Donderdag 01/12/2022

Mercedes C Sportcoupé: meer schwung uit Stuttgart

Mercedes wil zijn statige uitstraling overboord gooien zonder daarom zijn gerespecteerde imago te schaden. In de Formule 1 levert het merk uit Stuttgart ernstige inspanningen om zich van een meer dynamische kant te tonen. In de showroom bij de dealer wordt dit sportief engagement ondersteund met de nieuwe C Sportcoupé. Met deze auto hoopt Mercedes een auto voor te rijden die de droommachine wordt van elk jong kaderlid.

Van onze medewerker

Tony De Mesel

De slager, de veehandelaar en de taxichauffeur hebben alvast één ding met elkaar gemeen. Ze koesteren allen een voorliefde voor Mercedessen. Het merk uit Stuttgart staat voor degelijkheid en duurzaamheid. Dat is lang niet slecht, maar het blijkt niet goed genoeg voor de Vorstand van de Duitse autogigant. Met de compacte A-klasse heeft Mercedes zelfs voor een ware omwenteling gezorgd. Deze compacte vijfdeurs staat voor een totaal nieuw concept. Hij is op maat gemaakt voor imagobewuste mensen die de voorkeur geven aan een kleine auto. De hoge aankoopprijs moet dan maar als ultiem bewijs gelden dat het om een auto met standing gaat.

Bij Mercedes willen ze hun imago op een nog andere manier meer schwung geven. Met hun prestaties in de Formule 1 moeten Mika Häkkinen en David Coulthard het dynamische karakter van het merk opvijzelen. In de echte, maar daarom niet minder harde, wereld is die taak weggelegd voor meer dynamische modellen die zelfs lonken naar de typische BMW-rijder. Het kiezen voor die nieuwe stijl is al een tijdje aan de gang. De S-klasse, die drie jaar geleden debuteerde, was een eerste teken aan de wand. De nieuwe C-klasse van verleden jaar bevestigt enkel maar de inspanningen die op dit vlak worden geleverd. Beide modellen zijn eleganter dan elke voorgaande vierdeurs van het merk met de ster. Mercedes blijft volharden in zijn verruimingspolitiek. De nieuwe C Sportcoupé mag daar een bewijs van zijn.

Coupés zijn het soort auto's die in vergelijking met de traditionele modellen meer kosten en minder plaats bieden. Ter compensatie genieten ze meer aanzien en ogen ze eleganter. In sommige gevallen hebben ze ook een sportiever karakter. Met dit soort auto's is Mercedes zeker niet aan zijn proefstuk toe. Van al zijn belangrijkste naoorlogse modellen zijn coupéversies afgeleid. Sommigen kenden succes en van andere modellen kan werkelijk worden gezegd dat ze ware rariteiten waren.

Tot nu toe lag bij de coupés van Mercedes de nadruk op een elegante verschijning zonder dat daarom het statige aspect van de gewonere modellen werd verloochend. Als we even in clichés spreken, dan was tot vandaag een Mercedes Coupé de gedroomde auto van de dokter. Met de nieuwe Sportcoupé kiezen ze in Stuttgart een duidelijk nieuwe koers en willen ze de groep van de dynamische dertigers aanspreken.

De welvende wielkasten, de ver naar voren geschoven voorwielen en de korte achtersteven geven de Sportcoupé een gespierder uiterlijk. Dat is lang niet het enige wat vernieuwend is. De achterpartij vertoont nauwelijks enige verwantschap met andere modellen uit het gamma. Vanop afstand zou je deze Mercedes zelfs kunnen verwarren met een vernieuwde Renault Mégane Coupé. Het is pas wanneer je de auto van dichtbij ziet, dat je doorhebt dat het om een Mercedes gaat.

De nerven in de lichten zijn een eerste hint en de ster die op de kofferklep prijkt, doet uiteindelijk alle twijfel wegebben. De daklijn van de Sportcoupé is al even speciaal. Als optie kun je een panoramisch (met glas dus) openschuivend dak bestellen. Het glooiende dak mondt uit in de achterklep waarin een achterruit steekt die uit twee delen bestaat. Vooraan zijn de designers trouw gebleven aan een meer typische Mercedes-stijl. Het front vertoont veel gelijkenis met de vierdeurs en de break uit de C-klasse.

Onderhuids is de Sportcoupé gebaseerd op de C-klasse. Ondanks deze verwantschap hebben de stilisten carte blanche gekregen om een nieuw interieur te tekenen. De link naar de sport, en in zekere zin naar de Formule 1, is niet ver weg. De pedalen zijn van metaal, maar dan enkel als optie. Dezelfde look wordt gebruikt voor de bekleding van de middenconsole. Zelfs de tellerpartij is anders. De wijzerplaten kregen een afzonderlijke uitsparing.

Wie wil kan optioneel en tegen een fikse meerprijs nog kiezen voor een AMG-look. Brede alu-wielen en een verlaagde ophanging zijn maar enkele zaken die deze sportieve driedeurs meer allure moeten geven.

Ook nieuw is de Sequentronic-versnellingsbak. Deze transmissie stelt je in staat om zonder te ontkoppelen te schakelen. Een hogere versnelling kiezen doe je door de pook naar achteren te halen en terugschakelen gebeurt door diezelfde pook naar voren te toetsen. Je kunt de transmissie ook zelf het schakelwerk laten doen door ze in de volledig automatische stand te plaatsen. Deze Sequentronic maakt gebruik van een gewone koppeling en zou moeten garant staan voor een vlijmscherpe reactie, zoals in de Formule 1. In realiteit is deze transmissie één grote teleurstelling. In de automatische stand werkt de versnellingsbak zich schokkend van de ene versnelling naar de andere. Wil je al rijdend overschakelen naar de manuele modus dan is de kans groot dat je ongewild in neutraal belandt. Wie voor deze Sportcoupé kiest, kan maar beter meteen voor de gewone manuele versnellingsbak kiezen.

Gelukkig is de rest van de auto minder teleurstellend. De stuurinrichting voelt directer aan dan wat we gewoon zijn bij Mercedes. Ook de wegligging werkt inspirerend. De standaard elektronische stabiliteitscontrole (esp) zorgt er in extreme situaties voor dat je op het asfalt blijft. Als de auto vooraan dreigt te slippen, dan wordt één van de achterwielen afgeremd. Zijn het de achterwielen die zin hebben om een bredere koers te kiezen, dan wordt één van de voorwielen afgeremd.

De C 230 Kompressor is de meest performante versie. Zijn wat rauw klinkende motor tekent voor 197 pk. Wie een Sportcoupé wil voor minder dan één miljoen, kiest beter de C 180. Wil je veeleer besparen op de brandstof, dan is er zelfs een C 220 CDI-dieselversie. Het aanbod wordt afgerond met een C 200 Kompressor.

De droommachine van elk jong kaderlid

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234