buizennetwerk naar de drankententen geloodst wordt. Uniek in België, zeggen de organisatoren.

Voorts groeit vandaag een heel promotiedorp op het festivalterrein, waar bezoekers kunnen kennismaken met de sponsors, T-shirts kunnen kopen, petjes, cd's.

Dankzij de sponsors meer comfort en ook meer fun. De sponsoring bestaat uit een full house: één titelsponsor en vier hoofdsponsors. Axion behoudt zich op 17 juli tot 13 uur het alleenrecht voor om promotiemateriaal uit te delen. De hoofdsponsors Alken Maes, Twix, Pepsi en Lee hebben elk eigen promotieprogramma's. De mediasponsors ondersteunen het festival met reclame en hebben ook elk recht op promotieruimte. Het Laatste Nieuws deelt een gratis krant uit, Maes heeft een klimmuur in de vorm van een fles, Pepsi organiseert een inzamelactie om het strand net te houden.

Organisator en eigenaar van het festival is het evenementenbureau Variety. Variety organiseert evenementen voor derden en exploiteert zijn eigen festivals. Die festivals kunnen aan de naam van een sponsor verbonden worden, zoals Axion Beach Rock. Andere Variety-festivals zijn het lentefestival VW Spring Sessions (een maand lang een zeventigtal concerten over heel het land), de Brussels Jazz Marathon en het Audi Jazz Festival in het najaar.

Variety heeft zijn eigen booking office. "Naast Schueremans en Make it Happen zijn we bij de grootsten", zegt Bruno Van de moortel, client service director bij Variety. "Op jaarbasis boekt onze booking office Jazztronaut een tweehonderdtal concerten. We onderhouden contacten met agenten van internationale artiesten. Zo leverde Jazztronaut ook voor de festivals Couleur Café, Cactus, Dranouter een aantal artiesten. De booking-activiteit levert ons als organisator en ook als marketingbureau de beste kennis van muziek en stijltrends op."

Variety profileert zich vanouds ook als marketing- en promotiebureau. Acties op festivals, concerten, in winkels, via direct mail, op straat. "Wij kennen een unieke situatie met onze tweevoudige knowhow van marketing en muziek. De combinatie maakt dat je een zeer goed product kunt leveren, zowel inzake muziekfestivals als inzake marketing", zegt Van de moortel. "Wij zien festivals als een product. Ze moeten voldoen aan marketingstandaarden: mensen moeten zich op zo'n festival in de eerste plaats comfortabel voelen."

Axion Beach Rock wordt door Variety geëxploiteerd als een medium, een reclamemedium. De inkomsten zijn meer te vergelijken met die van de gedrukte media dan met die van televisie, zegt Van de moortel. Zowat 40 procent van de inkomsten komt van sponsoring, 60 procent van de ticketverkoop. De totale begroting van het festival overstijgt de 60 miljoen frank.

Geen muziek zonder marketing. Artiesten worden steeds duurder en de affiches van de festivals zien er steeds veelbelovender uit. "Geen enkel festival is leefbaar zonder sponsoring", zegt Van de moortel. "Bij de eerste edities van Belga Beach stonden een vijftal artiesten op de affiche. Nu zijn er op Axion Beach Rock gemakkelijk een veertigtal verschillende artiesten, voor verschillende doelgroepen. Je kunt op Axion Beach Rock gaan shoppen van het ene muziekgenre naar het andere. Mensen zijn niet gedwongen de hele dag te wachten op hoofdact. Je kunt genieten in de Alternative Dance Marquee, gaan boom-boomen in de Cyber Beach-tent."

De Cyber Beach Beats-technotent word aangeboden door Kanaal 2, vijftien uur aan een stuk 'raven'. Maes voegt daar een Alternative Dance Marquee aan toe, een tent voor breakbeat, jungle en drum 'n 'bass. Tijdens de pauzes op het hoofdpodium organiseert Twix op een tweede podium de Twix Break Café met weer een ander aanbod, clubgigs en hiphop voor de liefhebbers. "Jongeren laten zich niet in vakjes steken", zegt Van de moortel. "'s Morgens staan ze op en luisteren ze FM-rock, 's avonds gaan ze dansen op de pompende bassen van Tribal Night."

Alleen wie een hekel heeft aan zand zal dus niet naar Beach Rock komen. Sponsors meten het succes van hun investering aan het aantal deelnemers, aan de aanwezigheid in de media. De organisatoren lieten niets aan het toeval over. Alles bij elkaar werd elke België in de aanloop van het festival grosso modo 114 keer geconfronteerd met een boodschap van Axion Beach Rock, berekende het bureau. Via televisie, affichage, kranten, magazines, huis-aan-huisfolders. Er komen bovendien animaties met een kustkaravaan in de vijftien badsteden, er is een website. Maanden na het festival kunnen bezoekers nog op de site terecht om te zien of hun leuke smoeltjes gekiekt werden. Dit geeft de sponsors de kans om zich nog eens te laten zien en eventueel nieuwe aanbiedingen te doen.

'Jongeren laten zich niet in vakjes steken. 's Morgens luisteren ze FM-rock, 's avonds dansen ze op de pompende bassen van Tribal Night'

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234