Dinsdag 24/05/2022

Mercedes C-klasse nu ook met sex-appeal

De vorige Mercedes C-klasse, hoe goed hij ook was, miste duidelijk sex-appeal. Of persoonlijkheid, voor wie de link tussen een auto en de liefde niet meteen ziet zitten. De Duitse constructeur leek er dan ook vooral oudere klanten mee te kunnen bekoren. Wie jonger van hart en van geest was en flink wat geld aan een grote middenklassewagen kon besteden, koos liever voor een BMW 3 of een Audi A4. Met de nieuwe C moet daar nu snel verandering in komen.

Van onze medewerker

Alain Devos

Begrijp ons niet verkeerd, de Mercedes C-klasse is beslist geen commerciële flop geweest. Wel integendeel, want sinds 1993 werden er maar liefst 1,6 miljoen exemplaren van verkocht. Zijn voorganger, de 190, was nog een groter succes. Voor die auto, die wel drie jaar langer op de markt was, daagden er 1,9 miljoen klanten op. Van de nieuwe C wordt nog meer verwacht. Zo'n 150.000 exemplaren dit jaar en al meteen 250.000 volgend jaar, met minder zal men bij Mercedes blijkbaar niet tevreden zijn.

Om dat objectief te realiseren gaat men op zoek naar nieuwe klanten. De C-klasse moet meer jonge en voor een deel ook vrouwelijke automobilisten weten te verleiden, luidt het officieel. Met dus een dynamischer ogend koetswerk en het wat frissere imago dat daar hopelijk het resultaat van zal zijn.

De wagen is in elk geval heel wat mooier dan zijn voorganger, daar kan geen discussie over bestaan. Beter nog, Mercedes heeft een koetswerk in elkaar gezet dat de vergelijking met de BMW 3 zeker aankan. De verlaagde snoet met de dubbele en mooi in elkaar overlopende koplampen, het door de S-klasse geïnspireerde en bijzonder elegante kontje en de gebogen daklijn doen de auto er heel slank uitzien. Slanker in elk geval dan zijn voorganger, terwijl hij toch een maatje groter is geworden. Tegelijk is het allemaal net niet te brutaal om de wat conservatievere klanten, zoals Mercedes er ongetwijfeld een heleboel heeft, af te stoten. Iedereen tevreden dus, zullen we dit hoofdstukje over het design maar besluiten.

Mercedes beperkte zich natuurlijk niet tot het ontwerpen van een nieuw koetswerk. Ook het interieur en vooral de talrijke comfort- en veiligheidssnufjes bevestigen dat deze auto een beetje een kleine S-klasse is geworden, zelfs al heeft de constructeur duidelijk niet zo graag dat we die vergelijking maken. Maar je kunt er niet naast kijken. Zo getuigt de leefruimte van deze auto op het eerste zicht van een in dit segment zelden of nooit gezien afwerkingsniveau. Alleen enkele onderdelen in plastic wijzen nog op de noodzaak de auto niet duurder te maken dan hij al is. Met uitzondering van de 200 Kompressor, die bij hogere toerentallen een sportief gebrom laat horen, is hij ook heel stil geworden.

De met slechts 1 centimeter toegenomen buitenlengte en de met 2,5 centimeter 'gegroeide' wielbasis (de afstand tussen voor- en achterwielen) kan natuurlijk onmogelijk voor veel extra binnenruimte zorgen. Toch is het op de achterbank wat comfortabeler zitten dan in de vorige C. In de achterkant van de voorzetels werden handige uithollingen voorzien waarin de knieën van de passagiers perfect passen.

Voorin kost het ook weinig moeite om de beste zitpositie te vinden. De zetels laten zich elektrisch verstellen (met desgewenst geheugentoetsen), net als de diepte en de hoogte van het stuurwiel. De bedieningsknoppen werden op de deurpanelen bevestigd, zowaar geen slecht idee. Alle modellen krijgen ook een zogeheten multifunctioneel stuurwiel mee, met onder meer enkele toetsen voor de muziekinstallatie. Een navigatiesysteem en een telefoon die met de stem kunnen worden bediend zijn eveneens verkrijgbaar. Zeker wie voor de meest luxueuze variant kiest en er dan ook nog een heleboel extra snufjes bijneemt, zal toch wel wat tijd nodig hebben om het allemaal grondig te bestuderen. Dat geldt natuurlijk niet voor de veiligheidsuitrusting, die haar nut wel zal bewijzen als het echt nodig is. De auto is voorzien van twee frontale en twee zijdelingse airbags (voor luchtkussens achterin moet er worden bijbetaald), heuse windowbags, vijf regelbare hoofdsteunen en driepuntsgordels, een ABS, een stabiliteitscontrole en zelfs een BAS-remassistentie. Dat laatste snufje zorgt bij een noodstop voor extra remkracht.

