Woensdag 19/06/2019

Mercedes, BMW en Peugeot stoten helft meer uit dan tests beweren

Ook de BMW 5 verbruikt in realiteit veel meer dan de tests doen uitschijnen. Beeld kos

Het systeem waarmee de CO2-uitstoot van auto's wordt getest, ligt zwaar onder vuur. Uit een report van de Europese Federatie voor Transport en Milieu, een koepelorganisatie van NGO's die zich inzetten voor duurzaam transport, blijkt dat het verschil tussen de testresultaten van de wagens en hun effectieve CO2-emissies de laatste jaren gestegen is tot 40 procent. Onder andere de Mercedes, de BMW 5-serie en de Peugeot 308 maken hun beloftes niet waar.

Terwijl de kloof tussen de testresultaten en de reële uitstoot in 2001 zo'n 8 procent bedroeg, liep het verschil op tot 40 procent in 2014. Als er geen maatregelen getroffen worden, zal het verschil volgens Transport en Milieu tegen 2020 oplopen tot 50 procent. Dat betekent dat auto's tegen dan twee keer meer CO2 zullen uitstoten dan de tests beweren.

Vooral Mercedes blijkt niet waar te maken wat de emissiestests doen uitschijnen: het effectieve brandstofverbruik van een Mercedes is bijna de helft meer dan wat blijkt uit de laboratoriumproeven. Hoewel Opel sinds 2008 steeds verdere verbeteringen in de CO2-uitstoot zegt waar te nemen, blijkt daar in werkelijkheid niets van te kloppen. De wagens zijn zelfs steeds meer gaan verbruiken. Bij de Golf 7 van Volkswagen zou slechts een vijfde van de beloofde verbeteringen in realiteit merkbaar zijn. Ook de BMW 5 en de Peugeot 308 verbruiken de helft meer benzine dan de laboresultaten aangeven.

Volgens Transport en Milieu blijkt uit het rapport dat de huidige systemen voor de bepaling van brandstofverbruik en CO2-emissie niet voldoen. De organisatie beklemtoont dat dit niet inhoudt dat alle autobedrijven moedwillig met de resultaten sjoemelen. Ze pleit voor een Europese regulering voor de manier waarop wagens worden getest. Milieu en Transport zegt dat de technologie om CO2-uitstoot terug te dringen voorhanden is, maar dat het ontbreekt aan een algemeen beleid dat ervoor zorgt dat deze geïmplementeerd wordt.

Beeld Transport and Environment
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden