Donderdag 25/04/2019

vacature.com

Merendeel leerkrachten loopt risico op burn-out

Met het nieuwe schooljaar in zicht zijn het geen vrolijkmakende cijfers: meer dan drie kwart van het onderwijzend personeel kampt met stress en loopt een stevig risico op een burn-out. Dat blijkt uit recent online onderzoek (april 2017 door onderzoeksbureau iVOX) in opdracht van vacature.com bij 2.000 werkende Vlamingen tussen 18 en 65 jaar.

13,5% van de ondervraagde leerkrachten is van mening momenteel een burn-out te hebben. Beeld Shutterstock

De cijfers spreken voor zich. 75% van de onderwijzers ervaart stress. Dat is maar liefst 10 tot 25% meer dan de ondervraagde bediendenarbeidersambtenaren, middenkaders en stafleden. Ongeveer de helft van de ondervraagde onderwijzers ervaart frustratie, en een kwart ervaart onzekerheid, lusteloosheid en wantrouwen.

De meest voorkomende lichamelijke klachten bij leerkrachten zijn oververmoeidheid, slapeloosheid, nekpijn, hoofdpijn en rugpijn. Meer dan een derde van de ondervraagden geeft aan dat ze hier vrij recent last van hadden.

Het gevolg is dat de overgrote meerderheid het risico loopt om een burn-out op te doen: volgens onze cijfers heeft 44,2% een licht risico hierop. Bij nog eens 44,2% is de kans op een burn-out zelfs groot. Bij de andere beroepscategorieën ligt dit percentage 10 tot 15 procentpunten lager. 13,5% van de ondervraagde leerkrachten is zelfs van mening er momenteel één te hebben - bij de andere beroepsklassen schommelt dit percentage rond de 7%.

Verklaring

Neuropsychiater Eric Verhaeghen heeft al veel leerkrachten over de vloer gekregen die een stressvol leven leiden. Volgens hem zijn er verschillende redenen waarom de kans op een burn-out bij hen zo groot is: “Allereerst heeft het te maken met hun profiel. Onderwijzers zijn vaak heel betrokken en geëngageerd. Ze leggen zichzelf een hele hoge taakspanning op. Deze context van betrokkenheid en opvoeding kan veel energie opslorpen. Er zijn er heel wat die op latere leeftijd geen energie meer over hebben.”

Maar het rigide schoolsysteem is volgens hem ook een boosdoener: “Als het schooljaar gestart is en je wil naar een andere klas switchen of minder uren opnemen, gaat dat niet zomaar. Het schoolsysteem is bij de meest rigide contexten in de professionele wereld. Wanneer een leerkracht stresssignalen geeft, wordt dat zelden goed opgevangen. Er is weinig ruimte om daar aangepast mee om te gaan. Het is alles of niets.”

Tenslotte wijst hij erop dat het misschien wel zou helpen als de leerplannen minder strikt zouden zijn. “Leerkrachten krijgen vaak weinig autonomie. Door de strikte leerplannen wordt hun onderwijsstijl systematisch in vraag gesteld.”

Geen andere job

En toch willen leerkrachten blijkbaar geen andere job, zelfs met al die stress en kwaaltjes waarmee ze te maken hebben. Bijna 60% zegt bijzonder tevreden te zijn. Meer nog, 64,3% staat niet eens open voor andere opportuniteiten. Slechts 5,7% van de leerkrachten is actief op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Cijfers uit online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van vacature.com in april 2017.

Bron: vacature.com.

Lees ook:

Wie loopt het grootste risico op burn-out?

Afstevenen op een burn-out… en toch blijven zitten

5 mythes over burn-out ontkracht

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.