Dinsdag 22/06/2021

Aangeboden door Lekker van bij ons

Wat is dit?

'Aangeboden door ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van De Morgen zijn hier niet bij betrokken.

“Mensen willen weer zien waar hun vlees vandaan komt”

Een eerlijk, gezond en duurzaam eindproduct, recht van bij de boer: dat is de filosofie van het landbouwerskoppel Geert en Kris. Met veel gevoel voor natuur en milieu kweken ze koeien van het Belgisch witblauw ras. “Die hebben de laagste CO2-uitstoot van alle runderen. Dat vinden wij belangrijk”, zegt Geert. De dieren grazen in het Verdronken Land van Saeftinghe, wat het vlees een licht zilte smaak geeft. “Een uniek product in België”, zegt Kris fier.

Piet Huysentruyt, groot voorstander van lokale vleesproducten en liefhebber van het plattelandsleven, ging langs bij Kris en Geert. “Een lokale productie met een korte keten tussen producent en consument is ongetwijfeld de toekomst”, zegt hij. “Ik vind het fantastisch, wat ze hier doen. Ze combineren vakmanschap met passie en topkwaliteit.”

Verwende dieren

Voor Geert Meersschaert en Kris Van Royen begon het in 1991 met een kleine hoeve in Kieldrecht, vlak bij de Nederlandse grens. Ze noemden hun boerderij Saefthingerhof. In het begin kweekten ze enkel varkens, maar al gauw verlegden ze hun focus naar Belgisch-witblauwrunderen. Ze houden nu een honderdtal koeien, die gedurende zeven levensjaren vrij grazen in het Verdronken Land van Saeftinghe, een natuurgebied dat geregeld overstroomd wordt door de Westerschelde. De zilte planten die er als gevolg van de overstromingen groeien, dienen als voeding voor de dieren. “Het vlees van onze koeien krijgt zo een diepe, volle smaak en een zeer donkerrode kleur. Een licht zilte smaak typeert de Saeftingher présalé,” legt Kris uit.

De meeste runderen worden voor commerciële doeleinden al na twee jaar geslacht, maar de Saeftingher krijgt wat meer tijd. “Vlees van tweejarige dieren kan je niet vergelijken met vlees van oudere dieren”, meent Piet. Geert vult aan: “We laten mensen graag zien waar onze dieren leven, hoe ze leven, hoe goed ze verzorgd worden.”

Unieke smaak

“We focussen volop op dierenwelzijn, door bijvoorbeeld onze runderen ’s avonds naar het slachthuis te brengen, waar ze pas de dag nadien geslacht worden. Het dier kan zo nog een volledige nacht rusten”, vertelt Kris. “Veel mensen weten dat niet, maar dieren die veel stress ervaren voor het slachten leveren daardoor ook kwalitatief minder goed vlees”, legt Piet uit.

“Die lichtgezouten smaak maakt dat ons rundvlees een uniek product is in België”, vult Kris nog aan. “Daarom hebben we besloten om het product zelf tot bij de lokale consument te brengen.” Klanten kunnen een volledig pakket bestellen of specifieke producten kopen. “Maar het allerbelangrijkste in onze aanpak is dat we het volledige rund al verkocht hebben, nog voor het geslacht wordt”, stipt ze aan. Het koppel vindt het heel belangrijk dat er niets verloren gaat.

Korte keten in de kijker

De korte keten is aan een heropleving bezig, bevestigt Kris. “Mensen willen opnieuw weten wat ze eten. Ze willen zien waar hun vlees vandaan komt.” Een kortere keten is ook beter voor de inkomsten van de boer. “In de commerciële vleessector zitten heel wat schakels tussen de boer en de consument. Elke afzonderlijke schakel moet wat verdienen aan de verkoop,” legt Geert uit. “Als boer krijg je dan nog wat er overschiet. Door minder dieren te houden, en rechtstreeks aan de consument te verkopen, kunnen wij onze boterham veel beter verdienen. Ondanks het feit dat we goedkoper zijn dan de supermarkt of de slager.”

Een korte keten is ook beter voor het milieu. “Zo gaan we voor een minimum aan voedselkilometers of verpakkingsafval”, zegt Geert. “En je werkt met Belgisch witblauw, het rund met de laagste CO2-uitstoot”, voegt Piet er nog aan toe.

Jonge gezinnen op bezoek

“Nu mensen minder vlees eten, zullen er natuurlijk ook minder koeien gekweekt worden. Dat valt toe te juichen, maar mensen moeten weer beseffen dat met mate vlees eten ook gewoon gezond is”, zegt Geert met een blik op de toekomst. “Vooral dat jonge mensen willen weten waar vlees vandaan komt of hoe het geproduceerd is, vinden we prachtig. Daarom stellen we bewust onze boerderij open voor het grote publiek. Het feit dat jonge gezinnen hier een kijkje komen nemen, is onze grootste plezier.”

“Mensen moeten opnieuw zien hoe een boer te werk gaat, en dat kan niet anders dan met projecten als het onze”, meent Geert. “Goed vlees komt niet zomaar uit een doosje: het vergt hard werk, goede basisproducten, een goed gebied waarin de dieren kunnen leven. Alleen zo hou je de kwaliteit van het eindproduct hoog, en die kwaliteit is onze beste reclame.”

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234