Zaterdag 03/12/2022

Mercedes SL sedert 1954

De Mercedes SL groeide uit tot een legende

Precies 50 jaar geleden heeft het directiecomité van Mercedes beslist om zich, net als in de vooroorlogse jaren, weer in de autosport te engageren. Op die manier is de allereerste SL ontstaan.

Rudolf Uhlenhaut was verantwoordelijk voor de ontwikkeling. Het eerste resultaat van zijn werk was al klaar in 1952. In dat jaar rolde hij een gestroomlijnde sportcoupé uit de werkplaatsen. De auto werd meteen ingezet in enkele legendarische autowedstrijden. Niet zonder resultaat trouwens. De met de hand gebouwde SL eindigde als tweede in de Mille Miglia. Later in datzelfde jaar slaagde Mercedes er zelfs in om beslag te leggen op de eerste en de tweede podiumplaats van de Carrera Panamericana.

Op aandringen van de Amerikaanse importeur Max Hoffmann bouwde Mercedes een productiemodel op basis van zijn raceauto. De lancering van deze sportcoupé gebeurde niet in Duitsland maar wel in New York tijdens het internationaal autosalon van 1954. Deze 300 SL bleef trouw aan de tweeletterafkorting die staat voor 'Sport' en 'Leicht'. De complexe constructie met buizenchassis zorgde voor een beperkt gewicht. Ook de motor was bijzonder. De zescilinder die tussen de voorwielen stak, ging de geschiedenis in als de eerste benzinemotor die gebruikmaakte van directe injectie.

Wie niet in vervoering raakte door de techniek kon niet onberoerd blijven door het design. Zijn vormgeving was spectaculair. Het instappen gebeurde via twee vleugeldeuren. Nog altijd op aandringen van de Amerikaanse constructeur bouwde Mercedes in 1957 voor het eerst een cabrio-uitvoering van zijn 300 SL. Van het eerste generatiemodel van de SL werden welgeteld 3.258 exemplaren gebouwd. Wie één van deze auto's in een schuur vindt, mag zich gelukkig prijzen. Elk van deze wagens is een fortuin waard.

Op het einde van de jaren vijftig besliste Mercedes om een compactere en technisch eenvoudiger SL te ontwikkelen. De lancering van dit model gebeurde in 1963. Toch zorgde die meer democratische uitvoering voor een primeur. Het was de eerste sportwagen die voorzien was van kreukelzones.

In 1971 volgde het derdegeneratiemodel. Het werd de succesvolste SL ooit. Hij bleef achttien jaar in productie en bijna een kwartmiljoen exemplaren vonden een koper. Deze SL werd ook ingezet in diverse marathonrally's. In de filmwereld maakte hij furore in onder meer Just a gigolo met als hoofdrolspeler Richard Gere.

Het vierdegeneratiemodel debuteerde in 1989 en is nu definitief uit productie genomen. Zijn plaats wordt ingenomen door de nieuwste versie van de SL. (TDM)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234