Ook het chassis van de C-klasse is volledig nieuw en moet garant staan voor een nog wat efficiënter weggedrag. De eerste testritten bevestigden alvast dat de ingenieurs in hun opzet zijn geslaagd. De nieuwe voortrein en de geperfectioneerde meerarmige ophanging achteraan maken dat de auto nu zowat evenveel rijplezier verschaft dan de terzake nog altijd wat als referentie geldende 3-serie van aartsrivaal BMW. De wagen, die minstens anderhalve ton weegt, laat zich gezwind door de bochten sturen en krachtiger remmen doen hem desgewenst snel tot stilstand komen.

Het gamma dat sinds vorige week door het distributienet van de constructeur wordt aangeboden, telt voorlopig vier motoren. Voor België zijn de diesels natuurlijk het belangrijkst. Bij de vorige C-klasse waren ze immers goed voor zowat 90 procent (!) van de verkoop, en dat heus niet alleen omdat ze zo gegeerd zijn bij taxibestuurders. Toch is er voorlopig maar één diesel: de C220 CDI met een 2,2 liter van 136 pk. De 200 CDI met een tot 116 pk teruggebracht vermogen komt pas na de zomer en op de spectaculaire C270 CDI van 163 pk is het nog wachten tot de lente van volgend jaar. Het benzinegamma is wel bijna compleet. De C180 met zijn 2 liter van 129 pk is nog niet beschikbaar, maar er kan wel al worden gekozen tussen een 2 liter met Kompressor van 163 pk, een 2,6 liter V6 van 170 pk en een 218 pk sterke 3,2 liter. Vooral met die laatste krachtbron is deze Mercedes een juweeltje van een auto. Hij is alleen verkrijgbaar met een automatische transmissie met vijf versnellingen, die zich via een zogeheten tipschakeling desgewenst ook manueel laat bedienen. Een tikje naar links volstaat voor een lagere versnelling, eentje naar rechts voor een hogere. Een beetje een overbodige luxe misschien, want in de praktijk laat je de (mooie) pook toch zowat altijd in de volautomatische 'drive'-stand staan. De automaat is ook verkrijgbaar in de andere modellen, die standaard van een zesversnellingsbak worden voorzien. 'Zonder enige verplichting om de zesde versnelling te gebruiken', grapte de Mercedes-woordvoerder toen een Oostenrijkse journalist in het openbaar aan het nut van zo'n transmissie leek te durven twijfelen.

De namen Esprit en Sport zijn uit de catalogus verdwenen en de uitrustingsniveaus heten nu Classic, Elegance en Avantgarde. Zoals die namen al een beetje doen vermoeden, krijgt het interieur van de tweede een afwerking in hout, dat van de derde in aluminium. Laat ons maar stellen dat de zescilinders eigenlijk om dat natuurproduct vragen, terwijl de sportievere 200 Kompressor misschien meer naar het glanzende metaal 'verlangt'. Of naar het AMG-pakket met de opvallender spoilers, de bredere banden en het lichtjes verlaagde koetswerk.

We vermoeden echter dat vooral het budget de uiteindelijke keuze zal bepalen. Goedkoop is de C-klasse in elk geval niet, zelfs al maakt Mercedes zich sterk dat hij door zijn completere uitrusting een betere koop is geworden. De nog niet meteen leverbare 220 CDI gaat 1.050.419 frank (26.039 euro) kosten, de minst dure benzineversie 1.073.360 frank (26.608 euro). Wie meer vermogen wil, moet al minstens 100.000 frank extra ophoesten. Een schitterende auto, deze nieuwe C-klasse, maar je krijgt hem duidelijk niet voor niks.

Motoren: C180: 1.998 cc/129 pk/210 km/u, C200 Kompressor: 1.998 cc/163 pk/230 km/u, C240: 2.597 cc/170 pk/235 km/u, C320: 3.199 cc/218 pk/245 km/u, C200 CDI: 2.148 cc/115 pk/203 km/u, C220 CDI: 2.148 cc/143 pk/220 km/u, C270 CDI: 2.685 cc/170 pk/230 km/u

L/B/H (mm): 4.526/1.728/1.426

Leeggewicht (kilo): 1.455 tot 1.585

Kofferinhoud (l): 455

Prijzen (frank/euro): van 1.050.419/ 26.039 tot 1.616.630/40.075

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234